Flaxande händer!

M

Marina95

Tittade på filmerna sedan senaste hoppträningen och insåg att mina händer "flaxar" rätt mkt när jag rider an mot ett hinder. Hans huvud "pendlar" nästan alltid fram och tillbaka, även fast jag inte "sågar" med händerna. Eller iallafall så gör jag det inte medvetet och ingen tränare har sagt något om detta. På filmerna så börjar jag hålla på med händerna innan hindret, när jag gör små förhållningar för att komma rätt mot det så börjar de flaxa jättemkt, tycker jag iallafall. Det här med att han pendlar med huvdet är något som han har gjort hela tiden, och jag vet inte om det beror helt på mig för när jag galopperade honom på en åker en gång så tänkte jag extra mkt på att inte "såga" i honom när han försökte dra på, utan lösa det på annat sätt istället. Så när jag rider fram till min kompis som stod vid sidan av åkern så frågade hon om han var så pigg så att jag måste såga för att få stopp på honom, eftersom hans huvud pendlade så mkt:confused: Men iallafall så behöver jag tips på hur jag får en stadigare hand när jag rider an mot ett hinder:laugh: På den här filmen som är sedan hoppträningen så tycker jag att det ser extra mycket flaxigt ut, eftersom jag aldrig har tänkt på det innan:
http://www.youtube.com/watch?v=KJNNhZYIpbk
Alla tips och råd är välkommna! Ni får gärna kommentera hur det ser ut för övrigt också :laugh:

Marina95

Sv: Flaxande händer!

häng ett grimskaft eller stigläder runt halsen på hästen sen håller du i det när du rider, på så sätt lär du ditt undermedvetna att bli rörlig i armbågarna vilket ofta är problemet.

Håller med ovanstående. Men du kan ju även använda martingalen att hålla i? Sen försök bara vara stilla med handen. Tycker inte du flaxar så mkt, har sett mkt värre.

Problemet är att du hela tiden sitter och arbetar med händerna. När du kommer ur sväng ska allt vara klart. Handen måste vara stilla. Du hänger gärna kvar i innerhanden alldeles inpå hindret.

Jag tycker det ser OK ut! Jag tror att det kanske är så att hästen är stark, så att du rider med hela överkroppen och då blir det lätt ett lite flaxigt intryck. Som cannela sa, försök vara klar i svängen och inte senare.
Anledningen till att tränare inte säger så mycket om det är nog just att du är ganska nätt och det inte stör hästen så mycket, du rycker inte och sliter inte, men smågrejar lite!
Det är bra att du ser det själv så att du kan tänka på det, är likadan själv och det är svårt att vänja sig av med! Tipset att hålla i sig i något är jättebra, själv vill jag inte hålla fast i nåt men ´nudda´ med handen mot manen eller så vid anridningen, tycker att det känns konstigt att hålla i mig, men det är en smaksak!
Ta upp dina funderingar med din tränare, hn/hon vet ju mer än oss om hur du och din häst funkar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 204
Senast: Mickizz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur