Sv: Fleecelindor
Kl*
Jag har också hört båda versionerna, några säger att man kan ha fleecelindor utan padd och andra att man ska ha padd. Personligen använder jag inte fleecelindor när jag rider, för jag tycker att det är svårt att få dem snyggt eftersom de är tjockare, utan jag lyckas alltid få benen att se svullna ut eller nått.
Jag använder inte heller sådana lindor som mest känns som ett brett resårband - dvs de som är jätteelastiska och som man, enligt mig, kan lyckas dra åt för hårt även med padd under.
Jag föredrar de som är mer "tygelastiska", om någon nu är med på vad jag menar över huvud taget? De är iallafall lite elastiska, men inte så väldigt. Och de är inte så tjocka så de går att få snyggt. Och så självklart med padd under.
Jag kan tillägga att jag gärna ville ha lindor på min tidigare medishäst, men eftersom jag inte blivit lärd hur man skulle göra (mer än teoretiskt) så lindade jag aldrig - för jag ville inte riskera att skada hästens ben!
Sedan ägnade vi en hel lektion åt att öva lindning i skolan, och efter att ha fått ett kort och gott "Bra!" på min lindning, ja då kände jag att jag kunde börja linda benen.