Flygrädsla

ASKAPLASKA

Trådstartare
Vad gör ni som inte gillar att flyga? Skiter ni i det och håller er på backen eller biter ni ihop och kliver in i plåtröret på darriga ben?

Jag ska ut och resa igen och trots att jag flyger minst en gång om året och dessutom har en pilot bredvid mig så är det sååå jobbigt.
Jag hackar tänder, grinar och ber till Gud (allt detta under tystnad, inga scener ombord, jag lovar) men jag gillar ju att se mig om här i världen så jag måste ju stå ut men kan inte begripa varför det här bara blir värre och värre för varje år, jag överlever ju varje gång!

Jag är dödligt rädd för brand och rök och gillar inte att vara instängd men så måste ju många andra ha det också och jag har väl aldrig träffat nån som beter sig som jag!

Så, vad gör ni som är rädda eller känner någon form av obehag?

Jag är inte rädd för att krascha eller så, men livrädd för att nån ska börja spy på planet. Är man på ett tåg kan man ju i alla fall byta vagn. Det har inte hänt än så jag tänker att risken ökar för varje gång jag flyger :nailbiting: Väljer tåg om det går, annars är det bara att bita ihop.

Just obehaget att flyga tvingar jag mig igenom. Brukar ha kamera och ta kort genom fönstret som en slags terapi.
Jobbigast är skull och känslan av att falla (sekundvis vid upp- och nedflygning).

Just obehaget att flyga tvingar jag mig igenom. Brukar ha kamera och ta kort genom fönstret som en slags terapi.
Jobbigast är skull och känslan av att falla (sekundvis vid upp- och nedflygning).
Åh, den känslan har jag med, att jag faller handlös, sekundvis! Kan det ha med balanssinnet att göra?

I vilket läge gör du det? På flygplatsen? Slipper du all ångest då?

Om det går så startar man ju gärna på flygplatsen och sen fortsätter på själva planet. All ångest försvinner ju inte, men det mildrar en hel del. Har inte testat att ta ångestdämpande innan men däremot sovpiller. Nu är jag dock inte så rädd så att jag gråter, men jag kan få dödsångest väl uppe i luften och överanalyserar gärna minsta skakning. Efter alla försvunna och kraschade plan är jag numer övertygad om att aldrig sätta mig på ett plan igen, men jag har ju mycket kvar att se av världen så det är väl bara att försöka vifta bort... :nailbiting:

Jag hatar att flyga! Unviker det om jag kan men ibland måste det till flyg.
Blir alldeles kallsvettig darrig och likblek. Gråter lite tyst och vill bara dö.
Är absolut värst vid upp och nedflygning. Sambon förstår inte alls varför jag tycker det är så hemskt men han håller om mig och är snäll iaf :love:
Jag vet inte ens själv vad jag tycker är så jobbigt men det är fruktansvärt obehagligt iaf.
Trots att jag flugit mycket och överlevt varje gång...

Alkohol. Kort och gott. Börjar på flygplatsen och köper mer på planet vid behov.
Det är väl individuellt huruvida det verkar (eller snarare hur det verkar - trist om ångesten skulle bli förstärkt) men för mig har det alltid varit bombsäkert. Jag blir smålullig och fnittrig, helt obekymrad och nöjd.

Ångestdämpande hjälper mig inte alls och sovpiller har jag inte haft möjlighet att testa då flygtiderna varit för korta.

Mvh tackar årets flygplanskatastrofer för att jag återigen inte kan masa mig in i ett plan utan att ha större mängder rödvin i kroppen.

Nu brukar inte jag flyga så jag vet inte hur jag reagerar på det, men när jag är rädd, då andas jag långa djupa andetag. Och du vet ju hur man gör ;)

Visst kan det vara jobbigt ändå, men det lindrar i alla fall.

Funkar inte ens statistiken?

Vägtrafik 1.240.000 döda per år i världen (snitt över 10 senaste åren)
Flygtrafik 500 döda per år i världen (snitt över 10 senaste åren)

eller;

DEATH BY: YOUR ODDS
  • Cardiovascular disease: 1 in 2
  • Smoking (by/before age 35): 1 in 600
  • Car trip, coast-to-coast: 1 in 14,000
  • Bicycle accident: 1 in 88,000
  • Tornado: 1 in 450,000
  • Train, coast-to-coast: 1 in 1,000,000
  • Lightning: 1 in 1.9 million
  • Bee sting: 1 in 5.5 million
  • U.S. commercial jet airline: 1 in 7 million
Sources: Natural History Museum of Los Angeles County, Massachusetts Institute of Technology, University of California at Berkeley

Äter en god middag innan. förser mig med bra musik i paddan, eventuellt en bra film eller bra bok.
och sover bort så mycket som möjligt.
Dricker mycket, (mineralvatten) Ska ju oftast köra bil direkt efter landningen så...

Och så vet jag ju att om ngt händer så brukar det hända fort i ett flygplan så ;)

Jag är inte rädd för att flyga, men har ett kontrollbehov som till viss del innebär att jag tycker att det är jobbigt att flyga. Jag måste till exempel läsa igenom flygsäkerhetsbladet, kolla nödutgångar, titta på filmen & flygvärdinnans demonstration, se var nödutgångarna är och känna efter att flytvästen finns på plats under stolen. Det har varit väldigt påfrestande under den här perioden då alla har mobiltelefoner (och gärna använder dem) samtidigt som det varit förbjudet att ha dem påslagna/ej i flygläge.

Jag hade aldrig kunnat vara alkoholpåverkad under flygning och ser också till att ha bra kläder och skor på mig (inga högklackade).

För mig är det strategier för att hantera något som kanske är rädsla (eller "bara" kontrollbehov).

Vad gör ni som inte gillar att flyga? Skiter ni i det och håller er på backen eller biter ni ihop och kliver in i plåtröret på darriga ben?

Jag ska ut och resa igen och trots att jag flyger minst en gång om året och dessutom har en pilot bredvid mig så är det sååå jobbigt.
Jag hackar tänder, grinar och ber till Gud (allt detta under tystnad, inga scener ombord, jag lovar) men jag gillar ju att se mig om här i världen så jag måste ju stå ut men kan inte begripa varför det här bara blir värre och värre för varje år, jag överlever ju varje gång!

Jag är dödligt rädd för brand och rök och gillar inte att vara instängd men så måste ju många andra ha det också och jag har väl aldrig träffat nån som beter sig som jag!

Så, vad gör ni som är rädda eller känner någon form av obehag?
Du har aldrig flugit helikopter då antar jag? ;) Har man det och flugit på både längden och tvären och nästan uppochner också samt uträttat nåt när man "hängt och slängt" så slutar man ganska snart bry sig och ner kommer man ju alltid (även om det råkar bli "lite" blött där man dumpas). :p

Du har aldrig flugit helikopter då antar jag? ;) Har man det och flugit på både längden och tvären och nästan uppochner också samt uträttat nåt när man "hängt och slängt" så slutar man ganska snart bry sig och ner kommer man ju alltid (även om det råkar bli "lite" blött där man dumpas). :p
Jag har flugit helikopter och diverse småplan både kors och tvärs och uppochner. Min man är pilot och jag har flugit en del ihop med honom och kan nästan landa själv och jag är egentligen inte särskilt rädd för att vi ska trilla ner i backen. Det handlar om helt orationell ren och skär panikångest. Hatar att vara instängd i ex antal timmar tillsammans med en massa andra människor utan att kunna kliva av när jag vill.
Och brand/rökutveckling. Höll på att få spel sist jag flög inrikes i Turkiet när det helt plötsligt började lukta rök i kabinen och det visade sig att de satt och rökte inne i cockpit:crazy:

Jag är inte rädd för att krascha eller så, men livrädd för att nån ska börja spy på planet. Är man på ett tåg kan man ju i alla fall byta vagn. Det har inte hänt än så jag tänker att risken ökar för varje gång jag flyger :nailbiting: Väljer tåg om det går, annars är det bara att bita ihop.
Det där har jag också haft problem med, tycker alltid det är nån som ska ta och spy lite. Jag brukar byta plats om det går och en gång fick jag stå framme hos flygvärdinnorna och vara i vägen:D
Annars funkar öronproppar och en jacka över huvudet för att slippa höra och se när folk sätter igång och hulkar. Gräsligt!

Jag har varit flygrädd, inte haft panik men flygning var alltid förknippad med ångest.

För några år sedan började jag googla lite på flygrädsla och möjligheter till att bota den. Ett av tipsen som gavs var att läsa på om flygning, även om din man är pilot så kan den egna inlärningsprocessen hjälpa till att minimera rädslan. Så jag läste på om vingarnas förmåga att röra sig upp och ned, glidflygförmåga baserat på antal meter upp i luften. Sedan kom jag in på flygplanstyper, vilket kom att växa sig till ett litet nördigt intresse, jag började bocka av flygplansmodeller som jag åkte med, och började se fram mot att flyga en ny modell.

Men det som hjälpte mig allra mest var att titta på kabinpersonalen. Samtidigt som jag tittade på dem och hur de betedde sig så var min enda tanke "skulle dessa personer göra detta varje dag om det var så att de varje gång när de var på väg till jobbet tog avsked av sin familj med orden - Du vet vi får se om mamma kommer hem igen" Nej, om det var så skulle nog inte så många jobba som kabinpersonal och just den insikten gav min rädsla sista sparken.

I dag flygpendlar jag varje vecka, nu ska jag snart ha barn och har därmed ställt in alla mina jobbresor, och känner att det finns en finns en viss längtan upp i det blå igen, uppskattar flygning på ett helt annat sätt i dag.

Jag har egentligen bara blivit riktigt rädd en gång i ett flygplan.
Vi skulle landa på en kombinerad civil o militär flygplats i tredje världen.
Som hjulen dunsar i betongen drar han på för fullt igen, lyfter straxt över stallhastighet. Hela planet skakar
När vi kommit upp ngr hundra meter bankar han åt höger och jag ser orsaken genom fönstret.
Mitt på vår landningsbana står en gammal mig 21 med haverat landningsställ. Han skulle förmodligen taxa tvärs vår bana då skiten gick sönder för honom. Huven var uppe och piloten höll på att ta sig ur.
Vi fick cirkla ca en 1/2 sen gick vi ner igen. på en ren bana.
När vi klev av kärran såg jag in till piloterna. den ene tittade upp och besvarade min uppåtvända tumme med att bara skaka på huvudet...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 769
Senast: Dino
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 860
Senast: Amk
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka