Flicknamn.

Sv: Flicknamn.

Nej fy sjutton, jag tycker tvärtom, haha!

Om en ungkrake döps till Jannicé, kommer hon förmodligen hela livet få tala om hur hur uttalar det. Dessutom kommer hon få dras med att folk stavar det fel. Därtill tycker jag uttalet på Jannicé är fult, lägger du betoningen på E-et där, vilket du bör göra enligt stavingen? Och uttalar du C-et med s eller k?


Haha du beskrev det exakt som det är! Jag har en kompis som heter Jannicé, och du har helt rätt i att hon hela tiden får säga hur det uttalas och stava det åt folk, men hon gillar sitt namn för att det är annorlunda. Jannicé uttalas Jannike.
Så jag kan hålla med om att det kanske blir jobbigt för barnet om det får ett annorlunda namn, men de är samtidigt ganska kul att ha ett annat namn. Önskar att jag hade fått heta nå roligare ist för Karolina, de är så tråkigt...
 
Sv: Flicknamn.

Jag gillar:

Ariadne
Isolde
Emmeline
Julie

Men de namnen fick jag inte välja för min man så vår dotter har ett ganska vanligt namn...
 
Sv: Flicknamn.

Jag håller med dig och här sitter det namnet på en jättefin tjej :love:
Fredrika är ganska tidslöst namn som aldrig blir jättepopulärt utan det är alltid några stycken som får det namnet varje år.
Den enda nackdelen är att på engelska blir det gärna Frederika och även här i Skåne framförallt av barn men egentligen är det ju lite petiteser för det funkar ju ialla fall. Min dotter reagerar faktiskt inte om man säger Frederika eller Fredrika utan är van vid båda uttalen.
Jag bestämde mig vid 12 års ålder att om jag fick en flicka skulle hon heta Fredrika efter att ha läst Kulla-Gulla böckerna :D
Jag har sedan under årens alla lopp känt efter och det har stått fast. Skulle nu maken haft något emot det så skulle jag givetvis fått tänka om men nu tyckte inte han att namn var det viktiga utan det var vår dotter som var det så därför heter hon Fredrika.
Skulle jag fått en dotter till skulle hon fått heta Gabriella.
Nu förblir Gabriella bara en dagdröm dock men jag har min Fredrika.
 
Sv: Flicknamn.

en kompis fick barn i september,först så skulle hon heta nova,men ångrade sig så att det vart en nellie!
 
Sv: Flicknamn.

Ja hörrni.. Felizia har jag tänkt på länge men det står mellan Felizia, Nicole eller Angelina.. :banana:
 
Sv: Flicknamn.

KL

Min ena chef heter Jinja
Det tycker jag är tufft/fint!!
Funderar på det till min dotter.. om det blir någon unge.


Tkr inte om vanliga tråkiga namn..
 
Sv: Flicknamn.

Tja här finns några förslag ifrån mig:
  • Maria
  • Elisabeth;) (mitt namn)
  • Madeleine
  • Elvira
  • Cathrine
  • Sofia
  • Pernilla
  • Magdalena
  • Angelica
  • Evelina
  • Magnolia
  • Viktoria
  • Ann-Sofie
  • Janice
  • Janina
  • Margareta
  • Theresia
  • Anita
  • Britt
  • Synnöve
  • Pia
  • Julia
  • Emma
  • Monica
  • Jessica
  • Katarina / Catarina
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flicknamn.

KL

Min ena chef heter Jinja
Det tycker jag är tufft/fint!!
Funderar på det till min dotter.. om det blir någon unge.


Tkr inte om vanliga tråkiga namn..

Det är lite din chefs "fel" att vår dotter heter Tinja...:D Av nån anledning hade vi telefonkontakt med henne en gång och tänkte på att namnet var fint. Sen hängde det med ett tag fast det blev inte det. Men det fanns kvar i bakhuvudet när vi lyckades spåna fram Tinja. Vet att en del tycker Tinja låter konstruerat men det finns i Finland och så har jag hört hundar som heter det ;) Sist jag kollade så fanns det 8 st i sverge som heter så, fyra med det som tilltalsnamn.
 
Sv: Flicknamn.

Förslag på flicknamn som du kan änvända dig av:

Tilde
Alva
Tuva
Natalie
Michelle
Nova
Beatrice
Elin
Matilda
Filippa
 
Sv: Flicknamn.

Ella:love:
Elsa
Ebba
Isabelle

Dessa flicknamn tycker jag är väldigt fina.
Har av någon anledning svårare att komma på flicknamn, pojknamn kan jag rabbla hur många fina som helst.
 
Sv: Flicknamn.

Men om det uttalas Jannike, varför krångla till det?
 
Sv: Flicknamn.

Ja hörrni.. Felizia har jag tänkt på länge men det står mellan Felizia, Nicole eller Angelina.. :banana:

Jag tycker du ska välja Angelina :love:eller Nicole med en annan stavning
PS.jag gillar att du stavar Felicia med Z:banana:
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 173
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 778
Senast: gammalek
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 020
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp