Flytta ofta???

Gullan86

Trådstartare
tar hästen någon skada av att byta stall ofta? hur ofta har ni bytt stall som mest på ett år till er häst?

vad är negativt?/possetivt?

Sv: Flytta ofta???

Mitt fullblod är den som flyttat mest. Köpte henne 2001 och hon har bott i 8 olika stall med mig och sen 2 olika stall ute hos fodervärdar, alltså 10 totalt på 4-5 år.

När hon bytt stall så har hon varit orolig förssta veckan (vävare) men sen har det lugnat ner sig. För varje nytt stall vi kommit till så har hon trivts mer eller mindre bra, men nu har vi hittat drömstallet där jag rumstrerar helt själv och hon går på lösdrift så nu mår hon äntligen bra.

Jag tror inte det är någon fara att byta stall ofta, men självklart ska man ju försöka undvika det. Beror väl lite på vad man använder sin häst till, är det en som tävlar mycket så kan det ju vara bra att den är van att snabbt acklimatisera sig till nya ställen ifall man ska bort på längre tävlingar och behöver ha den uppstallad på tävlingsplatsen.

det beror nog på hur hästen är i psyket.. Min pålle när jag flyttade in henne till stan blev skogstokig, slutade nästan äta eftersom hon har så svårt med miljöombyten.. men efter två veckor blev hon lugnare.. men henne ska jag nog inte flytta från där hon står nu. vet inte vad hon skulle säga då, men det somsagt beror nog mycket på hästen..:)

okej för det blir ju rätt stor omställning med nya hästkompisar där de måste göra upp rangen...på ett år har jag flyttat min pålle 3gånger fast det är bara 2 av stallen som vi bott i det 3e var bara en vecka över sommaren men det var ju nytt för han endå...

vad tror ni om att hästen kommer tillbaka till ett gammal stall och gamla hästkompisar det är ingen fara va? tror ni dom minns kompisarna då? eller måste göra upp rangen igen?

Min förra d-ponny hade varit i ett "uthyrnings stall" där han hade varit hos ca 25 olika på 1/2 år. :( Tyckte VÄLDIGT synd om honom när ja köpte honom..

hästar tar väl oftast inte skada fysikst, alltså det händer inte ofta att dom blir sjuka fysiskt alltså t.ex. blir halt, feber mm. p.g.a. flytt men dom kan ju bli pykiskt sjuka, alltså inte trivas med stallet, bli oroliga mm. :confused:

De är ju trots allt flockdjur. Läste någonstans att hästar som skiljs från sin flock utsätts för en otrolig stress. Men om den flyttar väldigt ofta hinner den å andra sidan kanske inte etablera sig i flocken?

Min häst reagerar ganska starkt på att flytta, har bara gjort det 5 ggr på 8 år varav ena gången var tillbaka till ett gammalt stall. Den gången gick ypperligt såklart, men de andra gångerna har han varit väldigt orolig den första månaden. Men som redan konstaterat så verkar det vara individuellt. I det stall han stod i sist (samma som vi flyttade tillbaka till), innan han åkte till fodervärden, så stormtrivdes både vi ägare och häst. Jag tror att det går lite hand i hand. Stallen innan har varken jag eller häst trivits i.
Sen får man inte glömma att det inte bara är nya kompisar och människor hästen möter. Man måste räkna med att det är nya rutiner och framförallt nytt foder. Det kan skilja på hö och hö jue...

Jag vet inte hur min häst reagerar hon var ägd av en herre innan mig som hyrde ut henne under vinterhalvåret .. hon blev flyttat till mitt stall då jag hyrde henne men så köpte jag henne och står kvar i stallet men jag vet att om jag skall flytta henne vilker jag kommer att göra i den närmaste framtiden så blir det sista gången då hon e 18 och har ett dåååligt självförtroende och klarar ej att flyttas runt hela tiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
560
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 289
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama