Flytta inom EU med hund

Flavor

Trådstartare
Hej!

Är ev på g att köpa en valp till sommaren, men har även ev planer på att flytta från sverige till ett annat eu land. Är det någon här som har koll på regler, ev karantän osv?

Har försökt googla men känner mig bara helt förvirrad.

Sv: Flytta inom EU med hund

De flesta länder kräver bara rabiesvaccinering, id märkning (chip) samt pass.

England/Irland har andra hårdare regler, deras "Jordbruksverk" heter Defra. Annars så är det väl enklast att ringa SJV och rådfråga, annars kolla på deras hemsida om det finns länkar till andra länders jordbruksverk. Annars google! Typ Department of Agriculture + land?

Inget EU land har karantän mig veterligen, dålig koll på England dock... Sen kommer det ju nya regler från 1/1 2012 men om de bara gäller Sverige eller övriga EU vet jag inte.

Ska du nu inte flytta till Storbritannien/Irland och Malta tror jag så är det relativt enkelt och problemfritt.
Chip, pass, rabiesvaccinering och i vissa fall fästingskydd/avmaskning.
På SJV står många införsregler för eu-länderna.
Det du ska tänka på är väl att i vissa länder måste man betala hundskatt om hunden är bosatt där, plus att en svensk hundförsäkring ofta bara täcker veterinärvård utomlands en viss period (tex 3 månaders vistelse utomlands på Sveland).
Hundförsäkringar är överlag väldigt ovanliga i andra europeiska länder.

Och se till att rasen du skaffar inte är förbjuden i det land du tänker flytta till.

Vårt svenska Jordbruksverk har rätt dålig koll, så det bär sig att höra av sig till institutionen i det gällande landet istället.. men mig veterligt finns det inga krav på karantän i något av EU länderna så länge man följer regler om avmaskning, chip och vaccinationer.

För storbritannien gäller även att hunden måste vistas i ett listat EU land (inte helt hundra på om det måste vara Samma land, eller om man till exempel kan åka ned till frankrike och vänta. Måste ta och ringa.) Ytterligare sex månader efter godkänt blodprov (rabies), så det är om inte annat en låång process.

studerar själv i Tyskland och visst är det billigare, men inte jättemycket. Men kan ju vara värt att nämna.

Vad är det för ras och var vill du flytta TS?

Svarar alla, landet jag ev funderar på att flytta till är Cypern och hundrasen boxer :)

Att det blir en hund är 99,9% säkert men flytten lite mer osäker därför jag ville kolla upp regler osv :)

Det kommer inte att bli några problem, var bara ute i god tid med hundens vaccinationer. Vi bor i Frankrike halva året och vår hund följer självklart alltid med. Ett måste är rabiesvaccinationen för att kunna ta in din hund till Sverige igen, behövs dock inte för att resa ut (om du inte flyttar till Storbritanien, Irland eller Island). Rabiesvaccinet ges när hunden fyllt tre månader, sedan måste man vänta i 120 dagar och därefter tas ett blodprovtest på huruvida vaccinationen "tagit" eller ej. Detta svar kan ta lite tid, så räkna med minst 5 månader (hunden hinner bli ca 8 månader). Under denna tid hinner du också vaccinera din hund mot valpsjuka och leptospiros. Dessutom måste hunden naturligtvis ID-märkas, välj ett s k mikrochip, godkänt i alla EU-länder. Tala om för hundens veterinär redan från början att den skall ha ett EU-pass, då vet veterinären precis vad hon/han skall göra.
Naturligtvis kan du göra blodprovstestet i det EU-land dit du flyttar. Du kan låta din hund raciesvaccineras i Sverige, men ta provet sen. Ett pass behöver du vilket fall som helst samt ID-märkning och övriga vaccinationer, samt avmaskning.
Kommer du att ta med hunden till Sverige ibland, bör du tänka på följande: En stor hund är det speciellt att resa med, en liten får man (oftast) ta med i knät på flyget, men en stor får resa i bagageutrymmet. Detta har medfört att vi reser i bil, alltid, för vår hunds skull, drygt 200 mil i vardera riktningen. Dessutom måste du alltid ha ett friskintyg i passet som är högst 10 dagar då du reser in (avser bl a avmaskning).
Hoppas ovan hjälpt dig en del. Lycka till!

Okej, sammanfattat från cyperns ambassad:

Sällskapsdjur som kommer från EU-land skall uppfylla följande villkor:

1. ID-märkning

* Klart läslig tatuering eller
* Inopererat elektroniskt mikrochip för att avgöra djurets identitet

Dessutom skall information om ägarens för- och efternamn samt adress finnas tillgänglig.
Till och med 2012-10-01 godtas båda identifieringsmetoderna. Efter detta datum godtas endast identifiering med elektroniskt chip.

2. Resväg

Sällskapsdjuret har ankommit till Cypern direkt från ett EU-land.

3. Åtföljande dokument

A) Sällskapsdjurspass. Passet skall styrka att djuret är vaccinerat eller revaccinerat mot rabies.
Sällskapsdjuret skall:

* Vara vaccinerat mot rabies vid tidigast tre (3) månaders ålder, minst en (1) månad före avresa för ankomst till Cypern.
* Ha genomgått antiparasitär behandling, 24-48 timmar före avresa för ankomst till Cypern, med medel innehållande: fipronil samt prazikvantel.

B) Handling som styrker att sällskapsdjuret har ankommit till Cypern från ett EU-land.

C) Dokumentation rörande vaccinationer har kontrollerats och uppfyller gällande villkor.

HUNDAR, KATTER OCH ILLRAR YNGRE ÄN TRE MÅNADER FÅR EJ INFÖRAS PÅ CYPERN, OAVSETT URSPRUNGSLAND.

Alltså du behöver en id-märkt hund, ett pass, vaccinering mot rabies, avmaskning och fästingskydd. Allt ska skrivas in i passet av veterinär.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 442
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
864
Senast: cassina
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 656
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka