Flyga till USA-hjälp en nybörjare!

@hastflicka Du har fel.

https://se.usembassy.gov/how-long-does-my-passport-have-to-be-valid/

"As a general rule, passports must be valid for six months beyond the date the traveler will exit the U.S. However, the U.S. has signed agreements with a number of countries, including Sweden, to waive this requirement.

When such an agreement is in place, the passport must be valid for the entire period of the visitor’s intended stay, but the additional six month validity period is not required. Hence, if you hold a Swedish passport, the six months requirement does not apply to you."

Det ar nagot nytt ... men personligen skulle jag anda inte lita pa att det inte skulle ge extra krangel och skulle se till att mitt pass har langre validity an det. Aven om det bara blir extra fragor och "tjafs" i immigrationen tycker atminstone jag att det ar otrevligt nog for att vilja undvika det.
 
Det ar nagot nytt ... men personligen skulle jag anda inte lita pa att det inte skulle ge extra krangel och skulle se till att mitt pass har langre validity an det. Aven om det bara blir extra fragor och "tjafs" i immigrationen tycker atminstone jag att det ar otrevligt nog for att vilja undvika det.
Nej, det är inte nytt alls. Om du klickar på länken ser du att den artikeln är från februari 2016. Så knappast nytt.

Och nej, det ger inga bekymmer i immigrations när man kommer fram. Det är likadant för många länder så det är ingenting konstigt alls. Min make reste in på sitt pass i somras utan problem, trots att det snart skulle gå ut (dvs mindre än 6 månader). Han har spanskt pass som lyder under samma överenskommelse som de svenska passen gör.

Jag tycker man ska vara försiktig med att ge råd om man inte är uppdaterad och insatt i hur reglerna ser ut.
 
Nej, det är inte nytt alls. Om du klickar på länken ser du att den artikeln är från februari 2016. Så knappast nytt.

Och nej, det ger inga bekymmer i immigrations när man kommer fram. Det är likadant för många länder så det är ingenting konstigt alls. Min make reste in på sitt pass i somras utan problem, trots att det snart skulle gå ut (dvs mindre än 6 månader). Han har spanskt pass som lyder under samma överenskommelse som de svenska passen gör.

Jag tycker man ska vara försiktig med att ge råd om man inte är uppdaterad och insatt i hur reglerna ser ut.

Sure :up: Men som sagt, PERSONLIGEN skulle jag ha langre validity pa mitt pass.
 
Det ar nagot nytt ... men personligen skulle jag anda inte lita pa att det inte skulle ge extra krangel och skulle se till att mitt pass har langre validity an det. Aven om det bara blir extra fragor och "tjafs" i immigrationen tycker atminstone jag att det ar otrevligt nog for att vilja undvika det.

Inga tjafs över huvud taget. Varför skulle det bli det när man följer reglerna?
 
Jag skulle nog försöka att undvika flyga inrikes i USA. Dels för att det kan vara bökigt med bagage, ifall du har incheckat bagage. Tror man kan vara tvungen att hämta ut och checka in på nytt. Dessutom behöver man ha riktigt gott om tid för byte, det kan ta lång tid att ta sig igenom stora flygplatser särskilt som man ska igenom immigrations också. Byter hellre i europa i så fall.
 
Vi bytte i Chicago sist jag var i USA och det var en förbaskat rörig flygplats. Inga problem med det incheckade bagaget då det var star alliance hela vägen så vi behövde inte hämta ut det incheckade bagaget utan det skickades direkt vidare. Däremot så var det extremt dåligt skyltat, överbokade flyg inrikes och alla med handbagage av lite större variant blev tvingade att checka in det.
 
Inga tjafs över huvud taget. Varför skulle det bli det när man följer reglerna?

Jag har sjalv fastnat bade i London och pa olika flygplatser i USA for olika "non issues" men de ville se narmare pa passet/visumet ... och det tog ett tag extra. Varje gang det hant har jag foljt reglerna till punkt och pricka, men blev extra kollad anda. Om inte annat an for den extra tid det tar (plus missat flyg pa Heathrow och lang vantan pa nasta pa grund av "for manga stamplar i passet till Saudi Arabia" 🤬 ) undviker jag allt som har minsta potential att ifragasattas.

Jag skulle nog försöka att undvika flyga inrikes i USA. Dels för att det kan vara bökigt med bagage, ifall du har incheckat bagage. Tror man kan vara tvungen att hämta ut och checka in på nytt. Dessutom behöver man ha riktigt gott om tid för byte, det kan ta lång tid att ta sig igenom stora flygplatser särskilt som man ska igenom immigrations också. Byter hellre i europa i så fall.

Yep, man maste alltid ga igenom immigration och tull "at the point of entering", det vill saga den forsta flygplats man kommer till och det ar darfor absolut enklast att flyga direkt dit man ska om det ar mojligt.
 
Blir nog San Diego, mycket finare bilväg därifrån till staden jag ska till!
Ååååh, va ja blir så sugen på att spara ihop pengar och dra dit, har en kompis som bor i San Diego. Har lovat att jag någongång ska komma och hälsa på.
Ska du flyga direkt till San Diego?

Jag vet det var en kollega på jobbet, som varit i USA som sa att det var billigare att flyga till den stora flygplatsen (tror det kan varit New York eller liknande) och sedan ta inrikesflyg direkt till destinationen man ska till. Vet dock inte om det fortfarande stämmer idag, om inte annat kan jag själv tycka det är smidigare att ta direktflyg direkt å slippa mellanlandingarna osv. :P
 
Jag har sjalv fastnat bade i London och pa olika flygplatser i USA for olika "non issues" men de ville se narmare pa passet/visumet ... och det tog ett tag extra. Varje gang det hant har jag foljt reglerna till punkt och pricka, men blev extra kollad anda. Om inte annat an for den extra tid det tar (plus missat flyg pa Heathrow och lang vantan pa nasta pa grund av "for manga stamplar i passet till Saudi Arabia" 🤬 ) undviker jag allt som har minsta potential att ifragasattas.



Yep, man maste alltid ga igenom immigration och tull "at the point of entering", det vill saga den forsta flygplats man kommer till och det ar darfor absolut enklast att flyga direkt dit man ska om det ar mojligt.
Fast att vissa länder är kinkiga med vissa typer av stämplar i passet har ju noll att göra med passets giltighetstid.
 
Precis.
Jag har inte fått några som helst konstiga frågor eller tjafs oavsett giltighetstid på mitt pass. Enbart de vanliga standardfrågorna om vad man ska göra där, var man ska bo etc.

Av den bistraste typ man någonsin kommer träffa... och på frågan ”har ni någon mat med er” svarar partner ”ja, en banan” trots att man bäst att den ska ätas eller kastas. Häpp!
 
Alltså jag har haft klabb varje gång (3 gånger, så inte jättemånga gånger) jag skulle in i landet, fått sitta och prata enskilt med två tullmänniskor. Hade aldrig vågat ta med mig en banan med in i landet (you crazy people) (har inför varje inresa fått extraröntga väskor efter utfrågning och haft en tullmänniska som tvättat alla mina skor. En extra gång.)
Alla verkar ha trott att jag ska bosätta mig i landet eller försöka snärja mig en amerikan att gifta mig med. Eventuellt ha med mig någon form av häst- Ebola. 😷
 
Alltså jag har haft klabb varje gång (3 gånger, så inte jättemånga gånger) jag skulle in i landet, fått sitta och prata enskilt med två tullmänniskor. Hade aldrig vågat ta med mig en banan med in i landet (you crazy people) (har inför varje inresa fått extraröntga väskor efter utfrågning och haft en tullmänniska som tvättat alla mina skor. En extra gång.)
Alla verkar ha trott att jag ska bosätta mig i landet eller försöka snärja mig en amerikan att gifta mig med. Eventuellt ha med mig någon form av häst- Ebola. 😷
Riktigt sådär illa har jag aldrig varit med om :o
Nu i September när jag åkte däremot ville de kolla mitt handbaggage både på Heathrow och i USA åt båda hållen. Tydligen så är det misstänkt med mycket elektronik i en "liten" ryggsäck.

Sen blev jag av med en grej jag köpte vid utresan från USA vid mellanlandningen.. Den var 140ml och jag hade inte en tanke på det, men de var så snälla och trevliga när de hittade den.
 
Får man ha med sig typ egna mackor på planet, eller gäller det att köpa mat/godis på flygplatsen?
 
Får man ha med sig typ egna mackor på planet, eller gäller det att köpa mat/godis på flygplatsen?

Beror på flygbolag, men oftast får du ha med eget. Enda gången jag blivit tillagt är på charterflygningar...
Ett bra tips är att ha med en tom vattenflaska som du fyller efter säkerhetskontrollen (iom 100ml regeln) så slipper man köpa dyrt flaskvatten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp