Fler raser med frysmärkning??

Nafayette

Trådstartare
Varm och kallblodiga travare har sin frysmärkning på halsen (oftast)

Men finns det flera raser som man gör så på?

I så fall vilka? Och hur märks dom?

AM (nyfiken)

Sv: Fler raser med frysmärkning??

vissa importerade islandshästar har frysmärkning med siffror.. Vet en som hade sin på ryggen som var ca 7-10cm stora och en annan som hade sin på halsen med betydligt mindre siffror

Varm och kallblodiga travare har sin frysmärkning på halsen (oftast)

Men finns det flera raser som man gör så på?

I så fall vilka? Och hur märks dom?

AM (nyfiken)

Arabiska Fullblod i vissa länder (t.ex. Danmark, England (i vissa fall)), på halsen, oftast under manen.
I en del länder brännmärks de (t.ex. Polen)

Jag har sett ponnyer med frysmärkning i sadelstaden (siffror och text). Dessa var importerade från de Brittiska öarna.

Russfölen som föds på lojstahed frysmärks på hösten vid fråntagning/försäljning. De får år och nr på halsens högra sida.

Tack snälla för alla svar!! :bow:

Om man då har en valack på dryga 20 år eller mer på ca 150 eller något mindre med fyra siffror på halsen, skulle det kunna vara en islänning?
Ser lite ut som ett kallblod nämligen. :confused:
Och fux..

AM

Om man då har en valack på dryga 20 år eller mer på ca 150 eller något mindre med fyra siffror på halsen, skulle det kunna vara en islänning?
Och fux..

AM

Har du något namn på hästen? Russen från Lojsta hed har mig veterligen bara 3 stora siffror och islänningar brukar ha mer emot "travarstandarden". Har sett polska hästar med frysmärkningar vid ryggen och ungerska verkar brännmärkas högt upp på halsen emot nacken, ofta med året dom är född (t.ex 02) Men kan inte direkt komma på någon ponnyras/mindre som frysmärks... inte ifrån våra grannländer åtminstone. Ja förutom islandshästar då.

Och fux..

AM

Haha ah det kan det väll mkt väl vara.. eller kanske en nordsvensk travare?

Min förra islandshäst hade frysmärkning på halsen. :)

Vi har dock hittills inte lyckats utröna vad det är för siffror/bokstäver. Trots att vi rakat nu i vinter och trott vi ska kunna se lite tydligare.
jagogullet.jpg

Jag skulle tveklöst säga nordistravare, de har ju (iaf på den tiden) fyra siffror.

Jag har sett ponnyer med frysmärkning i sadelstaden (siffror och text). Dessa var importerade från de Brittiska öarna.

Just detta ar mkt vanligt i England, man frysmarker for att "tagga" hasten om den skulle bli stulen (och for att avskracka tjuvar), helst aven i kombination med microchip.

Och fux..

AM

Nordsvensk/kallblodstravare brukar ha fyra siffror på halsen, första siffran är, om jag inte minns fel, sista siffran i födelseåret. T.ex om hästen är född 1986 så börjar numret på 6.

Uppdaterar tråden, tänkte att det kunde vara intressant för någon.
Ungerska hästar har brännmärkning på halsen (och/eller vid manken). Det på halsen brukar vara födelseår, och ev på andra sidan delar av reg nr.

Ex:
DSC_0335red.jpg

På andra sidan hade han SY 92 (Siffrorna närmare manken, bokstäverna på samma ställe som på bilden). Tillsammans bildade det Regnr, SY92247 (plus nollor i slutet). Så, ungerska hästar bör går att spåra om man kollar på deras brännmärkning.

Vad jag har sett gäller det alla Ungerska Halvblod eller iaf de som är reg med stam etc.
Tror Polen har ett liknande system.

Ryska hästar har även frysmärkning och gissar på denna häst är en Don Häst till och med (stämmer bra in med bilder osv. i hästrasböcker), en gammal skolhäst :)

dd.jpg

Vinkeln och bilden är inget vidare, men syns hans frysmärkning.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?