Fler än vi, problem med vatten?

Wembley

Trådstartare
Behöver lite tips, råd och peppning från andra som har/har haft problem med att få sin häst att gå i vatten. Min häst gillar inte ens att gå i lera :crazy: , men det går bättre och bättre speciellt om vi tar med en hästkompis, men fortfarande är han påtagligt stressad över att gå genom leran. Problemet uppstår vid vatten som exempelvis vattenfyllda diken, rinnande små vatten och större pölar. Han vägrar att gå i eller över detta. Det märks att han blir stressad/rädd och inte ens när hästkompisarna går före hänger han på. Jag har försökt leda honom över, lockat med godsaker m.m. Men han är fast besluten att inte gå i/över vattnet. Någon som har/har haft samma erfarenhet? Hur löste du problemet? Hur lång tid tog det? Jag vill få honom att känna trygghet och att kunna stå stilla i vattnet utan att stressa upp sig. Därför är jag mån om att gå lugnt tillväga så att vi inte får några bakslag. Vet inte om det kan ha hänt något tidigare som skrämt honom. Han kommer från Holland, så vi har inte hela bakgrunden.

Sv: Fler än vi, problem med vatten?

Kan tillägga att jag verkligen vill jobba med detta, eftersom vi har bokat in oss på en fälttävlanskurs i juli. Mycket tacksam för råd! :bow:

Min ena häst var precis så. Han vägrade att gå i ens med hästkompisar som gick före.
Jag tog det lugnt och sansat och var framförallt ensam med honom. Jag började med att rygga i honom i vattnet och sen fick han bara stå där och se att det inte var farligt. Vi hittade även ett vatten som han sedan vågade gå ner i som vanligt och då red jag mkt i just det vattnet för att han skulle inse att det inte var farligt.
Så rid gärna på samma vatten länge innan du provar andra. Undvik lera eftersom hästen förknippar det med sumpmark och det försvårar vattenarbetet. Använd dig enbart av vatten som är bra och har en fast botten.
Det hjälpte min häst iaf. Han kan fortfarande vara lute skum på vatten men nu går han i utan problem.
Den här hästen ska debutera lätt klass i ft nu i vår. :)

Här är en bild på honom i vattnet:
Gteivattnet3.jpg

:bow: Tack för ditt tips! Jag ska försöka hitta något vatten där det inte är lerigt och som har fast botten (synd att vi bor i leriga Bohuslän :crazy: )

Skönt att höra att det finns hopp att träna bort problemet i alla fall!

Lycka till med din fälttävlansssäsong!

Det behöver inte betyda så mkt, min häst vill inte heller gå i leran eller i vattenpölarna men att hoppa ner från 2meter högt nerhopp i vatten i svår fälttävlan är inga som helst problem , dessutom vill han inte hoppa över diken med vatten ute i skogen för det är sååååååååå läskigt

Från Holland ja ja där använder dom vatten som inhägnader istället för staket har jag hört det är ajabaja att gå över dom får dom lära sig som föl så det blir nog inte så enkelt om han är lärd det.

Senast ändrad:

Det kan ju vara en anledning, hade ingen aning om att de använder vatten som stängsel. Nåja, vi får träna vidare enligt tipsen ovan. Go häst annars som hoppar kanon och har en fantastisk galopp! Kan ju alltid hoppas på att han fungerar som din, dvs att nerhopp i vattenhinder inte är så stora problem som vattenpölar, diken och lera.. :smirk:

Nej han hoppade ju enkelt ner i det vattnenhindret som är på bilden på min avartar men gud bevaremigväl om han skulle behöva gå i lite lera :D

Träna mkt på att gå i vattenpölar och annat när du rider ut! Och om den är osäker ppå vattenhinder, låt en annan häst gå före och ta det lugnt! Den kommer vänja sig snart! En av mina ville inte heller gå i vatten förut. Nu funkar det, även om det går lite saktare igenom vattnet än resten av banan ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
884
Senast: svea
·
Hemmet Jag har golvvärme och radiatorer. Varmvattnet som pumpas runt i huset delas så radiatorerna tar vatten först, sedan går slingan vidare...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 555
Senast: 95johsv
·
Hästmänniskan Jag har en ponny som heter Presto som jag kör häst och vagn med, både hon och jag älskar det. Sedan bestämde jag mig för att ha hästarna...
2
Svar
33
· Visningar
4 248
Senast: MM
·
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat