A
Anders
Förresten, är det två cirkulationspumpar så att den på bild bara är till golvvärmen?
Senast ändrad av en moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså - för mig blir det aningen begripligt ifall pumpen suger, inte trycker ut i systemet? Dvs att pumpen suger returvattnet. Inte trycker ut värmen till golv och radiatorer.Vilken är ingående till golvvärmen?
Är du säker på att R är retur? Från bilden hade jag gissat att det var ingående till golvvärmen och att då shunten S reglerar och det är den som är felställd (trasig).
Är inkommande I från efter radiatorerna?
Det är cirkulation och inte som när man pumpar från brunnen. Det blir lägre tryck innan och högre tryck efter cirkulationspumpen men borde vara övertryck på båda sidor.Alltså - för mig blir det aningen begripligt ifall pumpen suger, inte trycker ut i systemet? Dvs att pumpen suger returvattnet. Inte trycker ut värmen till golv och radiatorer.
Eller fattar jag ingenting (rätt troligt....)?
jo, jag uttrycker mig klumpigt. Det jag talar om är alltså åt vilket håll det går. Mot systemet (golv, radiatorer) eller från.Det är cirkulation och inte som när man pumpar från brunnen. Det blir lägre tryck innan och högre tryck efter cirkulationspumpen men borde vara övertryck på båda sidor.
Jag gav upp, jag tror man behöver se hela systemet för att kunna förstå.jo, jag uttrycker mig klumpigt. Det jag talar om är alltså åt vilket håll det går. Mot systemet (golv, radiatorer) eller från.
Äh. Om du fattar så förklara bättre.
Vilken är ingående till golvvärmen?
Är du säker på att R är retur? Från bilden hade jag gissat att det var ingående till golvvärmen och att då shunten S reglerar och det är den som är felställd (trasig).
Är inkommande I från efter radiatorerna?
Finns det mer än en cirkulationspump i systemet?I är inkommande till golvvärmen efter radiatorerna tagit sitt. Och ja helt säker att R är retur. Det är pilar på vattenriktning plus värmemässigt stämmer det. Returen för radiatorer sitter efter golvvärmens retur.
Den grå hatten ovan I är en ventil av någon sort som styr flödet.
Nu har jag kravlat rut i min skrubb och fattar fortfarande ingenting. Jag har en shunt för golvvärmen och shunten för all inkommande värme sitter i källaren - vid värmekällan.
Jag kan alltså ha olika värmen på golv och radiatorer. Har fått veta att golvvärmen inte bör bli för het medan radiatorerna kan bli "hur varma som helst". Så jag shuntar ner golvvärmen lite om jag eldar på för fullt. Retur från golvvärme och radiatorer går ihop före retur ner till pannrummet.
Gah - jag trodde jag fattade. Och så ställer du till det så jag i nuläget inte fattar ett dugg av mitt eget system...
(jag har pumpar och temp.mätare överallt)
Finns det mer än en cirkulationspump i systemet?
Ja det är en pump, men det kan vara en pump för tappvatten, är inte säker dock.
Uppdaterade... gav hela bilden...Ja det är en pump, men det kan vara en pump för tappvatten, är inte säker dock.
Det kan inte vara så här istället, det borde funka isåfall (tror jag).Alltså, det är rör överallt, för det är golvvärme, tapp, radiator om vartannat.
Jag har följt alla rör och så som jag beskrivit det är så det är dokumenterat på alla rör osv.
Det kan inte vara så här istället, det borde funka isåfall (tror jag).
Jag tror det är en pump enbart för värmeväxlingen mellan fjärrvärmen och ditt system. Alltså inte en cirkulationspump för dina radiatorer/golvvärme.Uppdaterade... gav hela bilden...
Jag tror det är en pump enbart för värmeväxlingen mellan fjärrvärmen och ditt system. Alltså inte en cirkulationspump för dina radiatorer/golvvärme.
Eller är den pilen du ritade år fel håll och ska peka uppåt? Föe då förstår jag vart returen är och ja, det ser utvsom det skulle fungera. Men så är det inte...Där du har skrivit retur vid strypventil vilken retur skulle det då vara ifrån?
Följde det röret och det står T VS och över det är termometer till radiator på kortet på fjärrvärmen. Så nej jag är säker det är in där.
Jag tänkte mig att det var returledningen efter både golvv. och radiatorer.Där du har skrivit retur vid strypventil vilken retur skulle det då vara ifrån?
Följde det röret och det står T VS och över det är termometer till radiator på kortet på fjärrvärmen. Så nej jag är säker det är in där.