Flyga till USA-hjälp en nybörjare!

Fast att vissa länder är kinkiga med vissa typer av stämplar i passet har ju noll att göra med passets giltighetstid.

Fast UK och Saudi Arabia som just da hade mycket nara samarbete? Det handlar mycket om vilken person man traffar pa ... och om den personen ar pa gott humor eller inte.

@Hyacinth Vi hade också en banan med oss in i landet! Men det var inga problem alls, vi fick ta med den 🤷‍♀️.

Ibland nar jag kommit till tullen har dar varit ett berg med frukt och gronsaker. Ofta lok och vitlok :confused: Men allehanda frukt och gront, allt fran applen till jordgubbar.
Jag gillar inte att stanna och packa upp mitt bagage ... och svarar alltid arligt da det skulle kunna bli riktig kris om man ljuger, sa jag ser till att inte ha med mig nagot da det ar enklast och tar minst tid.

Alltså jag har haft klabb varje gång (3 gånger, så inte jättemånga gånger) jag skulle in i landet, fått sitta och prata enskilt med två tullmänniskor. Hade aldrig vågat ta med mig en banan med in i landet (you crazy people) (har inför varje inresa fått extraröntga väskor efter utfrågning och haft en tullmänniska som tvättat alla mina skor. En extra gång.)
Alla verkar ha trott att jag ska bosätta mig i landet eller försöka snärja mig en amerikan att gifta mig med. Eventuellt ha med mig någon form av häst- Ebola. 😷

Well yes ... det ar inte helt ovanligt att det ar sa. :cautious:
Jag har kompisar i Sverige som vantar pa vanligt turist visum till USA sedan Mars da han var nekad att aka pa en Esta. Bada sokte da "riktigt" turistvisum och var pa interview pa Ambasaden i Stockholm i borjan pa Mars. Nu fick de ta ut passen fran Amerikanska Ambasaden i forskott da de skulle ut och resa i Oktober. De vantar alltsa fortfarande pa besked.
Vi TROR att det beror pa att han ar en ganska eftersokt "data snubbe" och har jobbat for FOA och har darfor haft ett diplomat pass som han rest in till USA pa tidigare. "But who knows?" ALLA landers invandrings myndigheter jobbar lite konstigt och ofta efter dagen's humor pa den som bestammer.
 
Får man ha med sig typ egna mackor på planet, eller gäller det att köpa mat/godis på flygplatsen?

Vilket bolag reser du med?
På SAS långdistansflyg får man en flaska vatten samt två serveringar mat (det går att ändra till vegetarisk, glutenfritt etc utan extra kostnad om man gör det innan avresa). Man får dock självklart ha med sig egen mat även om man också kan köpa ombord ifall man blir hungrig mellan serveringarna.
På regjulärflyg har jag aldrig varit med om att man inte får ta med egen mat.
 
Åker till NY på torsdag. Resfeber deluxe och LIVRÄDD att jag fyllt i estan fel och inte blir insläppt i landet. :nailbiting:
Var dock super noga att skriva allt exakt som i passet så det borde ju inte vara några problem och jag är varken kriminell eller har skumma saker för mig
 
Jag flög ensam till USA i somras och var livrädd innan. Aldrig varit i USA innan och enbart flugit ett par gången tidigare med sällskap som fixat allt. Men det gick bra! Det var inte alls så läskigt som jag trodde.

Jag hade med mig snacks och godis på flyget som jag tagit med hemifrån, inga problem. Köpte dricka på flygplatsen, och sen när det var dags att gå av flyget lämnade jag allt för att slippa vara orolig över att något skulle vara otillåtet. Då får man ändå ett formulär på flyget där man deklarerar vad man har med sig och där framgår det vad som är otillåtet. Väl framme tog det ca 1 timma att komma igenom immigrations och de ställde en himla massa läskiga frågor, men det är ju deras jobb. Jag reste med incheckat bagage och det stod fint i klungor och väntade på en efter att man kommit igenom immigrations.

Jag ansökte om ESTA ett par månader i förväg och det godkändes samma kväll. Jag var rädd att jag fyllt i fel men insläppt blev jag iallafall, så det gjorde jag nog inte :) Det kommer ju mängder med turister varje dag och de som jobbar där vet ju vad de ska göra, så sålänge man är ärlig borde ju allting gå bra, tänker jag.
 
Åker till NY på torsdag. Resfeber deluxe och LIVRÄDD att jag fyllt i estan fel och inte blir insläppt i landet. :nailbiting:
Var dock super noga att skriva allt exakt som i passet så det borde ju inte vara några problem och jag är varken kriminell eller har skumma saker för mig

Du kan gå in och kolla om din ESTA blivit godkänd 😊 Du behöver inte vara orolig, även om vissa tullare kan verka bistra så är det inget farligt.
 
Åker till NY på torsdag. Resfeber deluxe och LIVRÄDD att jag fyllt i estan fel och inte blir insläppt i landet. :nailbiting:
Var dock super noga att skriva allt exakt som i passet så det borde ju inte vara några problem och jag är varken kriminell eller har skumma saker för mig

Samma här, skitnervös för onda tullpersoner som ställer svåra frågor om varför jag ska hem till den jag ska 🤣
 
Samma här, skitnervös för onda tullpersoner som ställer svåra frågor om varför jag ska hem till den jag ska 🤣

Jag åkte till USA för att träffa en person och jag fick ganska mycket frågor om det. Först om hur vi träffades, om vad en app är (när jag sa att vi träffades i en app där man kan prata med folk), hur en app fungerar, hur en app används etc. Sen om vi träffats tidigare, vilket vi hade. Då skulle jag redogöra för allting vi gjorde när vi träffade, om huruvida han hade träffat min familj, var vi var någonstans etc. Sen frågor om resan då, vad vi skulle göra samma dag, vad vi skulle göra dagen efter, vad vi skulle göra efter det, om jag skulle träffa hans familj etc etc. Massor med frågor och det kändes skit läskigt, men helt plötsligt fick jag tillbaka mitt pass och fick ett "välkommen", så det var inte så farligt även om de låter tveksamma/misstänksamma :)
 
Jag åkte till USA för att träffa en person och jag fick ganska mycket frågor om det. Först om hur vi träffades, om vad en app är (när jag sa att vi träffades i en app där man kan prata med folk), hur en app fungerar, hur en app används etc. Sen om vi träffats tidigare, vilket vi hade. Då skulle jag redogöra för allting vi gjorde när vi träffade, om huruvida han hade träffat min familj, var vi var någonstans etc. Sen frågor om resan då, vad vi skulle göra samma dag, vad vi skulle göra dagen efter, vad vi skulle göra efter det, om jag skulle träffa hans familj etc etc. Massor med frågor och det kändes skit läskigt, men helt plötsligt fick jag tillbaka mitt pass och fick ett "välkommen", så det var inte så farligt även om de låter tveksamma/misstänksamma :)
Det är ju lite speciellt eftersom han jag åker till är dömd för fellony och är ute på parole. Så de där frågorna kan nog bli allvarliga...
 
Det är ju lite speciellt eftersom han jag åker till är dömd för fellony och är ute på parole. Så de där frågorna kan nog bli allvarliga...

Jag behövde aldrig tala om vem jag skulle träffa (alltså med namn), utan det var de helt ointresserade av. Men å andra sidan kanske det spelar roll om det är den personen du angivit som kontaktperson i ESTA? Annars vet de ju liksom inte att det är en dömd person du är där för att träffa, tänker jag.
 
Jag behövde aldrig tala om vem jag skulle träffa (alltså med namn), utan det var de helt ointresserade av. Men å andra sidan kanske det spelar roll om det är den personen du angivit som kontaktperson i ESTA? Annars vet de ju liksom inte att det är en dömd person du är där för att träffa, tänker jag.
Jag skrev inget namn i ESTA, bara adress.
 
Samma här, skitnervös för onda tullpersoner som ställer svåra frågor om varför jag ska hem till den jag ska 🤣
Sist jag reste till USA åkte jag med Släkting som redan då var redigt dement - de släppte igenom mig utan problem med skulle intervjua henom. Först blev de skit-sura när jag trängde mig tillbaka för att vara med, men till och med den situationen hanterade de bra och artigt när de väl förstått vad det rörde sig om (och jag tror faktiskt att redigt dement är ett av skälen att skicka tillbaka folk)
 
Åker till NY på torsdag. Resfeber deluxe och LIVRÄDD att jag fyllt i estan fel och inte blir insläppt i landet. :nailbiting:
Var dock super noga att skriva allt exakt som i passet så det borde ju inte vara några problem och jag är varken kriminell eller har skumma saker för mig
Just det där. Bara när jag ska just till USA, är jag absurt rädd för att allt ska skita sig. Jag tror ju inte på allvar att jag kommer att skickas till Guantanamo utan rättegång, men det är ungefär så det känns. Tänk om jag har skrivit en siffra fel någonstans, då är det ute med mig!

Jag har bara den känslan just när det gäller USA, inte andra krångliga länder. Häromåret insåg jag att flera av mina amerikanska bekanta har samma rädsla, först är de rädda att de inte ska släppas ut ur landet när de ska till Europa, sen är de rädda att de inte ska släppas in igen på hemvägen. Då kände jag mig i alla fall lite mer normal.

Jag har dock aldrig hört talas om någon vanlig icke-skum person som har haft problem på riktigt. Det är en ren noja. Varför den gäller just USA och bara USA, har jag ingen förklaring till.
 
Just det där. Bara när jag ska just till USA, är jag absurt rädd för att allt ska skita sig. Jag tror ju inte på allvar att jag kommer att skickas till Guantanamo utan rättegång, men det är ungefär så det känns. Tänk om jag har skrivit en siffra fel någonstans, då är det ute med mig!

Jag har bara den känslan just när det gäller USA, inte andra krångliga länder. Häromåret insåg jag att flera av mina amerikanska bekanta har samma rädsla, först är de rädda att de inte ska släppas ut ur landet när de ska till Europa, sen är de rädda att de inte ska släppas in igen på hemvägen. Då kände jag mig i alla fall lite mer normal.

Jag har dock aldrig hört talas om någon vanlig icke-skum person som har haft problem på riktigt. Det är en ren noja. Varför den gäller just USA och bara USA, har jag ingen förklaring till.

Jag håller med. Just deras ”välkomnande” är något i särklass.
 
Jag tror stenhårt på att om man inte har något att dölja så går det bra. Personalen frågar var man ska bo och om man har en returbiljett bokad så det är ju bra att komma ihåg adressen/namn på hotell samt att ha koll på datum för återresa.

Jag tar aldrig med mig nåt ätbart på flyget för säkerhets skull men jag har jättesvårt att tro att man skulle bli inspärrad för att man tar med sig mat i enlighet med reglerna :)
 
Jag fick inte mitt visum förlängt på plats 1978, och därmed hemskickad, när jag studerade i USA, p.g.a. av att "jag ljugit om samröre med en kommunistorganisation".
Kommunistorganisationen var FNL-rörelsen, jag hade råkat (slump, jag stannade till vid ett möte några år tidigare) bli fotograferad av SÄPO precis bredvid en frontperson...

Jag undrar om de glömt bort det, och att jag ens skulle kunna få inresa tillstånd till USA idag?
 
Jag fick inte mitt visum förlängt på plats 1978, och därmed hemskickad, när jag studerade i USA, p.g.a. av att "jag ljugit om samröre med en kommunistorganisation".
Kommunistorganisationen var FNL-rörelsen, jag hade råkat (slump, jag stannade till vid ett möte några år tidigare) bli fotograferad av SÄPO precis bredvid en frontperson...

Jag undrar om de glömt bort det, och att jag ens skulle kunna få inresa tillstånd till USA idag?

Testa... skicka in en ESTA.....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp