Fler rasförslag?

Taefill

Trådstartare
Bara för att det är kul ;)
Har ni några raser att rekommendera mig att ta reda på mer om, för eventuell framtida vovve-införskaffning? Har en golden nu, och de raser jag har visst intresse för är:
Golden
Labrador
Lagotto
Keeshond
Cocker spaniel
Dvärgschnauzer

Någon jag ska ta bort? Någon ras jag missat? Jag vill ha en aktiv sällskapshund, det vill säga promenader på allt mellan 45 min och 3 timmar, ridturer emellanåt, lydnadsträning, trickträning, lägga lite spår, agility för skojs skull kanske, bus och lek och mycket kul. Jag tycker om att prova nya saker med hund och skulle gärna provtävla både lydnad, rallylydnad, agility och så vidare men är inte intresserad av någon elitsatsning.

Sv: Fler rasförslag?

Finsk lapphund? Jag har med min i stallet, och det är tänkt att hon ska träna lydnad, agility kanske, tricks och vara med på ridturer. Coola och pigga hundar som gillar att vara med.

Har en lagotto själv och en sådan skulle nog trivas med det du har att erbjuda. 45 min promenader om dagen är inte tillräckligt, men du kanske menade promenader på 45 min vardera?

Om du ska ha lagotto ska du se till att de är mentalt bra individer du köper avkomma från, att de inte har konstiga rädslor. De ska även vara HD-röntgade ua, ögonlysta ua. Sen är det förstås trevligt om de är rastypiska också.
Titta även på vad de lämnat för avkommor tidigare. Förut fanns det en del individer som var jättetrevliga, snygga, mentalt bra och röntgade ua, men som gav C, D och tom E höfter.

Med min lagotto kör jag lydnad och freestyle (tävlar, eller har tävlat) och husse har börjat köra agility med sikte på tävling. Vi är ute på promenader minst 2 timmar om dagen, därpå ute i trädgården. Är det tråkväder och mer inne blir det längre promenader istället.
Vi kör även tryffelsökning vilket sitter i generna på de flesta lagotto, det är skoj!

Har även tidigare haft labrador och ska skaffa en till alldeles snart. De skulle nog också passa, om du inte väljer en extremt jaktavlad variant.

Jag tycker att du ska välja Keeshond!;) Har dem själv och de är roliga att jobba med;) Tränar Lydnad, agility, Rally lydnad, spår m.m med dem:)
Det är en ras jag kan rekommendera! Känner en som har med sig sin Keeshond i stallet varje dag och ska i framtiden när hon blivit äldre (då hon bara är 8mån) ha med henne på ridturer:)

Ja, visstja! Finsk lapphund har jag också haft lite funderingar på :) Glömde bort dem nu bara.

Tack för dina svar :)
45 min promenad räcker ju inte sådär allmänt åt golden heller, det är såna riktigt vidriga regnet-står-som-spön-i-backen-dagar som det ibland inte blir mer än 45 minuter promenad, men då gör man ju mer hjärngympa inne istället :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Familj med 3 barn, 6-12 år, haft cocker och springer innan (tant cocker åkte till himlen vid 13 års ålder för ett drygt år sedan)...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
8 296
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 846
Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 920
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 594
Senast: Explorer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka