Fleecelindor

Sv: Fleecelindor

Det finns absolut ingen anledning alls att linda utan padd mer än estetiskt. Det är snyggare att ha en fleecelinda utan padd än med men till vilket syfte ska man ha det? Den ger ju inget vidare stöd...
Fleecelindor använder jag enbart som stallbandage, vid ridning så använder jag elastiska (stavas det så?) lindor. Självklart har jag alltid en padd under!

Men vad konstigt då att BackOnTrack har fleece lindor sonm det står att man MÅSTE ha fleecen närmast huden?! Och ja det är för att funktionen inte ska mistas men jag tror inte dom skulle säga att fleece är farligt mot huden.
Kollade med alla i mitt stall idag hur dom gjorde med sina lindor. ALLA höll med mig om att det INTE är farligt med fleece mot huden.
Som sagt att lindar du RÄTT så blir det bra! Plus att paddar har en bolstrande effekt medans om du lindar bara med lindor utan padd kan du få ett spesifikt stöd. Tex genomtramp.

*Hann inte riktigt få med allt*

Bara för att folk gör på ett visst sätt betyder det inte att det är rätt. Jag känner massa folk som tycker det är överflödigt att låta en utbildad tandläkare undersöka hästens mun, som inte analyserar sitt grovfoder och använder bett som de inte kan hantera t.ex. Inte sjutton blir det rätt för det.

Fleece är inte farligt mot huden. Fleece är farligt för senor och ligament, då det bildas kanter som trycker och skaver. Hur ska man linda så att det inte blir kanter menar du?
Sedan så vill alla företag sälja, precis alla.

KL
Rider med elastiska, har fleece som stallbandage. Alltid padd under, givetvis.

Plus att paddar har en bolstrande effekt medans om du lindar bara med lindor utan padd kan du få ett spesifikt stöd. Tex genomtramp.

Poängen med att linda är att ge ett stöd, dvs bolstret behövs. Fattar inte hur du kan linda med specifikt stöd ( tryck ) så att hästen trampar igenom? :confused:

halvt knapplån*

Det här kanske är lite OT, men jag praktiserade hos en travtränare för några år sedan som på vissa hästar hade elastiska lindor (utan padd) under benskydd när de hästarna skulle tränas.

Det borde väl i så fall varit nästan livsfarligt för hästens ben?

Är själv inte så insatt i benlindor, så är lite nyfiken.

Jag fick också höra, på lektionen vi hade i lindning, av en av travhästtjejerna, att man lindade dem jättehårt (vet inte om det var med eller utan padd dock), men för att ge dem stöd, för travet sliter ju på benen. Men det var också det sista som åkte på och det första som åkte av, annars skulle det bli skador av det eftersom det var just så hårt lindat.

ALLA höll med mig om att det INTE är farligt med fleece mot huden.

Fleece är givetvis inte farligt för huden, man använder padden för att inte orsaka punkttryck på senorna.

Jag tillhör gamla skolan och vågar absolut inte linda utan paddar. Min häst ser dock inte klok ut med fleecelindor med pad under så jag använder främst elastiska.

*delvis kl*

Så här ser det ut till vardag hos mig (dressyrryttare), fleecelinda plus padd. Tips för den som är lite ovan är att tänka på att benets form ska behållas så blir det genast lättare och att sista varvet ska vara längst upp. Jag tycker att lindar man med padd och fleece finns det större utrymme för fel utan att det går ut över hästens välbefinnande än de andra alternativen som finns. Elastiska lindor för mig är det som ger mest stöd men är också med vilka man kan göra störst skada vilket gör att dessa hör hemma i trav-, galopp- och fälttävlansstall. Men det är bara min åsikt... ;)

Från sidan

Bakifrån
IMAG0184.jpg

Bakben
IMAG0186.jpg

Padd
IMAG0188.jpg

Kl.

Enklast för dig Ts, borde ju vara att tänka: OK det finns personer som anser att det är okay att linda utan paddar och det finns personer som anser att det inte är okay att linda utan paddar. MEN det verkar inte finnas någon som anser att det inte är okay att linda med paddar. Right? Borde det då inte för all enkelhets skull, vara enklast och tryggast att linda med paddar, så slipper du oroa dig? Båda läger anser ju att det, oavsett, är ett reko sätt att linda? - det säkra före det osäkra.

:)

Det gjorde vi innan snabbjobb då jag jobbade på Solvalla. Vi hade en hård elastisk linda i annat material än elastiska ridlindor. Och den är tunnare i bredd med. Man lindade så att man gav stöd just runt de områden som behövde det. Men det var väldigt, väldigt viktigt att man lindade rätt. Det var inget PRAO-eleverna fick göra direkt, även om de red och hade hästar.
Man hade sedan benskydden över den här lindan.

Idag är det många år sedan och jag är inte helt säker att jag minns tekniken exakt. Så jag skulle inte våga mig på det idag om jag inte blev visad igen. Det är så viktigt att göra det absolut rätt.

Men att gå snabbjobb på så hård bana sliter på hästarnas ben. Och att då ge dem den hjälpen är viktigt.

Jag var hos en av de största kuskarna i landet och vi hade väldigt regelbunden kontakt med vetkliniken iom att den låg någon minut bort. Hästarna var ofta där uppe och fick vitaminsprutor etc. Alla var fina i benen.

Om man ska tillbaks till Topicen så kan man väl safe:a och köra med padd om man inte riktigt vet hur man ska linda. Jag tycker faktiskt det är snyggare med padd också.:)

*KL*

Har suttit och funderat ett tag... Vi har ungefär tiotusen lindor hemma. Och en hel del fleece-elastiska "ridlindor". En av hästarna går inte att ha dressyrdamasker för att han får skav då han rör på hovleden för mycket, så han lindas alltid. Helt ärligt så har jag aldrig tänkt på att fleece inte är bra direkt mot huden på benen. Men det stämmer ju helt och hållet. Självklart ska man rida med padd om man lindar benen förstår jag nu. Det är helt sant. På rutin och utan tanke måste jag erkänna att det bara "har blivit" att man lindar med ridlindorna utan att fundera på att det faktiskt inte är bra för hästen. Tack tack tack :)

Jättefint lindat:laugh:

Jag har dock lärt mig att man aldrig får linda under/över paddkanten.
Hur ställer ni er till det?

Så om jag har lärt mig ska elastiska lindor aldrig gå utanför padden, men fleecelindor kan täcka hela padden så den inte syns.

vad jag har hört utav andra så har dem sagt att under fleecelindor behövs inga paddar. Men under elastiska.
Alla har olika åsikter om detta.
Och jag säger inte att detta är rätt. Jag har ingen kunskap om lindor.

/ neres

Jag har blivit utbildad till att man inte behöver ha padd under fleecelindor. Jag brukar inte ha det. Men, jag är väldigt noggrann när jag lindar, inga veck får förekomma, o jag drar endast åt på skenbenet och runt kotan. Men känner man sig minsta osäker tycker jag absolut att man ska ha padd! Det skadar aldrig! Ang hur man lindar travhästar. Så där jag var mkt o jobbade så hade man en tunn padd under, o så lindade man riktigt hårt, drog runt skenben o kota. Sen knöt man ihop lindan, gjorde en dubbelrosett och vek över "knuten" med lindan, ibland kunde man även tejpa med eltejp så de satt ordentligt. Efter jobbet var man väldigt snabb med att ta bort lindan o spolade gärna av benet en stund eller la på kyllera. Men alla stall gör nog olika!

Nu stal jag din bild AW, hoppas du är okej med det.
Men till saken.

Jag förstår verkligen inte hur man kan linda rätt med enbart fleece? Se till bilden, det blir kanter för fleece är en tjockt material. Är det så svårt att föreställa sig att dessa kanter ( som ju finns runt hela benet, även vid senan ) trycker på senorna?
Om du , Mariaauto, sitter inne på en hemlig lindning jag inte känner till så berätta gärna. Om du menade att inte "drog åt" lindan vid senan, vad fyller den då för funktion?

Edit: Oj, jag svarade visst inte någon alls. Men svaret är riktat mot Mariaauto.
Kan också tillägga att jag är uppriktat förvirrad, inte dryg och otrevlig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
581
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama