Flygfän i öronen, vad göra?

_Smulan_

Trådstartare
Mitt sto fick förra sommaren någon slags flygfän som bosatte sej i öronen. Om man rörde vid dom så flög något litet flugliknande ut och innuti örat var det skorvigt.
Nu är det så att hon när hon var unghäst så var hon väldigt rädd om sina öron (vet inte om någon tagit tag i det någon gång hos uppfödaren för det var just om man tog i det hon blev rädd, inte huvudskygg i övrigt). Efter något års träning försvann det och det har inte vart några problem sedan dess.
Hon har aldrig haft problem med insekter i öronen heller. Förra året var första gången.

När vi upptäckte det så skaffade vi en flughuva med öron till henne, hon har haft utan öron innan för hon stör sej mycket på den och går och skakar på huvudet tills man tar av den, men tänkte att det är ju ingen ide att stänga inne krypen utan vi måste ju få ut dom först.
Så vi smörjde med fyra ess salvan eftersom tjäran i den ska ha en avskräckande effekt på insekter.
Efter några dagar hade dom oxå försvunnit men hon var väldigt skorvigt i öronen så vi fick smörja med helosan i några dagar.

Nu är det så att fast det inte har kommit några insekter i övrigt än så såg jag något komma flygande ur örat igår igen.
Vi har inte börjat med flughuva än för som sagt så har vi inga som helst insekter här änsålänge.
Iallafall så skulle jag smörja lite med fyra ess igen och hon blev helt galen!
Förra året när vi fick smörja så blev hon värre för varje gång även om vi tränade mycket med att ta i och vid öronen även när vi inte skulle smörja dom men hon reagerade ändå rätt våldsamt. Inga probem att tränsa eller sätta på grimma dock.

Men hon reagerade aldrig såhär! Igår blev hon helt galen hon stegrade flera gånger och slog nästan över, det gick inte att hålla ner henne alls. Så fort man lät bli öronen och klappade henne så stod hon stilla igen och det var inte heller några problem att ta mellan öronen och runt. Det är just när man ska ta i örat som hon får spel.
Till slut fick jag linda grimskaftet runt en stolpe, jag måste ju kunna komma åt och det är inte bra om hon lär sej att hon kommer undan saker genom att stegra. Hon stod bara och darrade men det var ändå bara en liten skorvplutt på kanske en halv mm i diameter!

Det här lät säkert jätteflummigt men jag orkar inte strukturera upp det.:angel:

Min fråga är;

*Vad kan det vara för någon insekt som gillar att bosätta sej i hästöron?

*Vad kan man göra åt dom? Hjälper tex switch?

Är det någon som har någon erfarenhet av detta?

Hoppas ni orkade läsa..:)

Sv: Flygfän i öronen, vad göra?

Hej Smulan!
Har liknande problem med min häst som dessutom lider av exem. Förra sommaren var öronen fulla med krustor och väldigt ömma och kliade. Hon kunde stå och dänga dem i väggen och jag fick absolut inte röra dem. Utsidorna blev såriga och delvis hårlösa pga att hon slog dem i väggen. För att behandla dem fick jag bremsa henne och vara väldigt snabb. Använde växelvis 4S, Equibona och en kräm från England mot klåda som heter Aromesse. Behandlade inte så ofta, men hade flughuva på mesta tiden. På vintern är hon väldigt kelig och man får (nästan) göra vad man vill med öronen. Denna sommaren har jag bestämmt att öronen inte ska få se dagens ljus och har sedan mitten av april huva med öron på dygnet runt och öronhuva även när jag rider utomhus. Det har inte uppstått något i öronen än, fastän vi har ganska mycket insekter redan. Hoppas det fortsätter så, fast det kom nog senare förra året (köpte henne i April förra året och visste inget om detta, eller exemet…) men nu har jag järnkoll i alla fall. Såg dock aldrig något som flög ur öronen, men det kanske där var och det var därför hon slog dem i väggen?

Hurra! En till med samma problem!:banana::D

Ja, jag borde ju varit snabb med luva, men det är lätt att vara efterklok.:grin:
Hon är också väldigt kelen resten av året det är därför man blir lite uppstressad när hon reagerar så våldsamt.
Det blir väl bara till att bremsa och så på med luva!

Exem har hon inte men är väldigt känslig mot bitande insekter, får stora nässelutslag på kroppen varför hon får gå med exemtäcke hela sommaren och vara inne på dagen när det är som värst.

Tack så mycket för ditt svar!:bow:

Sådana där flygfän brukar vår häst också få i öronen. Vet inte om det är någonsorts knott eller liknande för suger blod verkar de göra.
Man kan i alla fall se blod-prickar i öronen. :)

Jag tar lite insektsspray (i mitt fall använder jag Euimin sommarspray)
som jag sprutar på en liten svamp eller trasa. Sen gnider jag in öronen med medlet både utvändigt och invändigt.

Det hjälper faktiskt jättebra! :bump:

Huva kan jag inte ha för vi har träd i hagen som hästen skrubbar sönder allt sådant mot.

Hmmm sorry, såg nu att du hade problem med att smörja öronen. Kanske det svider av salvan om insekterna bitit upp sår?

Senast ändrad:

Jaa...kanske.
Fast jag har aldrig märkt att det svider när jag använt helosan på sår eller fyra ess tex under magen och vid juvret där hon oxå brukar bli stucken.

Nu har hon fått på sej en luva där vi klippt bort nätet för ögonen. Hoppas krypen är borta nu eller dör för det finns inte så mycket annat att göra känns det som.
Otroligt sexigt, materialet är samma som i spandexbrallor:o:D men det får gå!:p

Jaa...kanske.
Fast jag har aldrig märkt att det svider när jag använt helosan på sår eller fyra ess tex under magen och vid juvret där hon oxå brukar bli stucken.

Nu har hon fått på sej en luva där vi klippt bort nätet för ögonen. Hoppas krypen är borta nu eller dör för det finns inte så mycket annat att göra känns det som.
Otroligt sexigt, materialet är samma som i spandexbrallor:o:D men det får gå!:p

Visst är det sexigt med spandex/lycra. Min häst har en tight svart huva som täcker mesta av ansiktet med 2 hål för ögonen som sen går upp över hals och manke (och öron givetvis) och fäster under magen. Med en mantel till kunde hon bekämpa brott... (vi får en hel del gliringar om fantomen och batman, men den hjälper mot det den ska, så vi står ut). Tror inte salvorna svider utan bara att öronen är så ömma för att bli vidrörda att de inte vill att man kommer i närheten. När jag väl fått på salva (förra året) märktes det att det lindrade.

Nu har hon fått på sej en luva där vi klippt bort nätet för ögonen.

Det där har jag också funderat på att göra för min kuse vill inte ha luva - han blir huvudskygg då. Går knappt tränsa eller sätta på grimma. Så förra sommaren fick han istället grimma m flyveil (för ögonen) och salva i öronen (mot insekterna). Men insektsallergiker som han är vore det bästa om han kunde ha huva som skyddar lite bättre. Så därför tänkte jag att jag kunde göra som du - men sen kom jag till nästa fundering: jag vet inte om det är pga ögonen eller pga öronen som han inte vill ha huvan... hm... får testa mig fram helt enkelt. Ursäkta mitt svammelinlägg :p

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 283
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Hästvård Uppgiven matte här, galen häst i stallet! Jag vet inte längre vad jag ska göra.. Vi är inne på v.8 i konvalescensen efter en skada på...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 006
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar