Flora skall få en fölis.

"Jag vill inte lägga ner 3- 4år arbete på en häst som sedan visar sig bli bara 147 cm i manken och är då fulkomligt värdelös för mig."

Då ska du definitivt inte korsningsavla!

Oj vad jag har letat efter den rätta hästen tyvär fins den inte. Har nu varit och kolat på över 130 hästar och faktiskt det är fel på alla. Det som är det största felet på dem är pyket de har helt änkelt för klent pyke för att passa mig. Och när man tar ett föl så får man va med från början och göra på sitt sätt. Jag kan träna fölet på mitt sätt redan från början. Både jag och sambon behöver en nya hästar han en för körnig och jag en för ridnig varför köppa två när man åtminstånde kan avla en på ett mycket bra sto? Vi avlar på vårat sto för att hon är väldigt vaker och har en mycket bra pyke. Vem har sakt att avkoman inte skall stana hoss oss och vi är väldigt intreserade av papper då vi båda vill tävla. Han i sin gren jag i min. Om vi korsar så är det för att få till en avkoma som vi båda kan använda jag kan rida och han köra. Är det så att vi kör renrasigt så är det bara en som har användnig för hästen tyvär. eftersom jag inte kan rida fjordingar även fast jag vill.

Varför inte jag får bara va änu noggranare med vilken hingst jag välger. Jag kan inte bara gå tillbaks till morfar och mormor,farmor och farfar jag får gå längre baks i tiden för att se hur stamen på hingsten ser ut. Jag får hellt änkelt ängna mig åt stort dektektiv arbete på hingsten inan jag bestämer mig. Vist det kan va ett låteri men det är det även om man avlar rensasigt. Vi avlar för att kuna få fram en avkoma som vi båda kan använda genonm att få fram en sådan häst så står vi inte med fem- sex hästar utan vi kan håla oss nere på bara fyra vilket är pärfäkt för oss för då hinner vi med alla hästarna.

Jag bara måste visa korsningsavkomman! Hon är bara för fin (tycker jag)! Jag har varit ägare på henne sen hon var ca 2 ½ år men var tyvärr tvungen att sälja henne nu vid 5 års ålder då hon blev för liten än vad vi hade trott. Vi hade ju åtminstone tänkt oss en d-ponny. Men hon blev som sagt bara 133 cm. Har inte uppdaterat sidan på ett tag men det kommer ske fler uppdateringar så fort skolan har slutat och jag får mer ledig tid! http://www.geocities.com/celine_twinkle_star/frame.html

Därför att jag vill kuna forma hästen till det jag vill ha. Jag vill inte ha en häst som någon försökt att rida in eller hanterar fel på något vis då det tar så mycket längre tid att reparera saker än att göra den som man vill från början. Helst skulle jag vilja ha ett föl som jag vet kommer att bli tillräkligt stort och forma det fölet själv. Jag vill inte lägga ner 3- 4år arbete på en häst som sedan visar sig bli bara 147 cm i manken och är då fulkomligt värdelös för mig.

Så du tror inte att någon annan än du kan fostra en häst?
En ohanterad treåring kan vara fullständigt livsfarlig.

Citat:

"Oj vad jag har letat efter den rätta hästen tyvär fins den inte. Har nu varit och kolat på över 130 hästar och faktiskt det är fel på alla. Det som är det största felet på dem är pyket de har helt änkelt för klent pyke för att passa mig."

Vad menar du med "klent psyke"?
Jag skulle nog i alla fall betäcka med en lättare och större fjordhingst. Alternativ två vore att köpa en unghäst eller ett föl. Alternativ tre, en färdig och utbildad häst.
Det sistnämda är nog det säkraste sättet att få vad man vill ha. Att föda upp en häst innebär inte att man själv automatiskt kommer att passa ihop med just den hästen. Att köpa en färdig häst är en större utgift just vid köpet, en egen uppfödning kan kosta nästan lika mycket fram till färdig häst.
Eva

Om valet skulle falla på en fjordhingst så ta en titt på Hugo! Han står vanligtvis på Gotland, men är i år på fastlandet. HAn är helt enkelt skitfin. Ett annat alternativ är Lysluggen. Jag tror att han är rätt stor plus att han representerar de riktigt fina gamla norska linjerna också..
Har precis suttit och kollat lite löst på hingstar till min mors fjording och fastnade för dessa..

Lycka till med fölet, vilken hingst det än blir..

Korsar man och fjordingen är mamma och pappa lätare ras så får den blivande hästen oftast mammans färg och pappans kropp
Varifrån kommer denna uppgift?

En av hästarna som defenetivt hamnar på min tio i topp var en blandning med fjording och halvblod. Jag älskade honom - men han var en brun fjording med långa ben och bål som en tunna. Folk brukade nynna Björneborgarnas paradmarsch när vi kom. (Pappa var en mycket elegant sporthäst)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka