Flytta långt

Arrows

Trådstartare
Ev. står en långväga flytt framför mig och min sambo i aug, det beror helt på vad för svar jag får från Uni...

Det är en flytt på 80 mil.

Vi velar otroligt mycket (samtidigt som vi försöker att inte tänka för mycket på det, vi vet ju trots allt inte om det blir av än).
Ska man ta med sig möbler? och vad ska man i så fall prioritera?.
Ska man ta med sig det man inte kan leva utan, slänga/sälja det gamla och köpa nytt på plats?
Hur många vändor kan/ska man köra innan det ekonomiska och orken tar mer stryk än det är värt?

Ni som flyttat långt, hur har ni tänkt? vad lärde ni er på vägen?

Jag har ett gäng kaniner också, vilket betyder att jag kommer behöva forsla upp burar också :down:
utrymmet i släpet kommer med andra ord vara begränsat :down:
 
Ev. står en långväga flytt framför mig och min sambo i aug, det beror helt på vad för svar jag får från Uni...

Det är en flytt på 80 mil.

Vi velar otroligt mycket (samtidigt som vi försöker att inte tänka för mycket på det, vi vet ju trots allt inte om det blir av än).
Ska man ta med sig möbler? och vad ska man i så fall prioritera?.
Ska man ta med sig det man inte kan leva utan, slänga/sälja det gamla och köpa nytt på plats?
Hur många vändor kan/ska man köra innan det ekonomiska och orken tar mer stryk än det är värt?

Ni som flyttat långt, hur har ni tänkt? vad lärde ni er på vägen?

Jag har ett gäng kaniner också, vilket betyder att jag kommer behöva forsla upp burar också :down:
utrymmet i släpet kommer med andra ord vara begränsat :down:
Jag vill bara påminna om att det finns folk som lever på att transportera andras möbler och tillbehör... ;) Kolla upp vad det kostar.

Sen - har ni varsin bil? I så fall får ni ju med er mer saker (särskilt om båda har dragkrok, envägssläp "hyr här, lämna där" kan vara prisvärt att hyra i såna fall) och behöver skicka mindre med flyttbil.
 
@Arrows När jag var yngre flyttade jag ofta och ibland långt och jag använde mig mycket av vanliga åkerier istället för flyttfirmor. Nu var detta länge sen och jag vet inte om det finns några åkerier som åtar sig sånt längre men det kan iallafall vara värt att kolla upp om det finns några åkerier där du bor med omnejd som kör över hela Sverige och som har plats för ett flyttlass dit ni ska. Ibland kör de med delvis tom kapacitet och då får de hellre in lite pengar på ett flyttlass än att låta det gå delvis tomt. Det blev betydligt billigare än flyttfirma och var bra för mig som när jag flyttade som mest studerade jag på lite olika platser i vårt avlånga land av olika anledningar.

Om ni trots allt bestämmer er för att köra själva så hade jag inte orkat köra mer än en vända. Det är tillräckligt jobbigt med allt runt en flytt ändå med packning, flyttstädning, inflytt och uppackning av allt på det nya stället.

När jag flyttade ofta var jag duktig på att rensa och slänga, blev lite trött på att släpa runt på allt som jag insåg att jag aldrig skulle använda igen. Skänkte en del till organisationer som Myrorna, Röda korset second hand o.s.v. och sålde en del på loppis (internet existerade inte på den tiden så var inte möjligt att lägga ut på blocket) Så rådet är att granska varje pryl kritiskt, när använde du/ni det sist? Det är också ett gyllene tillfälle att rensa bland gamla papper och annat om ni har mycket sånt. Börja i tid med rensningen det tar mer tid än vad man tror, dock fick jag rutin på det efter några gånger så det gick snabbare.

Om man ska ta med sig möbler beror så mycket på tycker jag. Om det är något billigt ni har köpt kanske det är värt att göra sig av med det och köpa nytt. T.ex. lägga ut på blocket eller liknande. Har ni investerat i någon dyrare möbel med hög kvalite för att ni verkligen ville ha just den så hade jag absolut satsat på att ta med mig det. Sen beror det ju också på om man flyttar till mindre eller större, flyttar ni till mindre så kan ju för mycket möbler göra att allt bara ser övermöblerat och trångt ut.
 
Knapplån:
Flyttfirma har vi kollat på, och tyvärr kostar 80 mil lite väl mycket med sådana firmor...
Vi har varsinna bilar, dock bara en med dragkrok.
Jag har suttit och noterat vad som blir billigast gentemot vilket utrymme vi kan utnyttja, och hittills har jag hittat hyfsat billiga alternativ på hyr här lämna där.
Vi har ju mest ikeamöbler, knappt något med varken ekonomiska eller sentimentalt värde. Och iom att djuren måste prioriteras så hamnar möbler längre ner på listan.
Vi funderade därför på om man ska ligga i och försöka sälja typ alla möbler vi har för att sedan köpa nytt...

Åkerier har jag inte tänkt på, ska kolla lite.
 
Jag hade tveklöst gjort mig av med så många möbler som möjligt om de inte har något sentimentalt värde. Sedan är ju 80 mil ändå inte hejdlöst långt men det hade varit skönt om ni fått upp allt på en gång.
Det finns ju oerhört mycket möbler ute på köp-och säljsidor till toppenpriser så jag hade tyckt att det var ok att leva lite spartanskt några dagar och sedan köpa nya möbler på plats
 
Vi flyttade från en gård till en annan 40 mil bort. Jag körde allt med hästsläp + två vändor med B-kortsflyttbil för att få med saker som hästvagnen, pianot och andra tunga grejer. Då hyrde jag dessutom in bärhjälp på plats på både nya och gamla stället. Räknade inte vändorna, men minst 20 blev det.
 
Jag och sambon flyttade 75 mil med två katter. Vi hade bara en bil och i den packade vi med det absolut mest nödvändiga - katter, katternas tillbehör, kläder, datorer, lite köksprylar och småkrafs. Med detta körde vi till nya lyan där det redan fanns en risig säng och en gammal bäddsoffa som fungerade som temporära sovplatser.
En vecka senare hyrde vi en större skåpbil, körde den till gamla lyan, lastade allt som vi ville ha med, sov en sista natt där och körde hem igen. Stannade på IKEA på vägen och beställde hem lite nya möbler.
Det fungerade jättebra, men det blev smidigare tack vare att sambons familj kunde fixa sovplatser på nya stället och ta hand om katterna när vi åkte och hämtade resten samt att gamla lägenheten inte behövde tömmas helt då den bara togs över av lillebror.

Och man ska kanske gilla att köra långt. :D Tack och lov flyttade vi från ett hus som låg ett stenkast från E4an till en stad där E4an går rakt igenom centrum, så det var en rätt enkel väg att köra. :p

Med två bilar och ett släp kan man säkert få ner det till en resa om man sållar i möblemanget. Har ni eget släp? Om inte finns det ju envägsuthyrning på ganska många ställen i landet. Så behöver ni inte köra tillbaka det heller. :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 764
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 901
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 101
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp