Florencio I

workahlic

Trådstartare
Någon som har avkomma? Jag har dräktigt sto. Fler som har dräktigt med honom ? Vad har ni för ston? Själv gammalt sto e Marramas - Cosmos** som lämnat flera svårklasshästar. Är uträknad i april.

Sv: Florencio I

Jag har en avkomma efter honom, ett nu tvåårigt (-07) sto. Mamman är efter Schwadroneur. Den lilla är verkligen über snäll, är hittills väldigt välutvecklad oså. (Veterinären var här för ett tag sen för att hon hade fått några utslag o tog prover från ryggen och sa: Jaa, du kan ju inte ha sadel på henne med dom här utslagen. Han trodde INTE på mig när jag sa att hon bara var ett!!:p)

Det jag kunde önska med henne var väl att hon hade lite mer gång. Hon kommer nog aldrig få någon super gång, men väl bli bättre under ryttare tror jag:)

Jag har ett föl, ja den blev ju åring idag :)
Florencio I - Donnerhall - Inschallah AA

En av dom bästa hästarna jag har fött upp. En blivade stjärna. Jätte trevlig på alla sätt

Nej, tyvärr. Han står hos en vän till mig i Tyskland. Jag har bild på henne som föl.
Men jag kan be sin son att ta en bild på honom längre fram.

Senast ändrad av en moderator:

En halvsyster till honom:
e: Flemmingh
Står i Tyskland
ace2.jpg

Här kommer min Bebis:
ImpetuousForce-Foal.jpg

ImpetuousForce-Foal2.jpg

*KL*
Jag har en avkomma e. Florencio ue. Pik Labionics f.05.
Det är ett riktigt trevligt sto på alla sätt och vis och hon är byggd mycket fördelsaktigt. Hon rör sig mycket bra i samtliga gångarter och jag har stora förhoppningar för henne i framtiden. Dessutom är hon kolsvart med vita tecken så mer kan jag inte önska mig! Ska bli väldigt spännande och se hur hon kommer att utvecklas och jag hoppas bara att jag har kunskap nog att kunna matcha hennes kapacitet.

FlisanochRocky049.jpg

FlisanochRocky059.jpg

Fler bilder hittar ni under Galleri - First Impression på http://smulan.zoomin.se/

Kul att höra om era Florencio avkommor! :banana:

Senast ändrad:

Min älskade häst är också e: Florencio (Bolero-Pajazzo)
Det är en riktig superhäst som jag tror väldigt mycket på!
Han är underbar i temperamentet och fick på rådgivande i höst bla omdömmet "det är ovanligt att se den här kompletta kvalitén som vi har sett på den här individen" :love: och blev hälsad välkommen tillbaka eller direkt till bruksprov 2010. Detta redan som ettåring!

*lånar*

Och vi har förutom att vara stolta uppfödare till AnnaDressyrs jättefina unghingst (som förresten blev Riksfölsvinnare 2007)...även en helbror till honom född 2008 som placerades som 3:a på Riksföl i Jönköping. Det är han som syns på min avatar.

Modern till dessa två unghingstar är dessutom dräktig med Florencio I för tredje gången och även om hennes två hingstavkommor båda är fantastiska önskar vi oss denna gång verkligen ett stoföl.

Vi har även ett sto e. Master-Napoleon med mycket meriterat möderne - och som själv hos oss fått två mycket gångartsstarka avkommor - som är dräktigt med Florencio I.

Som om inte detta var nog har vi ytterligare ett sto här hemma - som dock inte är vårt - e.Gauguin de Lully-Tolstoy som även hon är dräktig med Florencio I.

Går allt som det skall föds fyra föl på gården i vår varav tre med Florencio I som far.

Senast ändrad:

kl
Florencio har seglat upp lite vid sidan om hos oss. Jag har varit helt inne på Donnerhall blod då vårt sto lämnat så bra med Donnerhall MEN jag kanske skulle våga mig på att testa med lite annat blod?

Så min fråga är, vilken typ av ston passar han samt hur är hans ben?

Vårt sto är efter Weltbürger- Bellini - cyrano och hon är visad med 88787..
Hennes akilleshäl är att hon är ngt vinklad bak samt traven är hennes "svaga" gångart. Av två avkommor har de bedömts med 877 ( e dionysos) samt 989 (e Bocelli) på gången.
Det blir visserligen linjeavel på weltmeyer, 3+3 hos avkomman, "vågar" man det?
Lite OT men tänkte jag lägger frågan här istället för att skapa en ny Florenciotråd, hoppas det var ok?:o

*lånar*

Och vi har förutom att vara stolta uppfödare till AnnaDressyrs jättefina unghingst (som förresten blev Riksfölsvinnare 2007)...även en helbror till honom född 2008 som placerades som 3:a på Riksföl i Jönköping. Det är han som syns på min avatar.

Modern till dessa två unghingstar är dessutom dräktig med Florencio I för tredje gången och även om hennes två hingstavkommor båda är fantastiska önskar vi oss denna gång verkligen ett stoföl.

Vi har även ett sto e. Master-Napoleon med mycket meriterat möderne - och som själv hos oss fått två mycket gångartsstarka avkommor - som är dräktigt med Florencio I.

Som om inte detta var nog har vi ytterligare ett sto här hemma - som dock inte är vårt - e.Gauguin de Lully-Tolstoy som även hon är dräktig med Florencio I.

Går allt som det skall föds fyra föl på gården i vår varav tre med Florencio I som far.

Åhh! :d:d Längtar till våren!:laugh:

Nu har jag långt ifrån så mycket erfarenhet av Florencioavkommor att jag tycker mig kunna uttala mig om hur hans förärvning ser ut i detalj men några saker har jag i huvudet när jag valt honom till mina ston..

Jag tror man gärna skall ha ett sto med lite storlek och dessutom gärna lite linjer. Vårt sto Boette är kring 170 cm själv och enligt blup (vilket bekräftas av verkligheten...eller var det tvärtom??..:)) lämnar hon dessutom förhållandevis stora avkommor. Hennes Florenciohingstar som jag skrivit om i tidigare inlägg är inte små direkt men heller inte storleksmässigt som hennes andra avkommor.

Båda våra uppfödningar är typmässigt och gångartsmässigt väldigt starka men eftersom vårt sto har 10 på typ och 899 på gången är det svårt att säga i vilken utsträckning Florencio är att tacka för detta. Klart är dock att båda våra småpojkar fått en extremt bra galopp som jag tycker är betydligt bättre än moderns.
Beträffande benen är nog detta inte den starkaste sidan hos Florencio men heller inte någonting som jag skulle fästa någon avgörande betydelse vid för det fall mitt sto är hyfsat korrekt eller i vart fall inte påtagligt inåttåad.

Båda våra hingstföl har varit lindrigt tåtrånga som små men det har sedan rättat upp sig helt med lite hjälp från duktig hovslagare. Då har vårt sto 7 på benen.

Vad jag däremot tycker är alldeles väldigt påtagligt vad gäller Florencios nedärvning är den otroliga, verkligen påtagliga balans som åtminstone våra föl visat redan som nyfödda.
Särskilt AnnaDressyrs Luxus hade en balans som en riden femåring när han var 8 timmar gammal. Vi som tyckte att även våra tidigare föl varit fina stod bara och gapade när vi såg honom trava iväg mot hagen. Och - han har inte direkt blivit sämre med tiden..:))

Jo...jag är väldigt förtjust i Florencio...märks det.???.:)))

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!
Vårt sto är inte stort, bara 1.63, MEN hennes avkommor har blivit 1.78 ( 5 år) 1.71-1.73 (5 år) och sen en son på 3 år som på treårs var 1.67 eller 1.68.. Så hon verkar lämna storlek på sina avkommor.
Ska kika lite närmare på Florencio känner jag..
Men du tror att det kan vara ok att dubblera Weltmeyer?

Känns som om du skulle få ganska lagom hanterbar storlek på din avkomma. 3+3 är inte för nära om det är en bra hingst. (finns def sämre att linjeavla på)

Jag funderar på att lägga på F igen och ta fram en ny. För bebisen kommer förhoppningsvis bli en stor godkänd hingst :) sen kan du få köpa den.
Stoet sålde jag efter bruksprovet, till en man i Tyskland. Hon var för fin att sitta och spara på. Jag rider ju inte själv.

kl

Är det någon som har en länk till en film eller så?
Hingsten verkar ju helt makalös!

Har som inga planer på att betäcka själv.. Man köpte sig ju en valack.. :(.. Men vore grymt roligt att se!

Någon som kanske har en länk till film eller mer info får gärna PMa mig!

Tack och bock!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
1 118
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: Cheraderama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka