Flugmedel som fungerar??

Sv: Flugmedel som fungerar??

Är nyfiken på om nya täcket är randigt av en viss anledning eller bara ser roligt ut? :p

Det finns en teori att zebornas ränder gör att flugorna har svårare att lokalisera och angripa djuret.

Hovslagaren har velat att jag ska använda Ultrashield vid hovslagarbesök. Hovslagaren anser att det är det enda flugmedlet som fungerar. Så det är faktiskt hovslagarens eget val inte mitt, så skäll på min hovslagare om du vill skälla på någon ;) Jag har påtalat att det är giftigt för min hovslagare men han har en egen flaska med sig i bilen.

Nej skäller gör jag inte. Jag funderar bara hur du tänker men är det han själv som vill bli förgiftad så är det ju upp till honom.

Nej skäller gör jag inte. Jag funderar bara hur du tänker men är det han själv som vill bli förgiftad så är det ju upp till honom.
kl
Min hovis tål inte flugspray så jag avstår, täcke hjälper ju inte mot flugor i stallet.

Jag undrar om det går att hitta nåt flugtäcke som hästen kan ha dygnet runt hela sommaren utan att få skav?

Jepp jag försöker att se till att det är så flugfritt som möjligt men vissa dagar så är insekterna för :devil: och då vill han ha Ultrashield så då får det bli Ultrashield :yuck:. Men jag tycker verkligen inte det ska användas i parti och minut för det är giftigt

FARLIGT VID FÖRTÄRING. Mycket giftig för vattenlevande
organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön.

Vad händer egentligen om man sprayar fem sex hästar släpper ut dom i hagen och det kommer en regnskur strax efter? Då hamnar väl det mesta ner på marken och förr eller senare i något vattendrag? Eller om man sprayar hästen innan ridtur och efter ridturen spolar av hästen?

För en del verkar använda det skrämmande ofta :(

Jag har använt tjärsalva kring skapet och på huvudet, och Ultra Shield på resten av kroppen. Jag sprayade då inte varje dag, utan efter dusch/rejält regn. Ultra Shield är det enda insektsmedlet som jag provat, som jag upplevt gett effekt öht.

Min häst svettas dock en hel del vid jobb i värmen, och då stallet har en utmärkt dusch fick han i slutet av förra sommaren (då vi flyttade hit) duscha dagligen. Tyvärr blev han helt sönderbiten i samband med flytten hit, mitt fram på bogen och i virvlarna under magen. Gjorde noga rent varje dag och kladdade på aloe vera och tjärsalva, och det hjälpte till slut. Men jag vill inte behöva spraya varenda dag, så i år blir det till att inhandla ett täcke.

Jag använder LR Animal care Quick Help Spray med 80% Aloe Vera och funkar mot både mygg,knott,flugor,brons och även dämpar klåda/eksem till mina hästar, våran shettis har extrem klåda och kliar av sig all man och päls på sommaren men efter detta medel så kliar hon sig knappt något.

Jepp jag försöker att se till att det är så flugfritt som möjligt men vissa dagar så är insekterna för :devil: och då vill han ha Ultrashield så då får det bli Ultrashield :yuck:. Men jag tycker verkligen inte det ska användas i parti och minut för det är giftigt

FARLIGT VID FÖRTÄRING. Mycket giftig för vattenlevande
organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön.

Vad händer egentligen om man sprayar fem sex hästar släpper ut dom i hagen och det kommer en regnskur strax efter? Då hamnar väl det mesta ner på marken och förr eller senare i något vattendrag? Eller om man sprayar hästen innan ridtur och efter ridturen spolar av hästen?

För en del verkar använda det skrämmande ofta :(

Tror du att dom skulle släppa igenom ett sånt medel om det vore så fruktansvärt giftigt som du verkar tro att det är?
Vi har inget vatten att oroa oss för så jag ser hellre att hästen har ett drägligt liv på sommaren än de insekter som stryker med.

Varför står det då både hälsoskadligt och miljöfarligt på flaskan? Är det bara för skojs skull?

Köpte exemtäcke förrförra sommaren, men hästen hade sönder det på 2 dagar... :( Iofs lär det väl hända samma med ett vanligt flugtäcke.

Varför står det då både hälsoskadligt och miljöfarligt på flaskan? Är det bara för skojs skull?

För att man inte ska låta det stå framme så nån får för sig att dricka det och inte hälla ut flaskan i brunnen eller i bäcken.

*kl*

Enligt min erfarenhet finns det bara två saker som hjälper och det är att hästarna har tillgång till en mörk hall med köldridå alt tas in på stall, eller gifter. Dvs hemmakok och milda insektsmedel hjälper helt enkelt inte.
Flugtäcken skaver till slut, om de ligger på varma hästar dygnet runt.

Min föresats är att det ska finnas ett vindskydd med tät köldridå i varje hage, men tillsvidare får det bli gifter. Jag bedömer att det är mkt mer positivt för hästarnas välmående än att stå inne halva dygnet hela sommaren eller bli stressade av insekter.
Och det enda gift som fungerar på den svenska marknaden är Ultra Shield (skulle den inte sluta säljas förresten?) och annars är det utländska medel. Så jag sprayar på när det behövs, vilket är ganska ofta vissa perioder. Men inte bara för att, utan det är ett högst medvetet beslut jag har tagit.

Gör det säkert, dessutom kan man ha två olika att varva med, tex använd täcke 1 på dagen och täcke 2 på natten. Flugtäcken skaver ju inte mer än andra täcken men det är viktigt att tvätta dem ofta så de är rena och se till att det har bra passform.

Jag har flera olika flugtäcken och ingen av mina hästar har någonsin fått skav av dem.

delvis kl
Min häst fick blisterskador av US redan första gången jag provade den. Så jag har använt sprayen till att spruta på insekterna istället för att se hur giftig den är. Ett sprut och de dör direkt.

Jag har aldrig haft några problem, inte på alla år och jag har (alltid haft) många hästar av olika typer och ålder. Sedan finns det ju självklart känsliga hästar som inte tål medel på kroppen alls, precis som människor.

delvis knapplån

Jag använder inte flugmedel mot flugor. Flugorna är helt enkelt inte irriterande nog för att det ska kännas befogat att använda gifter mot dom (om jag gör det någon enstaka gång vid ridning t ex blir det giftfria hemmakok eller väldigt milda varianter), och så flughuva såklart om flugorna är i ögonen och irriterar annars.
Myggen är väl aningens mer irriterande men i brist på att ha hittat något som fungerar mot det låter jag det vara. Knotten skyddar jag emot med exemtäcke dom perioder det kan bli mycket knott.

Det enda som jag känner att det verkligen är befogat med gifter emot är broms!! :eek:
Kan inte ha exemtäcket när bromsen är framme för då är det varmt och torrt (täcket blir statiskt och kusen blir skraj när den får stötar av det) så är det mycket broms har jag fått köra starka bromsinsektsmedel upp till 2-3 gånger per dag för att häststackarn inte ska bli helt förtvivlad.
Att ha en sval lösdrift med ridå som håller insekterna ute hade säkert varit ett bättre alternativ. Oftast kan man hitta giftfria lösningar.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 182
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 232
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka