Flugmedel som fungerar??

niikon92

Trådstartare
Hej.

Har tidigare använt Swift, men nu har det ju slutats säljas... så vad ska man nu änvända??

Tips på bra flugmedel??

// Niikon92

Sv: Flugmedel som fungerar??

Vi använder Absorbines Ultra Shield, den verkar funka bäst av de som fortfarande säljs.

Även mot broms faktiskt, men då får man spraya mycket oftare än vad som anges. (Tror det ska vara var 14:e dag?)

Switch är inget medel mot flugor öht det är mot fästing och knott ...

Vi använder oss av Ultra Shield på våra hästar och det fungerar kanonbra :)
På den ena har vi också täcke och då sprayar vi på täcket isf på hästen. Är det medel som fungerat bäst för oss iaf :D Supernöjda!!

Gör en liten instickare.
Switch kommer tydligen fortsätta säljas ifrån vissa veterinärkliniker, men kräver recept.

Gör en liten instickare.
Switch kommer tydligen fortsätta säljas ifrån vissa veterinärkliniker, men kräver recept.

Switch säljs på apoteken som säljer djurläkemedel men det krävs att man har recept ifrån veterinär. Ett tips är att köpa ifrån djurapoteken (går att beställa ifrån internet om man inte har något djurapotek i närheten) eftersom de kommer ha ungefär samma priser som det kostade förut. På vanliga apotek kommer priset att vara ungefär det dubbla.

Håller med. Dessutom är det inte ett enda medel som skyddar ens i närheten av så bra som ett täcke med hals och magplatta gör.

För att Ultrashield öht skall ha någon märkbar effekt får man spraya på varje dag, det är det INTE godkänd för. Ändå gör folk det utan att fundera på om det kan vara skadligt.

Forever livings Aloe First + en gnutta Heat lotion från samma serie. Jag var sjukt osäker på om det skulle fungera, men se det gjorde det! Inga gifter och bra pris!

Renons är ju bra, tillfälligt! Inget jag vill att hästen ska behöva ha hela sommaren :) :)

Varför det? Ska du bara smörja en gång ? Jag har använt R i flera år utan problem.

Ultrashield är kanske bra men mina hästar fullkomligt aaaaavskyr det :yuck: och gör allt för att komma undan. Däremot hemmakoket får gärna strykas på över hela kroppen inga protester där inte. Och Ultrashield är giftigt inget jag vill använda titt som tätt :mad:. Däremot så har jag ett flugtäcke som jag ibland sprayar med Ultrashield och tar fram vid tex hovslagarbesök om insekterna är extremt jobbiga. Men aldrig att jag sprayar det direkt på hästar eller hud

Som många redan svarat så tycker jag att täcke är det bästa. Nu hoppas jag att det nya zebratäcket ska vara så bra som utlovat.. :)
Jag sprayar Ultra Shield utanpå täcket.
I skapet och under magen brukar jag även smörja med den där svarta burken med något tjäraktigt..
Men man får vara försiktig och prova lite först eftersom det kan vara starkt för vissa hästar..

Hur tänker du när du väljer att utsätta din hovslagare för gifterna ifrån Ultra shield (eller andra insektsmedel)? Jag är jättenoga med att inte spraya hästarna dagarna innan hovslagaren kommer just eftersom de utsätts för så mycket gifter när folk sprayar sina hästar hej vilt strax innan hen kommer.
Jag lägger på ett flugtäcke och ser till att stallet är så tomt på flugor som det bara går istället. Sen får man ju givetvis vara aktiv själv under skoningen och schasa bort de få flugor som ändå landar på hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 182
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 232
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka