Flugbiten häst saknar något ämne?

fridiz

Trådstartare
Förvirrande rubrik, men fick idag höra av en i mitt stall att hästar som är extra utsatta för flugor ( å andra insekter som biter ) saknar något ämne i kroppen. Har nämligen en ganska utsatt häst, verkligen inte extremt mycket men mer än de andra hästarna i stallet. Jag blir ju självklart orolig och var i princip på väg att skicka iväg en mananalys på stört.
Men sen fick jag hejda mig. Stämmer detta verkligen? Har aldrig hört om det tidigare men å andra sidan är det ju konstigt att flugorna går på just vissa hästar.
Eller?

Tacksam för svar / Frida

I mina öron låter det som en skröna :) Vad skulle det vara för ämne som hästen i såna fall skulle sakna?

Tycker det låter märkligt. Enda skillnaden vi har sett i vår hage är att min vita ponny alltid brukar ha mindre blinningar på sig än de svarta och mörkbruna.

I mina öron låter det som en skröna :) Vad skulle det vara för ämne som hästen i såna fall skulle sakna?
Ja, som sagt har jag aldrig hört om det förut ;) Förstod det som att det var vilket ämne som helst & hon talade något om sötman i blodet.

Jag är skeptisk....
Som sagt, vad skulle det vara för ämne? Och mananlys? Var det inte det man gjorde på den uppstoppade hästen Brandklipparen på Sthlms slott, hästen hade varit död i typ 250år och manalysen visade att han saknade b-vitamin eller nåt i den stilen.

Jag är skeptisk....
Som sagt, vad skulle det vara för ämne? Och mananlys? Var det inte det man gjorde på den uppstoppade hästen Brandklipparen på Sthlms slott, hästen hade varit död i typ 250år och manalysen visade att han saknade b-vitamin eller nåt i den stilen.
Nej, b-vitaminbrist hade ju kunnat vara vettigt.
Jag vill minnas att de påstod att han var pencillinförgiftad (det var väl inte ens uppfunnet då?) + att han var stel och behövde massage. Vilket väl iofs stämde rätt bra, att han är stel iaf ;)

Till frågan: jag har haft en svart häst som var helt obekymrad av insekter, så färgen spelar nog ingen roll.
Jag tror knappast det är något de "saknar", men alla har ju lite olika sammansättning i sin kropp och vissa individer är säkert mindre goda för insekter. Min morfar tex blev fan aldrig biten av insekter, inte ens med bar överkropp i en myggsvärm. Det är nog bara så, vissa behöver mer flugskydd än andra.

. Min morfar tex blev fan aldrig biten av insekter, inte ens med bar överkropp i en myggsvärm. Det är nog bara så, vissa behöver mer flugskydd än andra.

Lite OT, men: Jag är sjukt fascinerad av detta! Jag blir heller aldrig myggbiten, men det blir mina syskon. Mitt ena syskon är däremot helt ointressant för fästingar tydligen.

Jag trodde nog faktiskt att färgen på hästen spelade roll, men min bevisföring är ytterst anekdotisk (min gula häst hade knappt några flygfän på sig och kanske en fästing på två somrar medan min svarta häst blir så sjukt angripen av både flygfän och fästingar).

Lite OT, men: Jag är sjukt fascinerad av detta! Jag blir heller aldrig myggbiten, men det blir mina syskon. Mitt ena syskon är däremot helt ointressant för fästingar tydligen.
Det kom någon studie för ett tag sen som visade på ett samband mellan vilken bakterieflora man hade på huden och hur aptitligt myggorna tyckte att man luktande. Det gällde för människor men kan säkert även spela roll även för hästar.

Min vita häst får inga styngflugeägg på sig. Sedan jag upptäckte det har jag tittat på övriga hästar och sett att de inte heller får några ägg på vita delar av kroppen. Så i vissa fall spelar nog färgen på hästen roll.

Det kom någon studie för ett tag sen som visade på ett samband mellan vilken bakterieflora man hade på huden och hur aptitligt myggorna tyckte att man luktande. Det gällde för människor men kan säkert även spela roll även för hästar.

Har också läst en om olika blodgrupper.

I övrigt så nja, mer utsatta hästar lider nog inte brist av något sådär..däremot på observation har jag sett att färg är något som skiljer hur pass mycket mygg, brems etc hästarna har runt sig

Då har jag receptet här:
Motorolja, jord, damm, gammal gubbsvett och snus.
Blandas efter behag och utsmetas över kroppen = insektsfri! :up:

Min vita häst får inga styngflugeägg på sig. Sedan jag upptäckte det har jag tittat på övriga hästar och sett att de inte heller får några ägg på vita delar av kroppen. Så i vissa fall spelar nog färgen på hästen roll.
Min (delvis iofs) vita häst får styngflugeägg på vita delar. De är bara sjukt svåra att se.
Gula hästen är värst, för hans hår är typ tickade + styngflugeäggfärgade...

Tycker det låter märkligt. Enda skillnaden vi har sett i vår hage är att min vita ponny alltid brukar ha mindre blinningar på sig än de svarta och mörkbruna.
Vad lustigt, i hagarna jag stått i har alltid dom ljusa varit mest utsatta. Min svarte var alltid relativt outsatt, han var faktiskt aldrig riktigt besvärad av blinningar och så, inte mer än att han var lite småirriterad då.

Hade en skimmel en gång som var extremt utsatt dock, henne fick jag ha flugtäcke på för att hon skulle överleva sommaren.

Vad lustigt, i hagarna jag stått i har alltid dom ljusa varit mest utsatta. Min svarte var alltid relativt outsatt, han var faktiskt aldrig riktigt besvärad av blinningar och så, inte mer än att han var lite småirriterad då.

Hade en skimmel en gång som var extremt utsatt dock, henne fick jag ha flugtäcke på för att hon skulle överleva sommaren.

Intressant att det skiljer :) min har gått i samma sommarhagar de senaste 14 åren och alltid haft det lindrigast. Det är ett sånt ställe där blinningarna är HEMSKA så hästarna står inne dagtid. I år blir första sommaren på ett annat ställe, ska bli intressant och se vad insekterna föredrar här (även om jag helst hade varit utan insekterna ;))

Intressant att det skiljer :) min har gått i samma sommarhagar de senaste 14 åren och alltid haft det lindrigast. Det är ett sånt ställe där blinningarna är HEMSKA så hästarna står inne dagtid. I år blir första sommaren på ett annat ställe, ska bli intressant och se vad insekterna föredrar här (även om jag helst hade varit utan insekterna ;))
Jag tror det är som med människor, vissa hästar drar till sig mer än andra lite oavsett vilken färg dom har. Jag har aldrig riktigt sett något mönster att vissa färger är mer drabbade än andra. Som jag och mygg, är vi ett gäng där det är mygg så sitter jag med alla myggen svärmande på mig, vet inte vad det är med mig som drar till sig skiten. Överkänslig är jag dessutom ;(

Kl

Det finns många teorier men allmänt så måste man ju först och främst skilja på vilka flygfän det handlar om eftersom "flygfän" som stör hästarna är väldigt många olika arter .;)

Myggor och knott är hungriga allmänt . De har enligt vissa studier en förkärlek till vissa blod . Dock äter de allt i stort ;)

Flugor bryr sig inte de tar allt men äter ju dock inte på hästar i sak .

Broms har ett synfält/detektorsystem i fråga om syn där de ser mörkare kroppar tydligare än annat . De ser därmed en mörkare häst jmf med en vit tydligare generellt .

Just fältsynen hos broms som konstaterats , har tex lett till att flugtäcken ska vara ljusa i färgen . Senaste är även att zebra mönster utöver det på täcket helt bryter bromsens förmåga att förstå synmässigt att det är en kropp den ser .
Givetvis har bromsen även ett luktsinne så betyder ju inte att den inte kan orientera sig enligt det sinnet men ändå mindre angrepp pga att synsinnet begränsas .

Sen är hästar oavsett färg osv, olika i fråga om hud , hur känslig hud och hur besvärade de blir .

Kort och lite enkelt i sammanhanget som reflektion i tråden .

Väldigt nyfiken på vad det är för forskning TS blivit matad med och vem som analyserar ev tagelprov enligt vad för forskningsslutsats ...

Senast ändrad:
Kl

Det finns många teorier men allmänt så måste man ju först och främst skilja på vilka flygfän det handlar om eftersom "flygfän" som stör hästarna är väldigt många olika arter .;)

Broms har ett synfält/detektorsystem i fråga om syn där de ser mörkare kroppar tydligare än annat . De ser därmed en mörkare häst jmf med en vit tydligare generellt .

Just fältsynen hos broms som konstaterats , har tex lett till att flugtäcken ska vara ljusa i färgen . Senaste är även att zebra mönster utöver det på täcket helt bryter bromsens förmåga att förstå synmässigt att det är en kropp den ser .
Givetvis har bromsen även ett luktsinne så betyder ju inte att den inte kan orientera sig enligt det sinnet men ändå mindre angrepp pga att synsinnet begränsas .

Intressant! Måste bara fråga dock, eftersom jag vet att det varit uppe förut att vi kallar insekterna olika saker, när du säger broms, menar du samma som när jag säger blinning? Inte de som låter som jetplan utan är gråaktiga och lite avlånga?

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 711
Senast: Saeta
·
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 259
Senast: BornAgain
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 991
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025