Wembley
Trådstartare
Behöver lite tips, råd och peppning från andra som har/har haft problem med att få sin häst att gå i vatten. Min häst gillar inte ens att gå i lera , men det går bättre och bättre speciellt om vi tar med en hästkompis, men fortfarande är han påtagligt stressad över att gå genom leran. Problemet uppstår vid vatten som exempelvis vattenfyllda diken, rinnande små vatten och större pölar. Han vägrar att gå i eller över detta. Det märks att han blir stressad/rädd och inte ens när hästkompisarna går före hänger han på. Jag har försökt leda honom över, lockat med godsaker m.m. Men han är fast besluten att inte gå i/över vattnet. Någon som har/har haft samma erfarenhet? Hur löste du problemet? Hur lång tid tog det? Jag vill få honom att känna trygghet och att kunna stå stilla i vattnet utan att stressa upp sig. Därför är jag mån om att gå lugnt tillväga så att vi inte får några bakslag. Vet inte om det kan ha hänt något tidigare som skrämt honom. Han kommer från Holland, så vi har inte hela bakgrunden.