Fleecelindor

H

hippihopp

Hej!

Jag undrar om man ska ha eller inte ha paddar under fleecelindor när man rider? Har hört både och, men jag vill veta vilket som är rätt :bump:

Sv: Fleecelindor

Då får du nog fråga veterinär, ridinstruktör eller något för att få ETT svar. För här på bukefalos, kommer det alltid finnas båda sidor.

Jag som hållit på med hästar sedan tidigt 1970-tal och skött både vanliga hobbyhästar och tävlingshästar upp till elit- division I-hoppning har alltid och kommer alltid ha paddar eller liknande under alla typer av lindor, då jag har sett alldeles för många stasningsskador och annat, som gett "fula märken" på hästarnas ben på grund av alla självutnämnda experter som minsann VET hur man lindar korrekt och lik förbaskat INTE gör det.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Varför skulle det finnas lindor med hälflet fleece och hälften elestiskt om man inte skulle kunna ha flecce närmast benet? Så fall skulle man behöva padd, flecce och sist elastiskt..Känns som om det inte är meningen.
Jag har fleece och endast det när jag har såna lindor. Men gillar dom med både fleece och elastiskt. Dom sitter bäst. Eller padd och elstiskt.

Och jag tror att till och med Vet, tränare och alla andra "experter" kommer också ge olika svar :)

För att de som producerar lindor som är av hälften fleece hälften elastiskt vet att folk är dumma nog för att gå på att det går bra att linda utan padd.

SÄger som de flesta andra, alltid pad under lindor. Visst, det är väl helt ok (jag säger INTE att det är bra, men ok om man kan linda) att linda fleece direkt på benet, men att ha på elastiskt ovanpå det är helt förfärligt!

Själv ride jag med enbart fleece och enbart elastiskt med pad under.

Tror jag inte ett piss på..
Lindar man rätt tror jag att fleece fungerar bra och som sagt så kommer det någ finnas olika syn på detta från alla. Även "experter".

Du kan inte linda med fleece så att det inte blir några skarvar på hästens ben,
hur bra tror du att det är med skarvar som skaver mot hästens senor och dylik?

Grejen med padden är ju att den är tryckutjämnande på ett sätt som bara lindor aldrig kan bli. Precis som IronWill skriver kan man omöjligt komma ifrån att det blir skarvar mot hästens ben om man inte har pad. T.ex. OM lindan skulle gå upp skyddar padden mot punkttryck.

Min åsikt är att det inte finns någon anledning till att inte ha paddar. Förutom den sämre tryckfördelningen så är det heller inte skoj när lindorna börjar glida.

Det är ju bara att använda huvudet, så länge man inte har padd kommer det att finnas risk för hästens ben. Padden fungerar tryckutjämnande, så lindans kanter aldrig kan bli för hårt snörda. Utan padd - ingen tyckdämpning.

Inte särskilt svårt, eller hur?

*knapp*
Jag lindar aldrig benen på mina hästar men om jag skulle göra det skulle jag ha padd.

Men jag funderade på en sak frågvis som jag är: Hur kommer det sig att det är så att en häst behöver en tryckfördelande padd underlindorna när man på människor lindar rakt på benet?

Vi har gott om muskler på benen, på hästar är det "tån" man lindar - rakt på senor.

Kl*
Jag har också hört båda versionerna, några säger att man kan ha fleecelindor utan padd och andra att man ska ha padd. Personligen använder jag inte fleecelindor när jag rider, för jag tycker att det är svårt att få dem snyggt eftersom de är tjockare, utan jag lyckas alltid få benen att se svullna ut eller nått.
Jag använder inte heller sådana lindor som mest känns som ett brett resårband - dvs de som är jätteelastiska och som man, enligt mig, kan lyckas dra åt för hårt även med padd under.
Jag föredrar de som är mer "tygelastiska", om någon nu är med på vad jag menar över huvud taget? De är iallafall lite elastiska, men inte så väldigt. Och de är inte så tjocka så de går att få snyggt. Och så självklart med padd under.

Jag kan tillägga att jag gärna ville ha lindor på min tidigare medishäst, men eftersom jag inte blivit lärd hur man skulle göra (mer än teoretiskt) så lindade jag aldrig - för jag ville inte riskera att skada hästens ben!
Sedan ägnade vi en hel lektion åt att öva lindning i skolan, och efter att ha fått ett kort och gott "Bra!" på min lindning, ja då kände jag att jag kunde börja linda benen.

Jag är precis som du var förut,
jag vet hur man ska linda, men är inte riktigt säker på att jag lyckas göra det rätt så jag låter bli istället :D

Ja, men det är lika bra tycker jag! Det är ju dumt att riskera något i onödan. Men du kan ju fråga någon du tycker lindar bra om denne kan lära dig. (Alla man ser linda kan ju faktiskt inte det :o Så dom är ju lika bra att inte fråga om råd :D)
Annars så finns det fina dressyrskydd också ju ;)

Ja precis. :)
Jo, jag har blivit visad flera gånger och har fått beröm när jag gjort det själv också, men jag litar ändå inte riktigt på mig själv. :o

Som du säger så finns det ju fina och bra dressyrskydd, känns som att jag lika gärna kan använda dessa :)

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
581
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama