flugtäcke - UV skydd?!

_jeanette

Trådstartare
min häst har sjukt mkt flugor på sig sommartid och han verkar ha lite problem med det så därför tänkte jag testa ett flugtäcke. men nu som idag -soligt.. blir det inte för varmt? även fast det är småå hål.. har läst att en del flugtäcken har UV skydd - stämmer detta på typ alla? detta täcket är kompisens som följde med när hon köpte sin häst så jag vet inte något om det. brukar det vara så?

Sv: flugtäcke - UV skydd?!

alla flugtäcken har inte uv skydd, men troligen dom flesta (dom flesta jag tittat på) är inte hästen solkänslig så är det inte så viktigt, nättäcken är ju inte varma i sig ;)

jag har på alla mina flugtäcken/exem täcken. ingen av dom har varit svettig under någon gång även om det varit 30 grader varmt. Kan tipsa om bu**as buzz of. super bra kvalite och pass fort. dock något dyrare än vanligt men jag har haft mina i 7 år och är i samma skick som vid köpet och då har det varit hårda tag i hagen.

jag har på alla mina flugtäcken/exem täcken. ingen av dom har varit svettig under någon gång även om det varit 30 grader varmt. Kan tipsa om bu**as buzz of. super bra kvalite och pass fort. dock något dyrare än vanligt men jag har haft mina i 7 år och är i samma skick som vid köpet och då har det varit hårda tag i hagen.

okej, tack så mycket ska genast försöka hitta det märket du menar=) förstod inte riktigt dina *** men vet att du måste göra så.. tack

bucas. men det finns en uppsjö av olika märken som är likvärdiga, både billigare och dyrare ;) man måste hitta det märke/sorts täcke som passar bäst till den häst/modell man har. ovan nämda märke passar ena halvblodet men ligger skit och halkar på sne på den andra ;)

bucas. men det finns en uppsjö av olika märken som är likvärdiga, både billigare och dyrare ;) man måste hitta det märke/sorts täcke som passar bäst till den häst/modell man har. ovan nämda märke passar ena halvblodet men ligger skit och halkar på sne på den andra ;)

jag har sånna till alla mina hästar å dom sitter super på alla en tanig travare, en smal arab en bred korsning och en STOR häst. så jag har bara bra erfarenheter.. Tycker dom e super. skaver ej på någon. sitter bra skyddar väl och är väldigt slitstarka =)

jag tycker oxå dom är bra. både till ena större/grövre D-ponnyn samt till ena halvblodet som är kraftigt byggd med ganska liggande stor bog funkar det fint, men till systern som är ädel i typen passar inte formen alls- det glider på sne och det är för stort i bogen trots att rygglängden är helt rätt, skaver även på bogen då det hamnar för lågt.

jag upplever skärningen på samtliga bucas som stor i fronten, vilket gör att det kan innebära problem för vissa individer ;)

på henne passar horesweres betydligt bättre (men dom passar iofs. även dom andra bra)

Kanske är jag fel ute, men UV-skyddet tror jag ska skydda tyget mer än hästen. Tyg kan bli skört av sol annars. Det är vanligt att rullfockar till båtar har uv-skydd, och det är inte för att skydda båten ;-)

Hästen skyddas från UV-strålarna av själva tyget, det behövs inget speciellt för det.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: MiniLi
·
Utrustning Förra året köpte jag ett Sun Shield eksemtäcke från Hööks för att försöka skydda min häst någorlunda från de stora bölder hon ibland får...
Svar
17
· Visningar
2 848
Senast: Ace
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 903
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka