Flugspray som fungerar??

Centaur

Trådstartare
Jag sprayar och sprayar men broms och blinnnigar verkar skita i det och förföljer oss i stora svärmar, hästen blir helt förtvivlad och det går knapt att rida....:crazy:

Just nu använder jag Renons (citrondoftande) och Prob (tjärdoftande) och inget verkar avskräcka dessa hemska bitande insekter. Har även provat Bremsenblocker, vilket luktar likadant som Prob och funkar lika bra (dåligt).... Det verkar vara antigen citron el tjärdoft på dom flesta medel.

Finns det verkligen inget medel som FUNKAR?
:confused:

Sv: Flugspray som fungerar??

Det jag tycker funkat bäst är Ultrashield,och ridflugtäcke när det är för jä...

Jag använder Ultra sheild och är super nöjd med den.
Funkar mycket bra och alla mygg och blinningar håller sig borta från min ponny:)

Har samma problem som du. På min förra häst funkade RB86 kanon och Renons och andra citrondoftande funkade halvbra. På nuvarande verkar inget funka ens halvbra. Inte ens UltraShielden som många här på buke verkar ha fått bra resultat med. Nu har vi inte insekter i riktigt de stora mängderna, så jag försöker hjälpa pållen så gott det går med tjärsalva och har ett ridspö med stor flärp med mig att använda som flugsmällare. Men annars hade jag allvarligt funderat på flugtäcke i ridvariant.

Edit: Ber om ursäkt, svaret var menat till Centaur. :o

Jag köpte switch till mina hästar sånt man sprutar på inte den andra..
de funkar super på alla mina..

Nej, inget som funkar riktigt riktigt bra som medlen man hade förr...

Men vi använder MD Hästdeo och Effol Bromsblockerare. Tycker det funkar ok.

Strör även svavelpulver i man o svans o DET verkar faktiskt funka!:banana:

*kl*

Effol är skit bra!!
Men något som funkar och är jätte billigt är Hippos egna flugspray, går att få tag på hos Svenska Foder, luktar även jätte gott tycker jag (menthol).

Jag har nästan gett upp om att hitta ett medel som håller diverse flygfän på avstånd, jag tror jag har provat de flesta sorter vid det här laget...?
Det som fungerar bäst på min häst är Absorbines Ultrashield, det blir märkbart mindre flugor och broms på hästen i alla fall.

kanske ska testa ultrashield igen då, har haft det för några år sen men kommer ej ihåg hur det fungerade.

hittar dock ingen som säljer den här i närheten och alla nätbutiker som har den har väldigt höga frakavgifter. kommer bli ett väldigt dyrt insektmedel.... :crazy:

Förr hade vi hjorthornsolja, superbra - en förbjudet:cool:

Nej, nu vet jag inte, RB86 räcker ett tag, men bromsarna är inte speciellt respektfulla utan ja, först cirklar de runt istället men sen sätter dom sej ändå.
Det gäller det mesta jag har provat f ö. Idag fíck vi ta in dem och släppa på kvällen istället:cool: Massor av broms plötsligt, mycket mera än tidigare, nu har dom hittat hit:mad:

Igår när jag red förföljdes vi av stora rödaktiga ( på kroppen) monster på gärdena, hästen är en pärla som står ut och inte blir galen:love:. Jag får bryta stora björkruskor och hjälpa henne med.

Effol Bromsblockerare :)! Otroligt effektivt på min häst i alla fall, blinningarna
flyger fram,kollar läget och flyger dubbelt så fort åt andra hållet :laugh:!!!!

Jag la ett vanligt flugtäcke med hals över sadeln. Blev lite halt att sitta på men hästen verkade uppskatta det. Flugluva och så funderade jag på att köpa ett sånt nät att sätta i nosgrimman men det har inte blivit av än.

När jag red på ridskola så brukade vi alltid innan vi släppte ut hästarna blanda milt såpvatten och spraya det försiktigt på hästarna. Det funkade jätte bra.
Pröva det :laugh:

Switch spray funkar faktiskt ganska bra.

Annars flugländtäcke (faktiskt riktigt bra!) och öronluva.

Hjorthornsolja finns att få tag i på vissa ställen, men om det verkligen funkar vet jag faktiskt inte. Stallägaren har sånt på sin.
Det luktar något förbaskat illa i vilket fall! Döljer nog hästdoften ganska väl.
Sprayar man en spray under magen på hästen inne i stallet, så luktar det i flera timmar efter att hästen gått ut.

KL
Tror att det är väldigt inviduellt vad som funkar på olika hästar. Har provat det mesta till min häst, RB86, Ultrashield, Bromsblocker m.fl. eftersom många rekomenderat dem här på buke men ingen av dem funkade nått vidare. I år testade jag Renonsen, som inte verkar vara så poppis, men den funkar riktigt bra på min pålla. Man får dock spraya på MYCKET. Funkar till och med mot bromsarna :love:

Jag använder RB86 mot flugor, knott och sådant otyg. Har under många år provat på flera olika medel, men RB är det enda jag testat som funkar bra. Blinningsproblemet har jag dock aldrig haft ngn lösning på förens jag sommaren 07 av en slump fick med mig ett medel som hette Skudo (el ngt liknande). Sprayade på lite innan ridning och hästen hade inte en enda blinning på sig! Hon kunde gå lugnt och avslappnat hela ridturen! Använde det hela sommaren och det tog slut. Förra sommaren sökte jag ivrigt efter det, men fick inte tag på det. Men för några veckor sedan kom jag över det i en butik och är mkt glad för det! Det är kanon!!

Nackdelen är dock att det bara är effektivt några timmar. Men det håller gott och väl för en långritt!

Det var vad jag också fick upp när jag googlade.

Liknande trådar

Hästvård Vi har för tillfället extrema problem här dels har vi som alltid extrem blinnig/broms invasion dagtid vilket vi brukar lösa med att låta...
Svar
4
· Visningar
2 453
Senast: kemppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka