Flera taklampor/en kontakt

honung

Trådstartare
Antagligen världens dummaste fråga, men jag är teknisk idiot och i synnerhet när det gäller elektonik och elektriska installationer.

Jag vill ha fler än en lampa i kökstaket över köksbordet. Men har ju bara en kontakt där. Hur gör man då? Måste jag anlita en elektriker eller?

Antagligen världens dummaste fråga, men jag är teknisk idiot och i synnerhet när det gäller elektonik och elektriska installationer.

Jag vill ha fler än en lampa i kökstaket över köksbordet. Men har ju bara en kontakt där. Hur gör man då? Måste jag anlita en elektriker eller?
Ja, du måste anlita en behörig elektriker om du vill göra nya eldragningar.

Kan du inte ha en grenkontakt? Eller är lampan direkt monterad i taket via typ sockerbit?

Man kan inte liksom sätta en dubbeluttag i den befintliga i taket?
2005995B.webp

Menar du en sån här? Det finns typ på alla byggvaruhus =) Den behöver inte en elektriker koppla in till dig.

Jo det var det jag liksom undrade

Och det var därför jag ställde en motfråga hur nuvarande lampa var monterad ;)
Är det redan draget en kontakt är det ju bara trycka i en grenkontakt. Om inte behöver du elektriker.

Skönt att det löste sig! :)

Och det var därför jag ställde en motfråga hur nuvarande lampa var monterad ;)
Är det redan draget en kontakt är det ju bara trycka i en grenkontakt. Om inte behöver du elektriker.

Skönt att det löste sig! :)
Som sagt, jag är en teknisk idiot. Jag var inte säker på om den kontakten som sitter i taket är anpassad för grenkontakt och fler än en lampa. :) Visste inte ens om det fanns grenkontakt för takuttag.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 284
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat