Flyga till USA-hjälp en nybörjare!

Migo

Trådstartare
Nu har helvetet frusit till is - eremiten tillika resehataren Migo ska flyga till Calefornia (LA eller San Diego) :eek:

Jag tror att jag är kapabel att hitta själva flygresan och boka den, men jag antar att det är en massa saker som är "bra att veta" innan man bokar?

Det verkar finnas massor av likadana prisjämförelsesidor, men ingen hittar samma resor till samma priser -vart är bäst att boka? Vad ska man tänka på när man völjer bolag?

Hur stort/tungt får handbagaget vara? Är det värt att spara på packning och slippa checka in väska? (Ska bara vara borta 4-5 nätter).

Har förstått att pappersarbetet innan är enkelt, bara inresetillstånd och inget visum behövs för oss svenskar. Hur lång tid ska man räkna med att det tar att gå igenom immigrations?

HJÄLP, jag har resfeber!
 
Du ska fylla i ett ESTA innan du åker. :) Gör det i god tid, de gäller ett bra tag.
Kolla ditt pass, passet får inte ha utgångsdatum ett visst antal månader vid inträde till USA. Minns inte hur många månader, men det är nog enkelt att googla fram.

Angående handbagage så är det olika mellan olika bolag, så det beror på var du bokar flygresan.
Ha det så gött i Cali*fornia! :D

När är avresedatum?
 
Jag har glömt var i Sverige du bor, men SAS flyger direkt Arlanda-LA fram till och med mitten på januari (sedan dras den flighten in). Det är jäkligt gött att slippa mellanlanda och billigaste varianterna där kan gå för 4000:- tor om man har lite tur med datumen man kan åka. Mycket billigare än så är svårt att hitta och du slipper krångla.

Hur lång tid immigrations tar beror väldigt mycket på när och var du kommer in i USA. Om du mellanlandar i USA måste du igenom där du landar första gången, så säg att du flyger via Chicago- då ska du igenom immigrations där och inte på slutdestination. Jag har stått i allt från att inte köa utan bara traska fram till att köa i en 30-45 min när jag hade en jäkla otur. Många större flygplatsers större terminaler har också numera delvis automatiserad immigration för de som inte behöver visum.

Hur mycket handbagage du får ha beror på flygbolag då det diffar lite, så kolla en bra flight och bestäm dig efter det om du behöver checka eller inte. :)
 
Du ska fylla i ett ESTA innan du åker. :) Gör det i god tid, de gäller ett bra tag.
Kolla ditt pass, passet får inte ha utgångsdatum ett visst antal månader vid inträde till USA. Minns inte hur många månader, men det är nog enkelt att googla fram.

Angående handbagage så är det olika mellan olika bolag, så det beror på var du bokar flygresan.
Ha det så gött i Cali*fornia! :D

När är avresedatum?
Antingen mitten på november eller början av december. Känns både nära och långt borta på samma gång!
 
Du ska fylla i ett ESTA innan du åker. :) Gör det i god tid, de gäller ett bra tag.
Kolla ditt pass, passet får inte ha utgångsdatum ett visst antal månader vid inträde till USA. Minns inte hur många månader, men det är nog enkelt att googla fram.

Angående handbagage så är det olika mellan olika bolag, så det beror på var du bokar flygresan.
Ha det så gött i Cali*fornia! :D

När är avresedatum?

Det där med passet gäller ej för Svenska pass. Det enda som är är att det inte får gå ut under tiden du vistas i USA (vilket man får göra i 3 månader).
 
Nu har helvetet frusit till is - eremiten tillika resehataren Migo ska flyga till Calefornia (LA eller San Diego) :eek:

Jag tror att jag är kapabel att hitta själva flygresan och boka den, men jag antar att det är en massa saker som är "bra att veta" innan man bokar?

Det verkar finnas massor av likadana prisjämförelsesidor, men ingen hittar samma resor till samma priser -vart är bäst att boka? Vad ska man tänka på när man völjer bolag?

Hur stort/tungt får handbagaget vara? Är det värt att spara på packning och slippa checka in väska? (Ska bara vara borta 4-5 nätter).

Har förstått att pappersarbetet innan är enkelt, bara inresetillstånd och inget visum behövs för oss svenskar. Hur lång tid ska man räkna med att det tar att gå igenom immigrations?

HJÄLP, jag har resfeber!

Fyll i ESTA, och var noggrann. Och se upp så du inte går in via olika förmedlare och får betala extra pengar. Annars: inga bananer i handbagaget och inga levande eller döda djur i det heller. Just bananer har vissa testat med resultatet att man får gå den låååååånga vägen, packa upp all sin packning och man blir av med bananen. Annars bara flyg, följ pilarna och den stora massan.
 

  1. Fyll i ESTA, och var noggrann. Och se upp så du inte går in via olika förmedlare och får betala extra pengar. Annars: inga bananer i handbagaget och inga levande eller döda djur i det heller. Just bananer har vissa testat med resultatet att man får gå den låååååånga vägen, packa upp all sin packning och man blir av med bananen. Annars bara flyg, följ pilarna och den stora massan.
    Förlåt att jag skrattar men allt det där besväret för en banan...?! Jösses.
 
Har bara flugit med BrittishAirways till LA för jobbets räkning och det har fungerat bra med mellanlandning på Heathrow.
Det vi kollade efter var när planen landar så att de blir så bra som möjligt, jag föredrar att landa på kvällen när jag kommer hem
Har alltid haft 2 resväskor med mig, har varit över i långa perioder
 
Nu har helvetet frusit till is - eremiten tillika resehataren Migo ska flyga till Calefornia (LA eller San Diego) :eek:

Jag tror att jag är kapabel att hitta själva flygresan och boka den, men jag antar att det är en massa saker som är "bra att veta" innan man bokar?

Det verkar finnas massor av likadana prisjämförelsesidor, men ingen hittar samma resor till samma priser -vart är bäst att boka? Vad ska man tänka på när man völjer bolag?

Hur stort/tungt får handbagaget vara? Är det värt att spara på packning och slippa checka in väska? (Ska bara vara borta 4-5 nätter).

Har förstått att pappersarbetet innan är enkelt, bara inresetillstånd och inget visum behövs för oss svenskar. Hur lång tid ska man räkna med att det tar att gå igenom immigrations?

HJÄLP, jag har resfeber!
Hur stort och tungt handbagaget får vara beror på flygbolag. Rent tekniskt borde du kunna klara dig på det de dagar du är borta, gäller bara att planera packningen bra.
 
Det där med passet gäller ej för Svenska pass. Det enda som är är att det inte får gå ut under tiden du vistas i USA (vilket man får göra i 3 månader).

Det galler ocksa Svenska pass att man inte blir inslappt i landet man reser till om man har kortare giltighets tid an 6 manader innan man kommer tillbaka hem igen.



  1. Förlåt att jag skrattar men allt det där besväret för en banan...?! Jösses.

Sarskilt till USA galler INGEN frukt och gronsaker nagon stans i bagaget ... och INGEN icke processed mat. Man kan ta med sadant som ar processed ... ost, brod, etc ... men undvik ocksa korv och absolut inget ratt kott, frukt och gront.
 
Har bara flugit med BrittishAirways till LA för jobbets räkning och det har fungerat bra med mellanlandning på Heathrow.
Det vi kollade efter var när planen landar så att de blir så bra som möjligt, jag föredrar att landa på kvällen när jag kommer hem
Har alltid haft 2 resväskor med mig, har varit över i långa perioder

Jag kommer lämna Swe tidig morgon och åka från USA strax efter lunch. Tid för hemkomst är inte så viktig, är ledig efteråt.
Fyll i ESTA, och var noggrann. Och se upp så du inte går in via olika förmedlare och får betala extra pengar. Annars: inga bananer i handbagaget och inga levande eller döda djur i det heller. Just bananer har vissa testat med resultatet att man får gå den låååååånga vägen, packa upp all sin packning och man blir av med bananen. Annars bara flyg, följ pilarna och den stora massan.
Noterar att jag ska lämna frukt och döda djur i den långtidsparkerade bilen :D

Blir nog San Diego, mycket finare bilväg därifrån till staden jag ska till!
 
Det galler ocksa Svenska pass att man inte blir inslappt i landet man reser till om man har kortare giltighets tid an 6 manader innan man kommer tillbaka hem igen.



Sarskilt till USA galler INGEN frukt och gronsaker nagon stans i bagaget ... och INGEN icke processed mat. Man kan ta med sadant som ar processed ... ost, brod, etc ... men undvik ocksa korv och absolut inget ratt kott, frukt och gront.

Nej det gäller inte svenska pass. Jag kollade upp det inför vår resa för två veckor sedan då mitt pass går ut i år. Inga problem.
 
@hastflicka Du har fel.

https://se.usembassy.gov/how-long-does-my-passport-have-to-be-valid/

"As a general rule, passports must be valid for six months beyond the date the traveler will exit the U.S. However, the U.S. has signed agreements with a number of countries, including Sweden, to waive this requirement.

When such an agreement is in place, the passport must be valid for the entire period of the visitor’s intended stay, but the additional six month validity period is not required. Hence, if you hold a Swedish passport, the six months requirement does not apply to you."
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp