Fleecelindor

Sv: Fleecelindor

det beror på syftet varför man lindar. e det för stödet tycker jag absolut att man ska ha padd under så att man kan linda lite hårdare. Men i många fall när jag lindar så e det för strykskydd, då behöver man inte linda så hårt, o då har jag lärt mig att man drar åt på skenbenet o bara drar lindan runt senorna för att skona dem från ojämnt tryck. Men som sagt, padd är aldrig skadligt! Tror de är mkt lathet att man inte har dem under i många fall! Du är inte dryg ;) Åsikter får alla ha, annars hade buke typ inte existerat! :P

Det låter som såna lindor som den travtränaren hade.
Och vi praktikanter fick heller aldrig linda hästens ben, utan bara linda av och rulla ihop lindorna efter användning.

Men då fick jag det förklarat för mig :)
tack

Min ståndpunkt är att man alltid har padd under benlindorna, bara så ni vet. Däremot så trodde jag när fleecelindorna kom till mitt stall att det gick att linda utan padd och gjorde det en period, sen läste jag lite och började med padd.

Jag hörde eller läste häromdagen om detta med fleecelindor och padd, att man ska ha padd under fleecelindor just på grund av kanterna. Ju äldre/välanvänd fleecelinda ju viktigare är padden, en nyss inköpt linda har mjukare kanter och i vissa fall kan man skippa padden. Det blir ju ändå en kant, tänkte jag. Varesig den är ny eller inte, men ny linda = fluffigare kanter. Men vem har lust att chansa...

Inom travet och galoppen hör det inte till vanligheterna att man lindar eller har benskydd. En välbalanserad häst slår sällan sig själv på benen. Inte ens när den har broddar.
Och sand o grus som fastnar i lindor, skydd mm utgör större risk för sår o dylikt. I de fall man startar en häst med lindor är man ganska snabb med att ta av dem efteråt. Och att man lägger på kylande lera efteråt är rätt vanligt.
Krävs lite vana att linda lika hårt varje varv och då är det nog bättre med padd. Men kanske skall man ställa sig frågan varför man lindar? Kanske skall man fundera mer på träningsupplägget?

Nar jag jobbade pa Solvalla lindade vi de hastar som behovde det, med elastiska lindor eller stumma av typen svansbandage och anvande alltid en tunn gummipadd under. Ibland sattes gamascher ovanpa det dessutom. Kan faktiskt inte paminna mig att vi nagonsin lindade utan padd. Detta var iofs over 15 ar sedan, saker kan ju ha andrats sedan dess ;)
Kylleran efterat sattes inte pa pga lindorna, utan for att hasten gatt snabbjobb eller lopp och behovde extra lang kylning - av samma anledning som t.ex. falttavlanshastar ofta har kyllera efter terrangen.
De hastar som lindades over natten hade alltid tjocka vaddstycken och fleece-eller "stickade" lindor. Oht anvandes inte benskydd mer an nodvandigt, jag kan fortfarande tycka att det inom ridningen anvands utan eftertanke.

Min nuvarande hast star i ett professionellt hoppstall och dar lindas det alltid med fleecelindor utan paddar.

Personligen lindar jag alltid med paddar under, sadana dar Eskadron som nagon visade bild pa tidigare i traden tycker jag ar toppen!

Helt riktigt. Kylleran får ofta bli kvar till dagen efter då man brukar "rykta" bort den. Hur hårt den sitter beror lite på vad för sort av lera man använder.
Kylleran i sig är väl också en annan anledning till att man inte lindar. Den torkar, blir hård och spricker. Skulle man linda utanpå den skulle det vara som att linda med spikmattor. Det brukar ta en stund att pilla och borsta bort alla rester av leran dagen efter...

Vi hade oftare hästarna stående i duschen med kylslangar runt benen efter snabbjobben istället för leran. Sen lindade vi till natten som vanligt med paddar och stallbandage.

Denna eviga diskussion kommer aldrig få ett rätt svar :angel:

Rider man ut med fleecelindor, så tror jag det inte är av största vikt att ha paddar under, om man skall ut och skritta och har det som värme. Tror inte heller att det är någon stor fara om det är en engång grej, eller om man inte lindar ofta.

Jag personligen lindar alltid med paddar under, har hoppat över några få gånger då paddarna varit blöta eller liknande.
Men jag använder enbart lindor vid dressyrridning, annars bara senskydd anpassade för western el. dressyr.

Tror även att både veterinärer och liknande kommer att säga olika, precis som alla här.

Men lindar man med fleecelindor utan pad, måste man självklart vara noga med att allt är jämt och fint.

Vi hade oftare hästarna stående i duschen med kylslangar runt benen efter snabbjobben istället för leran. Sen lindade vi till natten som vanligt med paddar och stallbandage.

Gjorde vi med, pa hemmaplan. Men nar man var ute och tavlade sa var det ju betydligt smidigare med leran.

Ja, det är lite svårt med slang och vatten om man har en bit att köra från Täby, Jägersro eller Säve. Då fungerar det bättre med lera. Men visst händer det att man på hemmaplan kyler med slang och vatten.
Men att kyla ner verkar nästan bara var tillämpat inom travet, montén och galoppen. Har aldrig sett eller hört talas om att någon gjort det på någon häst efter hopptävlingar.

Ja, givetvis blir det problem på bortaplan. Vi hade ju alla snabbjobb på hemmaplan och en hel del av tävlingarna med.

Kyla benen var min fälttävlanstränare väldigt, väldigt noga med. Det lärde han oss elever.

Jag är dressyrryttare. Men även jag kyler ibland mina hästars ben. Nu går ingen av dem hårt iom att den ena är för ung och den andra för gammal för det. Så det behövs inte just nu. Rider vi förbi badstranden brukar jag alltid rida ner och stå där ett tag för kylningen då vädret tillåter.

Men rider man dressyr på rätt sätt på ett vettigt underlag borde hästen inte vara i behov av kyla, värme, lindor etc annat än om den slår på sig. Då bör den ju ha skydd för det.

Läste en artikel om Ale Hästspa (?) om hur kylande vatten fick igång blodcirkulationen i benen. Vilket i sig är positivt i både vårdande och förebyggande syfte.
Var förbi Pia Höiom's stall där hon hade en box med vibrerande golv. Efter snabbjobb med mera stod hästarna där någon timme. Satte fart på både blod och ledvätskor kan jag tänka mig.
Vet en häst på en ridskola som var så stel efter en natt i en box att han knappt kunde gå trots back on track mm. Hade varit intressant att få veta hur han mått om han fått prova den vibrerande boxen...

Självklart riskerar man att skada ärtbenet om man envisas med att linda utan att veta vad man gör. Just vid ärtbenet är det ju av största vikt att V-linda slagen om man nu tvunget vill linda upp på knäet.

Själv förstår jag inte riktigt vitsen med att linda så högt, mer än att det är snyggt (om man har den smaken), men det gör ont att se när folk inte vet hur stor skada det faktiskt kan göra om man inte vet förutsättningarna.

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
581
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama