Flytta för gymnasium

PantheraL

Trådstartare
Hej!

Så jag kommer välja gymnasium nästa år (går då i åttan) och jag vill gå på Bollerup nere i Skåne. Jag har läst mycket om skolan, både på hemsidan och om vad andra tycker, och jag tror att den skulle passa mig väldigt bra. Problemet jag har är att jag bor nästan sex timmar från skolan med bil (bor i Dalsland) och min mamma vill inte att jag går där eftersom det är ett väldigt stort steg att ta i och med jag då bor på skolan och att det är så långt hemifrån plus att hela min dag skulle ställas om. Jag förstår naturligtvis varför hon tycker så, jag kommer få mycket ansvar och det blir mycket press på mig med flytt, ett helt nytt landskap med en ganska unik skola utan stöd från min familj och jag har en tidigare historia med psykiskt ohälsa (främst självskadebeteende) men det är över nu och jag försöker verkligen ta mer ansvar hemma för att visa att jag är ansvarsfull.

Jag vill bara klargöra att jag verkligen förstår vad hon pratar om och det är vettigt, men jag tror att det skulle vara ett unikt tillfälle att använda både min passion (hästar) och mitt akademiska sinne för att må så bra som möjligt, plus ha roligt under tiden som jag pluggar. Planerar för övrigt att gå högskola efteråt och programmet är häst, naturvetenskap så det är en bra utbildning med en ingång till vad jag faktiskt vill göra i framtiden (arbeta med hästar) samt att jag kan ändra mig om jag skulle göra det.

Får du chansen att gå på internat - så ta den. Du kommer aldrig att veta hur det går för dig om du inte provar.
Jag hamnade på Kvinnerstaskolan i början på 90-talet. Klart det var en stor stor omställning. Men bättre sätt att flytta hemifrån finns inte. Även om det kan vara lite hejsan vid sidanom så är där ändå personal om tar en i örat om det barkar iväg för mycket.

Här är en till som bott på internat och jag instämmer med @ptr .
För egen del blev internat ett bra "halvsteg" ut i vuxenlivet, samtidigt som det gav mycket gemenskap och många fina minnen. Jag har en historia av självskadebeteende själv också och för egen del var det på internatet som det ens blev upptäckt av omvärlden. Har bannemig aldrig blivit så uppassad som då och lär aldrig glömma den jour som jobbade några dagar efter som helt random kom med en påse godis och en stor dos omtanke :love::D Själv gillade jag det faktum att man på internatet aldrig var ensam. Det gick att dra sig undan (om man hade eget rum vill säga), men ville man vara bland folk var det bara att gå ut och kolla på tv eller laga mat ihop liksom.
Skulle det sen vara så att det inte fungerar så är det inte värre än att man kan byta skola.

Jag gick också på internet. Det var så otroligt roligt och lärorikt. Vi blev som en stor familj vi som bodde på internatet.

Jag var väldigt strulig och rebellisk innan jag började gymnasiet. Har även väldigt stränga och kravsättande föräldrar. Men mina föräldrar gav det en chans och jag är dom evigt tacksam för det. Man får lära sig ta ansvar för sig själv, bara en sån sak om att tvätta själv. För mig var det ett nyttigt halvsteg ut i vuxenlivet.

På internatet finns det fritidspersonal som har jour och de håller koll och de finns där för en.

Hej!

Så jag kommer välja gymnasium nästa år (går då i åttan) och jag vill gå på Bollerup nere i Skåne. Jag har läst mycket om skolan, både på hemsidan och om vad andra tycker, och jag tror att den skulle passa mig väldigt bra. Problemet jag har är att jag bor nästan sex timmar från skolan med bil (bor i Dalsland) och min mamma vill inte att jag går där eftersom det är ett väldigt stort steg att ta i och med jag då bor på skolan och att det är så långt hemifrån plus att hela min dag skulle ställas om. Jag förstår naturligtvis varför hon tycker så, jag kommer få mycket ansvar och det blir mycket press på mig med flytt, ett helt nytt landskap med en ganska unik skola utan stöd från min familj och jag har en tidigare historia med psykiskt ohälsa (främst självskadebeteende) men det är över nu och jag försöker verkligen ta mer ansvar hemma för att visa att jag är ansvarsfull.

Jag vill bara klargöra att jag verkligen förstår vad hon pratar om och det är vettigt, men jag tror att det skulle vara ett unikt tillfälle att använda både min passion (hästar) och mitt akademiska sinne för att må så bra som möjligt, plus ha roligt under tiden som jag pluggar. Planerar för övrigt att gå högskola efteråt och programmet är häst, naturvetenskap så det är en bra utbildning med en ingång till vad jag faktiskt vill göra i framtiden (arbeta med hästar) samt att jag kan ändra mig om jag skulle göra det.

Får du möjligheten så ta den! Jag kom in på Bollerup men blev kvar hemma, något jag ångrar i efterhand.

Dessutom finns det en hel hög gamla Bollerupare här på buke, gissningsvis några som pluggar nu också, som kan svara på lite frågor om skolan och internatet, @Flixon ;)

Jag gick på Bollerup för ca 10 år sedan, men grunden är väl densamma. Jag älskade det :love: det är ett jättebra "halvsteg" ut i vuxenvärlden med en rätt så lagom portion eget ansvar. Jag flyttade från Östersund, så jag hade väldigt långt hem! Jag åkte inte hem alla lov ens, utan stannade ibland kvar och red skolhästar och tog hand om några privathästar bla. Det är många som har en bra bit hem så det är alltid några kvar över de korta loven. Ett (väl skött) internatboende är en väldigt bra förberedelse inför vuxenlivet, både socialt och praktiskt.

Alla måltider serveras i skolmatsalen, förutom på helgen (och lov). Då går det att köpa matkasse så du bara behöver värma i mikron, annars går det att ta sig in till Tomelilla och handla själv.
Boendet är av lite olika standard, en del hus är mer korridorsboende och andra är små hus med flera rum. Fritids har rätt så bra koll och jobbar hårt för att alla ska finna sig tillrätta! Det anordnas massvis av aktiviteter, både utflykter samt saker på skolan.

Själva skolan tyckte jag var övervägande bra, jag upplevde de flesta lärare som lite mer engagerade än på en vanlig skola. Lärarna i hästämnen blir ju ännu mer personliga när en jobbat sida vid sida i stallet.

För den som är lite ambitiös och framåt finns det stora möjligheter att utvecklas inom ridning/körning och allmän hästkunskap. Jag red tex ofta skolhästar (mest körhästar som behövde få komma ut och busa lite :D) på loven, men hade också hand om en treåring inför treårstesten (från inridning till visning) och red en av skolhästarna som inte riktigt trivdes (och red då också privatlektioner för en av lärarna på den hästen).

Om du har fler frågor om Bollerup är det bara att fråga :) tror att även @Gabby_Ossi gick där och kanske vill bidra?

O jag ställer mig till resten av gänget som svarat i tråden, våga hoppa! Våga gå den skolan. Det är det här man inte vågade prova som man ångrar i efterhand.

Jag gick ut Bollerup för några år sedan. Att börja där är det bästa jag någonsin gjort! Skolan är bra med övervägande bra lärare (vissa helt underbara), och i det enstaka fall där jag och en vän klagade på en lärare åtgärdades det direkt. Skulle också säga att lärarna överlag engagerar sig mer än vad lärarna gör på vanliga skolor, och jag uppfattade det som att folk lättare fick lite halvt kompisrelation till en del lärare, vilket givetvis var bra när man kom dit som en vilsen 16-åring utan föräldrar som höll koll.

Tror inte heller du behöver oroa dig för tidigare psykisk ohälsa - både fritidspersonalen och vakterna som gick där under natten höll bra koll på oss alla, tyckte jag, och var väldigt hjälpsamma. Satt själv och hade långa konversationer med vakten ibland om kvällarna. Dessutom var stämningen på skolan god överlag, även om alla givetvis inte kommer överens med alla.

Som ovanstående nämnt, så är det många som har sina familjer långt ifrån skolan, och en del åker bara hem över sommarlovet och jullovet (om ens det). Man kan jobba i skolstallen under helgen och på så sätt beta av sina praktikveckor, och när man har fått ihop maximalt antal praktikveckor genom helgarbete får man betalt istället. Sen var det ofta rätt mycket fester på helgerna också (utanför skolans område), ifall man är intresserad av det. Och när man verkligen inte hade något annat att göra övertalade man någon med bil att köra till McDonalds :p

Det enda jag inte var helt nöjd med var hästdelen, faktiskt. Men det råder rätt delade meningar om det, är min uppfattning. Jag gick bara alla obligatoriska hästkurser i tvåan, och i trean när alla hästkurser var frivilliga skippade jag det helt. Fick då en ledig dag i veckan som kunde läggas på andra kurser.

Dock vet jag att de har ändrat en del i programmen sedan jag gick ut, huvudsakligen i hästdelen. Så det är möjligt att det inte är likadant nu. Men det mesta är sig nog likt, så svarar gärna på frågor om du har några! :)

Får du chansen att gå på internat - så ta den. Du kommer aldrig att veta hur det går för dig om du inte provar.
Jag hamnade på Kvinnerstaskolan i början på 90-talet. Klart det var en stor stor omställning. Men bättre sätt att flytta hemifrån finns inte. Även om det kan vara lite hejsan vid sidanom så är där ändå personal om tar en i örat om det barkar iväg för mycket.
Jag håller med! Ts, ta med mamma när det är öppet hus på skolan, så hon får se hur det är och funkar. Ingen vill ju släppa iväg sitt barn ut i det okända.

Jag tycker också du ska våga ta chansen och flytta! Jag gick min drömlinje på gymnasiet 30 mil hemifrån och det var 3 otroligt roliga år där jag också fick förena nytta med nöje. Gissningsvis kommer dina ev. klasskamrater också komma från olika delar av Sverige, så ni kommer att vara flera stycken som är i samma situation och som inte känner varandra sedan innan. Jag upplevde just den biten som väldigt skön, att få göra en nystart med helt nya människor.

Min mamma hade precis samma tankar som din och tyckte det var jättejobbigt att släppa iväg mig så långt hemifrån. Mitt tips är att ni åker på öppet hus tillsammans och pratar med elever/lärare/fritidsledare och bildar er en uppfattning och förhoppningsvis får det din mamma att känna att du hamnar i trygga händer.

@Flixon och @marengo

Tack så jättemycket för de långa svaren (och ni andra också, givetvis)!

Personligen är jag ganska introvert och har en släng av social ångest, så det kan komma att bli ett problem i och med att man bor så nära varandra, och att det är så mycket människor. Hur är relationerna med varandra i internatet? Hur är det med äldre elever? Trots detta tycker jag ändå att jag har en del mod, så att ta steget skulle inte vara så svårt (har skilda föräldrar som flyttat runt en del (i samma ort förvisso) under min uppväxt så har aldrig haft problem med att sova över hos andra människor eller liknande, men det här är ju en helt annan sak), skulle nog mer vara mamma som trilskades.

Skulle då kanske ha med egen häst (halvblodsvalack född 09) om jag valde att gå linjen. Hur är det med stallplats och hagar? Hur är ridbanorna? Hur mycket tid skulle jag ha för honom? Har också hört om att man kan ta hand om "en egen häst" under tiden man går där, får man det även om man har med sig egen häst? Och hur är det med hästlektionerna? Hur mycket tid tillägnas åt det, och hur är det upplagt? Hur är det med hästarna man rider på lektion?

Är akademiskt lagd och har aldrig haft problem med betygen i de teoretiska ämnena, men de estetiska och idrott har alltid spökat lite grann (har D i idrott och musik och C i hemkunskap och teknik, B och A i slöjd respektive bild). Hur är det med idrott på Bollerup? Är det rid- och körlektioner eller ett eget ämne? Hur är de teoretiska kurserna?

Jag har verkligen fått en bra känsla av skolan genom att läsa om den och kommer definitivt att gå där om mina föräldrar går med på det och betygen hänger med till nian

Kom precis på något annat. Hur är det med praktik och utlandsresor? Läste på deras hemsida om en tjej som åkte till Belgien för praktik, har jag för mig. Hur vanligt är det, och får man isåfall välja vart man ska åka (har ett stall i åtanke)? Finns det några särskilda begränsningar?

@Flixon och @marengo

Tack så jättemycket för de långa svaren (och ni andra också, givetvis)!

Personligen är jag ganska introvert och har en släng av social ångest, så det kan komma att bli ett problem i och med att man bor så nära varandra, och att det är så mycket människor. Hur är relationerna med varandra i internatet? Hur är det med äldre elever? Trots detta tycker jag ändå att jag har en del mod, så att ta steget skulle inte vara så svårt (har skilda föräldrar som flyttat runt en del (i samma ort förvisso) under min uppväxt så har aldrig haft problem med att sova över hos andra människor eller liknande, men det här är ju en helt annan sak), skulle nog mer vara mamma som trilskades.

Skulle då kanske ha med egen häst (halvblodsvalack född 09) om jag valde att gå linjen. Hur är det med stallplats och hagar? Hur är ridbanorna? Hur mycket tid skulle jag ha för honom? Har också hört om att man kan ta hand om "en egen häst" under tiden man går där, får man det även om man har med sig egen häst? Och hur är det med hästlektionerna? Hur mycket tid tillägnas åt det, och hur är det upplagt? Hur är det med hästarna man rider på lektion?

Är akademiskt lagd och har aldrig haft problem med betygen i de teoretiska ämnena, men de estetiska och idrott har alltid spökat lite grann (har D i idrott och musik och C i hemkunskap och teknik, B och A i slöjd respektive bild). Hur är det med idrott på Bollerup? Är det rid- och körlektioner eller ett eget ämne? Hur är de teoretiska kurserna?

Jag har verkligen fått en bra känsla av skolan genom att läsa om den och kommer definitivt att gå där om mina föräldrar går med på det och betygen hänger med till nian

Stämningen på internatet är god, och man brukar bli bra vänner med de man bor omkring (bortsett från de personer som sitter inne på sitt rum hela kvällarna). Sen finns det ju väldigt olika boenden att välja på, även om man kanske inte har möjlighet att välja mellan alla första året. Jag började en månad på Stora elevhemmet, men trivdes inte alls där. Jag lyckades få ett av de få enkelrummen på SE, men tyckte det var alldeles för stökigt och livat (lugnade dock ner sig efter ett tag). Andra tyckte dock det var jätteroligt. Men har du problem med stress eller sömn så rekommenderar jag inte SE, om det inte har ändrats sen min tid ;) Sen har jag bott på två andra korridorshem som var mycket lugnare och trivdes jättebra, och även i ett väldigt litet hus där bara jag och en kompis bodde. Vill man hålla sig lite avsides så finns det ett par hus som ligger någon kilometer från skolan, där man bor kanske 5-7 pers.

Jag hade med en egen häst ett av åren, stod då i Mejeriet. Tyckte både stall och hagar var bra, men vissa hagar är bättre än andra. Finns tillgång till flera ridhus + paddock + bra ridvägar, så som jag minns det. Hur mycket tid du har till din häst beror på hur mycket du pluggar. Oftast gick man i skolan 8-16.30, började man senare kunde man rida innan lektionen. Det härliga med Bollerup är att man kan gå i skolan med ridkläder hela dagen, och behöver inte bry sig om att duscha mellan stall och skola ;) Flera av mina vänner hade häst alla tre åren, och fixade både häst och skolan bra. Tror det var främst i tvåan som det kunde vara lite tufft tidsmässigt. Att ha hand om någon annan häst kunde man inte göra på min tid vad jag vet, det enda man kunde göra var att vara skötare på något av avelsstona. Vilket jag var första året och tyckte var väldigt mysigt. Hästlektionerna har man en dag i veckan, och då går hela dagen till hästämnen. Jag tyckte hästarna var trevliga, både ridhästarna och körhästarna. Vissa lärare lite bättre, andra lite sämre. Efter första ridlektionen delas man upp i sina grupper efter kunskap.

Idrottslektionerna var faktiskt ganska roliga! Jag hatade idrotten på högstadiet, men på Bollerup var det lite mer organiserat. Man har block med olika sporter, så man har ex. badminton i fyra veckor, sedan bandy, golf etc. All idrott är förlagd på skolan. Du får betyg i varje block, och ditt slutgiltiga betyg i kursen grundar sig på hur det har gått på blocken. Något teoretiskt arbete ingår också.

Folk åker lite varstans under praktiken, men jag har inte jättebra koll på utomlandspraktik eftersom att jag höll mig i Sverige. Minns faktiskt inte var folk åkte, bara att några vänner till mig åkte till Irland :)

Jag håller med i allt vad @marengo skriver, och tillägger att i trean är det mycket valbara kurser så då brukar det finnas mer håltimmar där det går att rida eller fixa i stallet.

På min tid kunde vi ha en treåring från inridning till treårstest som sagt, det spelade ingen roll om du hade egen häst eller inte. I trean tror jag det var en del av unghästkursen. Jag var med som groom i körlaget vi hade, så vi var dels iväg på tävlingar men körde en del utanför skoltid med. Jag brukade rida "vår" körhäst lite emellanåt.

Praktik ordnar du själv, förutom den som är förlagd på skolan. Så det kan du göra i princip var som helst i världen.

Jag slapp bo på SE, där är många rum och lite stökigt. Bodde en vecka typ i ett av husen, delade rum med en tjej som jag inte riktigt klickade med men bytte sen rum med en annan tjej. Inför tvåan och trean önskade vi boende och vem vi ville bo med, om det var delade rum.

@PantheraL
Jag är introvert. Vad dessutom rätt rejält mobbad i de nio åren innan gymnasiet. För mig blev det en nystart, ingen kände mig, ingen visste något om mig överhuvudtaget vilket var en stor befrielse. Aldrig haft så mycket omtänksamma och underbara vänner som då. De visste ju inte mer om mig än det jag berättade och den jag var med dom.

Jag är inte heller särskilt social av mig men det var liksom okej, åkte till stallet när jag behövde vara ifred. Hade egen häst fram till vårterminen i trean och jag tyckte det fungerade bra.

Tack så mycket!

Jag har lite fler frågor, om jag inte tjatat hål i huvudet på er än. Hur är själva ridningen upplagd? Väljer man en inriktning eller rider man dressyr och hoppning lika mycket? Blir det att man har en chans att tävla om man vill, och vilka tävlingar skulle det då vara?

Nej då, fråga på!
Jag minns inte riktigt eftersom jag bara hade ridlektioner så länge det var obligatoriskt, men jag tror att man hade både hoppning och dressyr, men red mest dressyr. Tror det är i tvåan eller trean som man ska rida ett dressyrprogram och hoppa en bana på x antal cm som man ska få godkänt på. Någon chans till att tävla vet jag inte om där fanns, jag tror faktiskt inte det. Kanske någon annan kan svara bättre på :)

Både hoppning och dressyr på lektionerna, men mer fokus på dressyren. Vi hade inte tävlingsmöjligheter på min tid i alla fall.

Fråga så mycket du behöver ;)

Tack!

Jag har väl inte så mycket fler frågor, det är väl mest hur dagarna är strukturerade och så vidare, men jag antar att det är väldigt olika i olika årgångar. Pratade med min mamma idag om det och hon är inte helt emot det, men vi ska kanske åka dit den 28:onde på öppet hus. Vad finns det för mer att veta om skolan mer allmänt? Hur stort är det, vilka ridmöjligheter finns det efter skolan, osv?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har gjort en sådan här tråd tidigare och kollat runt på trådar som redan existerar men har inte hittat någon efter 2011. Jag går då...
Svar
13
· Visningar
1 408
Senast: PantheraL
·
Hästmänniskan Hej. Jag går i åttan nu på grundskolan(bor i enköping nära uppsala) men börjar smått planera på gymnasium och vad jag vill göra i...
Svar
3
· Visningar
1 252
Senast: Sulax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama