Flugtäcke på dygnet-runt-bete?

HannaZ

Trådstartare
Ska skicka hästen på bete snart dock är det första sommaren jag har henne så jag vet inte hur känslig hon är för flygor/mygg/andra flygande smådjävlar.

Brukar ni ha täcke på dygnet runt på era beteshästar?

De tittas till minst 2 ggr per dag men jag bor en bra bit bort (det är svårt att hitta kuperade beten i södra skåne) så jag kan inte själv fixa med det dagligen.

Sv: Flugtäcke på dygnet-runt-bete?

Jag hade ett heltäckande insektstäcke med hals och "magplatta" på min förra häst under varje sommar, dygnet runt. Har du ett ordenligt täcke som sitter bra så borde det inte vara några problem. Men personligen tycker jag att det är bekvämast att ha dem utan täcke om dem absolut inte måste ha det på.

Våra hästar går aldrig med täcke då de inte irriteras av insekter på det sättet. Flughuva har de dock.

Jag täckar mina ridhästar dygnet runt på sommarbetet. Flugtäcken vid fint väder och regntäcken vid dåligt väder.

Är dock där ca 5-7 dagar/veckan för att rida så kan byta till annat/torrt täcke då det krävs.

Jag har ingen häst som behöver täckas just nu.. men jag tränade en eksem häst förut.. från maj till oktober var han täckad dygnet runt med eksemtäcke. Vi tvättade täcket dem få nätter han stod inne (då det var extra mycket knott/mygg, ex. efter regn)..

Sen kan man ju alltid ta in täcket då det regnar.. just för att täcket inte ska bli blött och under regn brukar det inte vara knott och mygg.. inte alls lika mycket i vilket fall.

Behöver du insektstäcke? Hos oss är det fritt blås så det är sällan flygfän i luften.

Jag kör med eksemtäcke på min, tycker att flugtäcken oftast skaver på ett eller annat vis.

Behöver du insektstäcke? Hos oss är det fritt blås så det är sällan flygfän i luften.

Jag kör med eksemtäcke på min, tycker att flugtäcken oftast skaver på ett eller annat vis.

Hon ska stå utanför Östra Ljungby, precis där Pinnån rinner ner mot Rönneå. Ganska öppet men kuperat lanskap med mest fält runt om men det finns träddungar i hagen + då att det är vattendrag precis i närheten. Hon kom från Wales i våras och står normalt precis vid havet och vi har inte haft nästan några flygfän hittills så jag vet inte hur hon reagerar. Tänkte sätta på henne switch men vet av erfarenhet att det brukar ha måttlig effekt. Flughuva blir nog tyvärr svårt eftersom hon är mkt skygg om huvudet men täcke+hals skulle kunna funka. Får se lite hur det verkar. Har semester första veckan och har familj i närheten så jag kan bo där och hålla lite extra koll första dagarna. Blir det för illa får jag väl köra och köpa ett bra täcke, Boett är väl det som är mest känt för bra passform.

Fast nu när jag ser att alla exemtäcken måste dras över huvudet blir jag tveksam till att det ens skulle vara ett alternativ...

Hittade ett nytt täcke från Horseware; Rambo Flybuster. Det ser bra ut och är behandlat med nåt antiflygfä-medel. Nån som testat det?

"Behandlad med Buzz Blocker som är godkänt av EPA. Den huvudsakliga aktiva ingrediensen är Permethrin, en på konstgjord väg framställd version av ett insektsdödande medel som finns i Krysantemumsblommor. Insekts-skyddsbehandlingen binds i fibrerna i tyget och sitter kvar i minst 25 tvättar. Buzz Blocker är färg- och luktlös och överförs inte till hästen."

Senast ändrad:

Min dam är lite som prinsessan på ärten, megakänslig för flygfän! (med all rätt, usch vad dom stör alltså! :crazy:)

Hon går med huva & flugtäcke med magplatta hela sommaren dygnet runt! Dock så är jag där nästan varje dag (kanske låter m & p eller stallvärden se till henne nån dag i veckan om jag ska bort eller liknande) och då tar jag av det och borstar! :)
Täcket är toppen och hon både sover, rullar och busar som en galning i det! :love:

Ska även köpa en huva + nosnät anpassat för ridning snart! :d

Fast Boett kan man få med dragkedja fram på halsen om man har häst som inte klarar att man drar över huvudet. Tror inte ens att det kostade nåt extra. Ring eller maila o fråga dem vetja!

Fast Boett kan man få med dragkedja fram på halsen om man har häst som inte klarar att man drar över huvudet. Tror inte ens att det kostade nåt extra. Ring eller maila o fråga dem vetja!

Oj det skulle ju vara bra! Tycker boett ser ut att ha bäst passform, vill egentligen inte ha en massa spännen som kan skava och öppna sig, speciellt inte om hon ska ha det på sig längre tid.
Ska ringa och kolla med dem på måndag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt. Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 353
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka