Flytta äppelträd

smedsussie

Trådstartare
Sambon och jag har ett par äppelträd som är unga och inte har fått så stort rotsystem än. Det ena trädet planterades för 2 år sedan och det andra har stått ungefär ett år där det står nu.
Dessa träd måste nu flyttas pga att vi ska bygga ett uterum och träden kommer då att komma i vägen för detta.

Nu till frågan:
När på året är det bäst att flytta dessa träd? Vår, sommar eller höst?

Vi har en granne som har grävmaskin och som kommer att kunna ta med hela rotklumpen samt en hel del av jorden som träden står i.

Vinter eller riktigt sent på hösten. Viktigaste annars är att jorden på nya stället är djupluckrad, allra helst med hjälp av en liten grävare. Jag har flyttat på en del träd och görs det i rätt tid och jorden är bra kan man utan problem flytta träd åtminstone upp till fem-sex meters höjd, det är min erfarenhet.

Är det torrt första sommaren behöver man vattna lite också.

När man flyttar är det bra att beskära samtidigt så att grenarna är i balans med rotsystemet.

Senast ändrad:
När träden har tappat sina löv på hösten kan man flytta dem. Då hinner de etablera sig en aning innan vintern kommer. Hinner man inte flytta dem innan tjälen kommer går det att flytta dem även på våren från det att tjälen släpper och fram till tiden före lövsprickningen, men hösten är bättre.

Efter planteringen (oavsett när det sker) behöver du vattna för att jorden ska lägga sig runt rötterna och så att eventuella luftfickor i jorden försvinner.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 683
Senast: hollypolly
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka