Lavinia

Trådstartare
Hej!

Jag har ett stort problem.. (i-lands förvisso, men ändå).

I föreningen jag bor måste man ha ett tv-uttag i alla rum. Detta resulterade i att vi fick ett ca 150 cm upp på ena väggen- det är plastigt och vitt och jättefult.

Min plan är att sätta upp en kruka med typ "låtsasmurgröna" i över uttaget, men då måste jag på något sätt dela krukan i två. Jag har hittat en kruka i flintgods på ikea som skulle passa perfekt på väggen, färgmässigt och så, men hur 17 gör man för att dela den???

Jag är även öppen för tips hur man annars kan göra- tyvärr får vi inte ta bort uttaget..

/ Lavinia

Sv: flintgods

Förstod inte varför du måste dela på krukan?

Sätt upp en korg eller hylla ovanför uttaget som du har en hängande växt (typ murgröna) i/på, bör kunna dölja uttaget.

Hej!

Då tar jag förklaringen en gång till:-)

Ganska litet sovrum, inte massor med plats. Blå fina väggar, på väggen mittemot dörren sitter ett tv-uttag som står ut ca 5-7 cm från väggen (10*10 cm ca) och lyser i klarvit plast. För att täcka detta utan att ha något som sitter dessa 5-7 cm från väggen och vinglar av uttaget varje gång vi går förbi (detta har vi provat- ser hemskt ut!) vill jag täcka det med tex en halv kruka- men då måste baksidan vara borta, eftersom den annars bara kommer rulla av eller stå ut från väggen och då 1:vara i vägen och 2: se hemskt fult ut.

Att sätta hylla blir svårt pga den 4-kantiga sladden från taket till uttaget. Då kommer behöva göra ett likaledes fyrkantigt hål i vad vi nu sätter där- och tyvärr är vi inte jättebra på korrekta vinklar. (inte ens med vattenpass får vi upp nånting helt rakt, efter förra lägenheten lärde vi oss att hyllor klarar vi inte av). En hylla skulle antagligen bli för lång och vi skulle slå huvudet i den.

Korg måste ju med andra ord delas på likande sätt eller iaf göras hål på, och då tror jag det blir snyggare med en kruka med "växt" i. Vi har alltså svårigheten att vi vill ha den tätt mot väggen.

/ Lavinia

Jag förstår. Jag vet inte hur man ska göra för att dela den, men jag tycker att jag har sett färdiga "halva krukor" där krukor och dylikt säljs (typ Plantagen och liknande ställen. Om du inte lyckas alltså.

Används inte uttaget kan du skruva loss det. Jag antar att om du har fått det mitt på väggen sitter det i en infälld dosa i väggen. Lätta på "framsidan"
skruva sedan loss kabeln och tryck in den i dosan. Köp sedan ett helt platt lock som trycks in i dosan. Klart. Om du flyttar eller behöver det skruvar du bara upp grejerna igen.

fyrkantig sladd????? Ny modell på antennkabel.
Följ kabeln och se vart den tar vägen. Ta bort uttaget och backa kabeln.

Är du dum eller gör du dig till?

Du har ju uppenbarligen inte läst inläggen i tråden innan du svarar, i alla fall inte trådskaparens.

Det är förmodligen en s.k. ledningskanal ned till den utanpåliggande dosan.

90607-3.jpg

i558956182s.jpeg

Senast ändrad:

Är det "utanpåliggande" skall det finnas en synlig kabel fram till uttaget. Gör det det?

Ja, tyvärr..
Men den är dold bakom nån typ av 4kantig sladdgömmare..

(Och ja, vi borde tänkt till på detta redan från början, men så smarta var vi inte:-))

/ Lavinia

Typ sådär ja..

På tv-uttaget har vi dessutom en ful silverpigg som står ut lite till (såg den igår när jag låg i sängen och slappade). Typ som två hål i dosan och en ful pigg..

Fast en fula sladdgömmarprylen har vi målat- så ta bort den skulle ju leda till att vi måste måla ett streck på väggen och det går inte heller... Nästa gång jag flyttar och målar om, ska jag planera först!

/ Lavinia

fyrkantig sladd????? Ny modell på antennkabel.
Följ kabeln och se vart den tar vägen. Ta bort uttaget och backa kabeln.

Hej!

Som sagt- vi FÅR inte ta bort detta jäkla uttag.. Det MÅSTE finnas ett i varje rum.. Korkade regler.. Korkad placering..

/ Lavinia

Vem är det som är dum och inte läser... hon skriver ju att det är en fyrkantig SLADD och inget annat. Ge dig

Senast ändrad:

Det borde funka med vinkelslip, det du kan göra är att spola vatten på samtidigt så att det kyler och "smörjer".

Liknande trådar

Hemmet Jo, jag vet att det varit en trend att väggar och gärna möbler också ska vara vita i hemmet. Sen har man kunnat välja om man vill ha...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 530
Senast: SusieQ
·
Hemmet Vi är i husbyggartagen för tillfället, vilket såklart innebär massa frihet och mängder av möjligheter, men min inredarådra är ganska...
Svar
4
· Visningar
956
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka