Flyga med liten hund

Malibu_Stacy

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet av att flyga med en liten hund, dvs en hund som kan färdas i kabinutrymmet?

Vilket flygbolag flög du med? Hade du hunden i en väska? Var hunden tvungen att sitta i väskan hela tiden? Hur mycket extra fick du betala? Fick den lugnande? Vad har du för hund, hur mycket väger den?

Ska förhoppningsvis flytta till Tyskland i höst och vill gärna att hunden kommer och hälsar på någon gång ibland. Han väger iofs 8 kg, vilket är så mycket som handbagaget max får väga, men man frå väl banta ner honom. Om han måste sitta i väska alltså....

Sv: Flyga med liten hund

Flög med sas och hade en australisk terrier som handbagage för x antal år sedan. Han satt i en vanlig väska och stack upp huvudet och spanade in läget emellanåt :D

Hunden är tvungen att befinna sig i väskan under hela flygturen och nej, han fick inget lugnande innan.

För två månader sen flög jag med en vavva valp, malmö aviation. Hon satt i en liten bur, och on fick inte tas upp i knät... !

Inget lugnande för henne

okej, tack för svaren! någon mer som rest med sin hund? eller aknske med en stor hund som får sitta i bagageutrymmet?

Jeg er i Spania nå, og har to av mine hunder med. Det er to Rottweilere, og de veier ca 50 kg. hver. Vi reiser med SAS, og vi betalt kr. 300,- pr. hund pr. vei, dette er fastpris på utenlandsreiser. Det har ingen betydning hvor store hundene er, prisen er lik. (Slik er det i Sterling og Norwegian også, men de har kanskje litt annen pris.)
De reiste i egen flykasse i lasterommet, og jeg tror at hunden+ buret ikke kan være mer en 8kg. for å kunne være med i cabinen.
Om hunden er normal i psyken tror jeg ikke de trenger beroligende medisin, og den kan ofte virke mot sin hensikt og gjøre hunden mer usikker.

Från varken Sverige eller Irland är det fasta priser på hundar. Där betalar vi efter vad hunden väger.
Har aldrig i mitt liv hört talas om fasta priser.

När de går som passagerarbagage betalar man övervikten, och när det går som frakt betalar man kilovikten där.

Jag brukar ha med min dvärgtax som "handbagage" när jag flyger mellan köpenhamn och Stockholm. Har flugit både med SAS och Flynordic, båda har en fast extra avgift för "pet in cabin".

Det stämmer med att hundar som väger upp till 8 kg får transporteras i kabinen (förarhundar är givetvis ett undantag).
De ska sitta i en väska, väskan ska kunna stå på golvet (platt botten), och den ska vara vattentät. Man ska dessutom sitta långt bak i kabinen.
Har köpt en hundväska, som hunden kan sticka upp huvudet ur även när väskan är "stängd". Öppnar väska och viker ner kanten lite så att den nästan blir som en liten korg när den väl står på plats. Min hund ligger snällt i väskan, gärna med huvudet mot min fot, har aldrig varit några problem.

De flesta flygbolag har gällande regler och priser på deras hemsidor.

Okej, men hur mycket väger dvärgtaxen då?

Mitt problem är ju att vovven väger precis 8 kg, men då är det ju utan väska. Frågan är ju hur pass hårda de är med vikten och så.

Min hund väger 6 kg. Men å andra sidan väger inte väskan särskillt mycket, så det borde nog kunna gå med en hund på 8 kg. Jag har ett par gånger, fått lov att ha min laptop med som "extra handbagage" trots att jag har haft hunden med (eg. får man inte ha annat handbagage än hunden, men ville helst inte checka in datorn!).
-Så lite flexibla kan de iaf vara. Det bästa är väl att kontakta bolaget direkt och fråga. Min hund har iaf. inte blivit vägd vid incheckningen!

bild på väskan som min hund åker i (likannde modeller finns att köpa i många djuraffärer, och i en del internetbutiker):

9589.jpg

Jag har flugit en del med min ena hund. Hon är en Papillon som väger runt 3 kg. Vi har flugit med SAS och med Fly Nordic. På SAS kostar det 300 kr för tur och retur. På Fly Nordic är den en hundring billigare. Jag köpte en väska från Sherpa (tror den hette Deluxe ngt), som har godkända mått för flygningar.

Hunden får på SAS sitta i väskan under sätet framför under start och landning. Sen har jag fått ta upp henne i knät. Enligt reglerna ska de nog sitta i väskan eg. Men de brukar inte vara så hårda på det. Jag frågar alltid om hon får komma upp. Och oftast tycker de att det är helt ok.

På Fly Nordic fick hunden sitta i väskan under merparten av flygningarna.

Min hund drogas inte. Hon har inga problem alls med att flyga. Hon sover mest. Men hon är ju ovanligt cool. Och litar på allt jag gör. Så bara jag är med skiter hon i resten. Hon är med mig på det mesta.

Enligt reglerna hos en hel del flygbolag så måste hunden sitta i en väska under sätet framför. Och utrymmet där är inte särskilt stort. Så kolla upp måtten innan resan. Så du vet att din hund+väska får plats där. Kanske kan de tumma på reglerna om du pratar med dem, och hunden kan få sitta i knät trots att den eg är för stor och eg ska sitta i väska. Jag har sett en del sånt iaf. Men de kan vägra ta emot hunden på planet om den inte transporteras enligt reglerna.
Jag tvivlar starkt på att en hund på 8 kg får plats i mån måttade väska nämligen. Och inget större går in under sätet framför, det kan jag lova.

Okej, men ringde du och fråga innan eller hur gjorde du?

För vad jag fröstår det som på reglerna så får man inte ha en sådan väska som du hade (även om jag tycker den är bättre) för att den typ inte har tak å allt sådan där som står på hemsidorna.

På vilket sätt tycker du den är bättre?:)

Den här väskan har jag:

55531.jpg

Den har en stabil ram runt om. Så att botten är fast och så även tak och väggar. Alltså blir väskresan stabilare och inte sladdrig med guppande golv och tak och väggar som tränger mot hunden(när den bärs och innan väskan placeras under sätet).
Man kan också öppna både i taket och på ena sidan. I botten ligger ett mjukt ludd. Det är nät runt om. Så temperaturen är behaglig. Och de får inte dålig luft i om man stänger in dem.
På ena sidan är det ett fack där man kan ha sina egna tillhörigheter som behövs vid flygning. Facket kan alltså ersätta ens handväska iom att man eg bara får ha ett handbagage.

SAS har fast pris på AVIH-hundarna, dvs de som åker i bur i lastutrymme. Det finns en maxvikt, men den är ganska hög... Samt maxmått på buren.

Jag har flugit med en whippet som då vägde 10 kg :angel: det var en valp på kanske 4 mån eller nåt. Jag fick knyckla ned honom i väskan :angel: men som tur är har en whippet långa ben som är ihopvikbara. :idea:

Ingen gång som jag flugit med valpar har de vägt hunden, de har kastat ett öga på den och sett att det är ungefär rätt storlek. Kanske att de varit valpar har hjälpt, vet ej. Alla gånger har jag använt en vanlig sportbag av mindre modell, har lagt i en vikt handduk så det blir lite stabilare i botten. Alla gångerna har jag tagit upp väska med hund i knät mellan lyft & land (inte hela tiden utan korta stunder) och ingen har sagt något. Under lyft och land har väskan stått mellan mina fötter, då har jag dragit igen dragkedjan lite så hunden inte får för sig att hoppa ut. Små valpar är otroligt lätta att flyga med, de bara soooover. :)

kk005.jpg

nä jag tänkte mest bara på att den är mer öppen och skönare för hunden. men jag håller med om att väskan på bilden absolut är stabilare och så.

det verkar i alla fall som att jag nog skulle kunna flyga med min lilla vovve, även om det skulle vara något kilo för mycket. Man får väl bara hoppas på att de inte "väger in" honom plus väskan sedan!

Jag har aldrig sett dem väga någon hund. Inte ens de som man anar ligger på gränsen. Och något halvkilo hit och dit tror jag kvittar. Så det borde gå bra bara den får plats.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 430
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 659
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Såvitt jag vet så får en liten hund (under 8kg?) flyga i kabinen och större hundar i något lastutrymme, men hur hårda är de med det där...
Svar
14
· Visningar
3 715
Senast: mackan
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 583
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka