flytta 150mil

Ceta

Trådstartare
Jag och katten skall inom två månader flytta ca 150 mil (från södra till norra delen av Sverige) :) Hur är det "skonsammaste" sättet att flytta katten? Själva resan menar jag. Själva bytet av lägenhet är jag inte så orolig för då han anpassade sig snabbt till flytten hem till mig för 1,5 år sedan. Han är inne på heltid, så någon utevistelse blir det inte mer än i koppel.

Själv kommer jag med största sannolikt köra upp, men skall katten få åka med i bilen eller "skickas" med flyg? :confused: Min spontana tanke är att han får åka med i bilen för att slippa stressen från två mellanlandningar (plus att jag inte vet hur det funkar med byte av flygbolag och dyl om man skall "skicka" katt... )
Nackdelen med bilen som jag ser det är risken att han jamar konstant (han jamar mycket även i vanliga fall, och tänker att det kan bli smått enerverande efter ett dyg i bilen ;)), och att det blir svårt med "rastning" då han inte är helt enkel att få in i buren (får givetvis träna isf!), och vet inte om han kan/vill bajsa/kissa ute.. skall man ha med kattlåda annars? :confused:

Förlåt för långt och virrigt inlägg!

Sv: flytta 150mil

Jag vet inte vad lagen säger om hur länge man får ha katt i bur.

Kanske kan du ordna en stor bur, tex hundbur, och ställa in kattlåda där? Och en myshörna att sova i, och vattenskål.

tänkte på det med, men de säger ju att en bur skall vara så liten "som möjligt" vid transport, och jag vill ju att han skall vara säker... (så att han inte faller omkring vid ev. hastig inbromsning) Annars är det en asbra idé :)

Jag tycker ju spontant att flytta låter som en väldigt obra idé! :p

Men om du nödvändigtvis ska flytta så vet jag faktiskt inte hur du ska göra bäst. :s

När vi flyttade upp sambons katt fick han lugnande. Visst lät han en del i början av resan ändå, men det kunde nog varit mycket värre. ;)
Vi använde en mindre hundbur för att kunna ha en liten låda, men han använde den aldrig. Den resan tog väl ca 10 timmar, men jag tror de håller sig nästan oavsett i en sådan situation.

Jag vet inte vad lagen säger om hur länge man får ha katt i bur.

Kanske kan du ordna en stor bur, tex hundbur, och ställa in kattlåda där? Och en myshörna att sova i, och vattenskål.

Jag tänkte också på detta, har för mig att jag läste någonstans om en som tog med sina tre(?) katter på resor genom att ha dem i någon slags hundbur där de fick gå runt lite friare och välja själva.

Säkert är det ju inte, men då får man väl köra ännu försiktigare? :crazy:

Eller så får man åka en bit och sen stanna över någonstans mitt i sverige på djurvänligt hotell eller hos någon vän över natten så kanske resan inte blir så lång för katten?

+resten: Denna resan blir ju på 20-24 timmar :crazy: Men absolut, det låter som det bästa alternativet att ha en större bur med liten låda i... Sen menade jag med "hastiga inbromsningar" de inbromsningar man inte kan minska med "försiktigare körning". Dvs de som sker av nödvändighet ;)

Känns inte helt schysst att flyga honom direkt... Ens om jag skulle ta honom när jag själv flyger upp, och ha han som handbagage...

Jag tror också det blir bæst att ge honom lugnande och ha honom i en lite større bur med sandlåda. Om ni ær två som turas om att køra så kommer ni fram på ett dygn och då behøver han inte rastas. Før øvrigt, roligt att ni flyttar till norra Sverige! Den hær ruskigt mørka och lerkladdiga vintern længtar jag också norrut. Væxt upp utanfør Ø-vik och dær ær det i alla fall snøsækert! Jag hoppas du och katten kommer att trivas bra.

delvis kl

Tack för alla svar! Tror jag gör som ni säger :) Skall se till att chipmärka stackarn innan vi åker, så skall kolla med veterinären med och se vad han tycker :) Är en bit till veten jag tänkt, så då får jag ju se hur han funkar i bilen den biten iaf :angel:

När jag rest långt med min väldigt pratglada katt så har hon faktiskt mest sovit :) hon kanske pipt första halvtimmen/timmen och sen vaknat till emellanåt och visat att hon lever men ingen fara alls!
Första gången fick vi nå lugnande tabletter av veterinären men andra gången körde vi utan och jag tycker att hon sov lika duktigt båda gångerna.

Ang låda så har hon totalvägrat göra ifrån sig båda resorna. Har provat både att ha låda i buren, tagit ut och rasta och även erbjudit henne att gå på sin vanliga låda utanför bilen men inget duger för fröken :(

Hoppas resan går bra för er!

För det första - kom ögonböj och förklara dig innan vi måste jaga ner dig! :angel:

För det andra så flyttade jag en katt sträckan norra Tyskland till mellersta Sverige i bil i ett svep. Hon fick åka i en vanlig transportbur, av anledningen att hon absolut avskyr att åka bil och inte skulle "mysa", sova eller traska runt även om hon fick möjligheten. Hon skulle ligga fly förbannad i ett hörn och jama högt oavsett erbjudna faciliteter. Eftersom resan är den enda hon gjort i sitt liv så resonerade jag som så att det kanske inte var optimalt, men på något vis var hon ju tvungen att komma hem. Och hellre med i bilen än skickad på eget bevåg. Min veterinär avrådde mig från alla typer av lugnande inför resan och sa att hon skulle lugna sig efter ett tag (hon HATAR bilar och jamar konstant, högt och falskt när hon hamnar i en), och det gjorde hon. Redan i Danmark tystnade hon och sen låg hon mest och surade lugnt resten av resan. Visst var hon hungrig när vi kom fram, men resan tog det max någon dag för henne att skaka av sig.

Jag har använt Calmex och Feliway med bra resultat på mina kissar. Feliway endast hemma men nästa gång jag måste transportera någon av dem kommer jag att köpa sprayen också. Calmex köpte jag inför transport till veterinären och det gick riktigt bra.

ahaa, men det låter ju käckt :) Så slipper man ge han medecin!

Piek och undret: Hur lång tid var era resor? Gissar att han inte heller kommer vilja gå på lådan i denna situationen, men när börjar det bli skadligt för dem att hålla sig? Eller kommer han inte hålla sig längre när det börjar bli dåligt för honom? Är ännu inte bestämt om det blir hela resan i ett svep eller med uppehåll över en natt nån stans.. Men om vi kör "i ett svep" kommer han ju givetvis erbjudas lådan emellanåt. Kanske kör på mindre bur iaf, då det ju är säkrare för honom, och kanske större chans att han kommer till ro.

allmänt: Skall jag öva med honom? Ta med honom i bilen kortare turer, eller är det bara onödigt? Kommer nog öva lite hemma med buren iaf, för att vänja honom och förhoppningsvis göra det enklare att "lasta" ;)

Inte i närheten av lika lång som din resa! Men 8-9 timmar åkte vi nog första gången, då var hon ganska duktigt bajsnödig när vi kom fram :p

Liknande trådar

Övr. Katt Nu går jag iof händelserna lite i förväg, men jag behöver försöka lugna min oro. Sambon och jag har två helt fantastiska katter som är...
Svar
9
· Visningar
2 417
E
Övr. Katt Hej! Jag behöver verkligen råd av någon som har vana med katter och att flytt av katt. ALLA råd är guld värda! Jag skall försöka att...
Svar
6
· Visningar
1 212
Senast: gentleknight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama