fler som tycker det känns avlägset med barnvakt över natten?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare ako
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 4 141

ako

Trådstartare
Tja, som frågan lyder; finns det fler som tycker att iden ióm att lämna sin 1-3- åring över natten känns ljusår bort? Vår kille är ju inte spec van att vara i från oss, eftersom vi inte har några föräldrar att tillgå (farfar är den ende nu levande- han är toppen men bor långt bort), vi har en snäll barnvakt (min kompis svärmor) som han är hos i bland, men han är ganska så mammig på natten och inte speciellt lättsövd, så både för mig o sambon känns det totalt uteslutet att lämna i väg honom över natten, o det är inget vi lider av på något sätt, men ibland tycker folk att det är konstigt att vi inte "bara kan ordna barnvakt över natten".

Nu undrar jag om vi är ovanliga (vilket jag gärna är om det är så ;)) eller om ni är flera som inte ser det som ett alternativ att lämna bort era småbarn över natten (om det inte handlar om akut kris och sjukdom, förstås)?

Jag förstår ju såklart enormt väl att situationen och känslan är en helt annan om man kan lämna sitt barn till t ex mor/farföräldrar som har träffat och ungåtts och även passat barnet dagtid mycket.

Är mest nyfiken :). Tack, tack!

Sv: fler som tycker det känns avlägset med barnvakt över natten?

Jag håller med till fullo, min 1-åring har på sin höjd varit ifrån sin mamma några timmar.
Att lämna bort över natten, om det inte rör sig om någon kris av något slag, kommer inte hända förren han själv vill det :)

Jag har lämnat mina små 2 gånger över natten då mina föräldrar bott hos oss och vi har åkt på ett välbehövligt Spa!!! Första gången innan minstingen var född - då var vår dotter nästan 3 år. Andra gången var i våras och då var barnen 5 och 1,5 år. Vår yngste, som nu är drygt 2 år, har ännu inte sovit en enda hel natt och är väl kanske inte så svår att få att somna, men hopplös att få att fortsätta sova.
Bägge gångerna har funkat jättebra, men jag skulle inte lämna dem till någon annan än mina föräldrar eller någon som vi och barnen känner lika väl! Tror inte heller att det skulle funka att lämna bort dem, dvs att de sov hemma hos någon annan.

Hade jag haft möjlighet hade jag tackat och tagit emot, faktiskt. Och hade jag varit ensamstående med föräldrar som kunde hjälpa mig hade jag sett till att det funkade att lämna bort. Nu är vi två, så vi försöker avlasta varandra, hade jag varit ensam hoppas jag att nån i min närhet hade kunnat gå in och hjälpa till vid behov.

Min 2½åring har haft barnvakt en halv natt när han var 21 månader. Jäkla lillasyster att vilja födas mitt i natten, det var inte kul att behöva lämna honom så. Något annat behov har vi inte haft av barnvakt på natten. Mina barn har ett jättebra och nära förhållande till mina föräldrar så de har varit vaktade dagtid från ca 9-10 månaders ålder.

Hade jag varit ensamstående hoppas jag att den andra föräldern skulle ta sin del av ansvaret och det räknar jag inte som barnvakt.

Sonen var strax över året när han fick sova över hos farmor och farfar första gången. Sen har han bott 1 vecka hos mormor och morfar när han var 1½ år, och den här sommaren har han bott där 1 vecka innan midsommar och blev hämtad nu i söndags och kommer hem på måndag.
Sen har det blivit någon natt ibland för han inte kunnat följa med. Då har farmor och farfar bott hos oss.

Det var jobbigt i början, men nu är det skönt. Framför allt för han uppskattar det så mycket. Nu kan han t.om säga att han inte vill åka hem att han vill sova hos farmor om det är där vi är och hälsar på. Hade ju vart svårare om han inte trivdes med att vara borta. Men han blir så bortskämd att han sällan vill följa med oss hem ;)

Var inga konstigheter heller när lillasyster föddes mitt i natten, han kom in till oss och kröp ner i sängen "Farmor, jag vill ha välling..." Vi trodde de skulle bli lite knas då när farmor helt plötsligt låg i mamma och pappas säng!

Först tänkte jag säga att jag aldrig haft barnvakt över natten men när jag läst kpists svar kom jag på att det har vi visst :D När lillebror kom till världen sov storebror, då 2, hos min bästa väninna som vi träffar var dag.

Annars har jag faktiskt inte haft något behov av det alls, än. En annan kompis har erbjudit sig att ha honom över natten för att hon skulle tycka det var kul, men jag tycker fortfarande han är för liten. Kanske om något år eller så. Han ska ju också ha behållning av det.

Jag tror att ni inte är särskilt ovanliga, utan det är väl ungefär 50/50 på om det funkar och man har haft behovet.

Mina flickor sov borta regelbundet från det att de var mycket små, både hos kompisar till mig och hos morföräldrar.
Det funkade alltid bra. Sonen sov mer sällan borta och inte från lika späd ålder, men även han har alltid gillat det.

Våra barn har inte haft så extremt korta navelsträngar nån av dem så det har varit enkelt. Hade de haft andra personligheter så kanske de inte sovit borta på samma sätt.

Min dotter va borta hos mormor över natten när hon va ett par månader gammal. Jag ammade inte så hon var van att bli matat av olika personer och vi träffade mormor ofta.

Min dotter, strax över 2, sov borta senast i förregår ;). Första gången var hon väl 1 år. Det är hos farmor och farfar, de har träffat henne minst 1 gång/v sedan hon föddes och hon ber själv om att få åka dit och sova där. Hon älskar det och farmor och farfar älskar det lika mycket de :D. Totalt kanske 5 nätter har det varit. Men först nu på hennes önskan sådär rakt ut. Bland annat sov hon borta på vår bröllopsnatt och när vi målade om vardagsrummet (slipande och målande klarar hon sig utan :) ).

Behov vet jag inte om jag haft alls att ha henne borta över natten, men jag är så glad att hon är så trygg med sina farföräldrar.

*kl*
Mina föräldrar bor 500 meter från oss så av förklarliga skäl är Sebastian där rätt ofta, Sambon jobbar skift och det är inte alltid allt passar ihop med mitt jobb eller hästarna.
Sebastian var nog lite mer än ett halvår när han sov där första gången då vi var på fest.

Sen har han sovit där någon natt då och då och nu till helgen kommer det bli tre nätter på rad då jag ska iväg och tävla och samvon ojbbar natt...

Det är bara hos mamma och pappa (mormor och morfar) han sovit, och någotning annat känns inte alls aktuellt i dagsläget. Han har inte den relationen till någon annan även om jag inte tror att det skulle vara något större problem.

Dottern var nästan 2 år innan hon sov utan oss, första gången hemma hos oss, när vi gifta oss. Sonen var oxå nästan två år första gången sova utan oss, då var jag mer orolig eftersom han fortfarande ammade, så vi åkte tidigt tillbaka på morgonen, men jag hade inte behövt oroa mig, han hade nyss vaknat när vi kom och satt och plocka i sig lite frukost... :D

kl

Vi har aldrig känt att vi har haft något behov av barnvakt över natten. My är nu 1,5 år och vi har varit ifrån henne kvällstid ca 5 gånger, då farmor eller mormor har nattat henne. Första gången var hon ca 1 år. Det har alltid gått jättebra, men vi tycker ändå att det är skönt att komma hem och vara hemma under natten ifall hon vaknar och skulle bli orolig.

Nu verkar hon vara väldigt trygg i sovsituationen till skillnad från några månader sedan, så nu känns det lite mer okej även om hon skulle vakna till på natten och vi inte skulle vara hemma (och mormor eller farmor passar). Det är ju möjligt att det kommer att hända ifall nästa bebis bestämmer sig för att vilja komma ut under natten.

Själv har jag varit borta från My fem nätter, men då har ju pappan varit med henne och det är inga som helst problem... bortsett från att jag saknar ihjäl mig och egentligen inte alls skulle välja att vara borta (har varit jobb + islandshästSM)!

//Julia

Tack alla för svar! Vi verkar ju inte vara så så ovanliga ;), o framförallt så verkar det ju som om det är far- och morföräldrar som småbarn får sova hos/med, inte någon barnvakt de träffar ibland, som det skulle ha varit för oss. Vi har ju anpassat vårt liv efter att vi har ett litet barn, så det känns inte på något sätt uppoffrande för oss att inte kunna vara borta utan honom väldigt sent eller över natten. När han är uppåt skolåldern finns det säkert någon kompis han vill sova över hos, o då får vi väl passa på att... göra något eller så.

Själv har jag varit borta från honom ett par nätter, men han har ju en pappa!

D, snart 3 år, sov över hos farmor och farfar förra hösten. En natt, för att han själv ville sova där, då var iofs pappa i rummet bredvid så jag vet inte om det räknas riktigt.

Men att lämna dem helt över natten, nej, det är inte jag alls beredd att göra ännu. D är 3 i september, och L är snart 20 månader. D behövde inte sova borta när L föddes heller eftersom L bestämde sig för att födas under dagtid.

Jag vill inte lämna mina kids till någon på natten, enda gången de är utan mig är om jag går på bio eller så, då söver vi dem innan jag går, och sover fortfarande när jag kommer hem.

Min unge har sovit hemma med mormor eller borta hos morfar några gånger, det funkar hur bra som helst. Har blivit så om det är någonstans jag ska iväg tidigt (typ klinik etc) eller helt enkelt för att få sova. Luckan sover i snitt inne hos mormor (vi bor hos henne) 1 natt/vecka så det är tvärlugnt just för att jag någon gång ska få sova ordentligt.
Hon sover nästan bättre utan mig, hos morfar sover hon hela nätter i stort sett o har gjort det länge. Jag har absolut inga problem att lämna ifrån mig henne en natt, dock är det ju bara till mormor eller morfar som hon träffar mycket och känner väl. Tycker det är sjukt skönt att veta att det går om det skulle hända något någon gång.

Sova borta.... Tja sonen var 7 dagar gammal då han fick sova själv på BB i tre veckor. På dagarna var vi där men det fanns ingen möjlighet att vara där på natten. :(

Innan vi flyttade "hem" så fanns det inte på världskartan att E skulle sova borta, där vi bodde innan hade vi en barnvakt som jag litade på men inte över natten ( ja jag litade ju på henne även då men E var för ung osv ).

Nu bor vi nära morfar som träffar E ofta och där har hon sovit över en gång, det gick hur bra som helst trots att jag var orolig ( hade dock möjlighet att åka hem direkt om det skulle uppstå problem ), E var då 15 månader.

Jag vet inte, samtidigt som jag saknade henne så var det ändå skönt ( får man lov att skriva så utan att bli halshuggen ? ). På morgonen ville jag bara ha hem henne så fort det gick, för då saknade jag henne något otroligt.

Asch nu blev det svammel.

Innan vi flyttade "hem" så fanns det inte på världskartan att E skulle sova borta, där vi bodde innan hade vi en barnvakt som jag litade på men inte över natten ( ja jag litade ju på henne även då men E var för ung osv ).

QUOTE]

Måste bara fråga. VAD är det som gör att folk inte "litar" på sin barnvakt på natten? Det är väl då det är som lugnast, minsta risken att något händer?? Jag skulle vara mera trygg om någon sov hos mitt sovande barn än om dom var i parken bland massa farligheter.

Precis vad jag tänker också. Det värsta som kan hända är att de somnar lite senare :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 969
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 284
Senast: paradiset
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra... 2
Svar
33
· Visningar
12 665
Senast: Mirre
·
C
Småbarn Jag måste bara kolla vad ni tycker är ok och inte. Jättejättelångt:( Jag och mannen har 2 små barn och jag vet inte hur mycket... 2 3
Svar
43
· Visningar
6 116
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Shettistråden del II