Flytande Vitamin och mineraltillskott

Sv: Flytande Vitamin och mineraltillskott

somi skrev:
Kalcium och fosfor ÄR de viktigaste mineralerna. Speciellt måste man titta på Ca/P-kvoten. Bara för att ditt hö täckte behoven så kanske inte allas hö gör det. Det går inte att generalisera utan man måste titta på en höanalys samt vad resten av fodret man ger innehåller. Det finns ju som sagt rena kalcium och fosforpreparat att ge om något fattas. Det är väl det PL menar med mineralfoder.

Obs! Detta är inget personligt: Sen tycker jag att det är idiotiskt att ge massa tillskott kaka på kaka som många gör utan att ha ett hum om vad hästen har ett behov av. Rutinmässigt ger man mineraler som ofta är vitaminiserade + Chevinal ex. Flera vitaminer kan hästen tillverka själv, eller så får den vitaminer via hö, annat foder samt solen. En FRISK normal ridhäst har inte så extrema behov som många tycks tro. Selenbehovet måste dock tittas över. Jag ÄR inte emot användadet av tillskott bara man VET att hästen behöver det.

Mvh/Somi

Nej det är väl klart att alla inte har samma hösort osv! :smirk:
Hade Chevinalet innehållit ca/p så hade det blivit en j..la massa kalcium för våra hästar,iallafall förra året.
Men det mesta man stoppar i hästen innehåller ju kalcium och fosfor.
Gör man en höanalys och har innehållsförteckning över övrigt foder så kan man ju räkna ut ungefärligt behov.
Det är ju behovet EFTER det som täcks av hö och annat kraftfoder man vill täcka.Men visst,man ska inte överdriva åt något håll,men så är det ju alltid!

nephthys skrev:
Ok. Fast för en av mina hästar så hjälpte faktiskt Chevinal när han hade konstaterad vitamin/mineralbrist under sommarbetet. Vanligt gräs räckte definitivt inte. Förvisso fick han vanliga mineraler också.

Vad var det för brist (ämnen)?
Överskott/obalans av vissa ämnen kan ge samma symtomer som en brist.
Hur konstaterades bristen?Blodprover? andra prover?

Tja. Jag behövde inte några blodprov för att förstå att något fattades. Vinterpälsen satt kvar långt in på sommaren i beteshage. Öppning av hagen, så att den blev större, utlöste ett fånganfall.
Efter kur med Proviva nyponsoppa och utfodrande med chevinal samt ishavsalger så ställdes allt tillrätta igen på kort tid. Så nog tror jag att chevinal funkar som tillskott där det finns brister.

Jag visste redan innan att chevinal inte innehåller Ca och P. Dock innehåller algerna det och annat icke vitaminiserat mineralfoder som jag fodrade med.

Nu har jag köpt Hippo MineralAvel som är ett vitaminiserat mineraltillskott med en ok Ca/P kvot för mig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
784
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 178
Senast: Takire
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 798
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV