Fläta ponny vid kvalitets?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pia-mia
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fläta ponny vid kvalitets?

Hej
Tack för alla svar! Jag har nu visat vår connemara på kvalitets (Plönninge) Han var flätad vilket kändes helt rätt. Jag tror att det är skillnad om man ställer ut på connemarautställning. Han var toppenfin i sina flätor så det kommer han att få i framtiden vid tävling(hopp,dressyr) men just nu vill den unga ryttarinnan ha manen om ifall att.......

Abslout att han var jättefin, men det är inte enligt rasstandard...
Och i kvalitetsbedömningen ingår ju en extriör bedömning enligt rasstandard.

Sedan tror jag att många med mig, när connemarorna kommer ut på tävlingsbanorna (hopp) föredrar en snygg, välryckt man än en knoppad

Abslout att han var jättefin, men det är inte enligt rasstandard...
Och i kvalitetsbedömningen ingår ju en extriör bedömning enligt rasstandard.

Sedan tror jag att många med mig, när connemarorna kommer ut på tävlingsbanorna (hopp) föredrar en snygg, välryckt man än en knoppad

ENLIGT RASSTANDARD?? Den beskriver Connemarans egenskaper. Det står inte ett ord om knoppar i rasstandarden! Däremot är det så att irländarna alltid visar naturellt, och utländska domare gillar därför inte knoppar och brukar också påpeka det. SCS skriver därför i sina råd inför utställningar att man ska ta för vana att inte visa med flätad man, utan hellre ha den kortryckt isåntfall. Något förbud finns inte, och jag har tex fått guld för irländsk domare med knoppad man på ponnyn. Det vore ju rena skiten om inte en domare kunde se en bra häst bara för att den råkar vara flätad!

Personligen tycker jag att det är viktigare att ponnyn visas i bästa skick. När jag är ute på tävlingar tänker jag mer på exteriör, rörelser och muskeluppbyggnad etc, än hur manen ser ut. Fast jag såg en Connemarahingst för några år sen med lång och svallande man, som trasslade in sig i tyglar och martingal, så det gick käpprätt åt helsike i en trekombination. Det är nog den enda gången som jag har tänkt på manen, att det hade varit bra med en sån där "fuskfläta" (en på varje sida) som hingstar brukar ha för att få bort hårsvallet...

. Något förbud finns inte, och jag har tex fått guld för irländsk domare med knoppad man på ponnyn. Det vore ju rena skiten om inte en domare kunde se en bra häst bara för att den råkar vara flätad!

Det har jag aldrig påstått att det finns heller.

En BRA häst är alltid en bra häst, men det kan vara så att det hela är väldigt jämt...och då kan det "hänga påtex manen"...

Jag lägger ingen värdering i vilket som är snyggast, eller mest praktiskt...

Det har jag aldrig påstått att det finns heller.

En BRA häst är alltid en bra häst, men det kan vara så att det hela är väldigt jämt...och då kan det "hänga påtex manen"...

Jag lägger ingen värdering i vilket som är snyggast, eller mest praktiskt...

Nej, och det har jag inte påstått heller. Påpekandet var bara en försiktighetsåtgärd från min sida, så att ingen skulle tro att jag menade att SCS går ut med att man inte får visa med knoppad man.

Det jag reagerade på var att du skrev att det enligt rasstandarden inte skall vara knoppat. Man kan kalla det enligt moderlandets sed/tradition eller vad som helst, men det har inget med rasstandarden att göra. En Connemara skall ha en väl ansatt hals av god längd. Om den ska ha flätor eller inte på utställning finns inte med i beskrivningen av rasens olika egenskaper = rasstandarden.

Jag lägger inte heller någon värdering i vilket som är snyggast. Det är kanske därför jag inte ens tänker på hur manarna ser ut på ponnyerna på hoppbanan. Min egen erfarenhet är dock att det kan vara praktiskt med en ryckt eller flätat man, jämfört med en lång och tjock som hänger fritt. Jag skulle däremot inte tillåta att den egna Connemaran (som har lång och tjock man), tävlade dressyr med utsläppt man och pannlugg. Där kan jag nog ärligen säga att jag tycker det är snyggare med någon form av "håruppsättning".

Du har antagligen rätt att det finns domare som sätter en naturell look före en knoppad. Om det inte uttryckligen sägs att den knoppade blir sämre placerad enbart pga dem, tror jag dock det kan vara svårt med bevisföringen. Den kan ha blivit slagen även med oknoppad man. Min egen gick iallafall etta i en stor klass med mestadels utsläppta manar, och det var på en riksutställning med två irländska domare. Varav en gammal och konservativ stöt. Knopparna berördes inte med ett ord...

Min egen gick iallafall etta i en stor klass med mestadels utsläppta manar, och det var på en riksutställning med två irländska domare. Varav en gammal och konservativ stöt. Knopparna berördes inte med ett ord...

Då hade du säkerligen den abslout bästa ponnyn i den klassen, dvs ingen annan var i närheten...
MEN låt oss leka med tanken att det stod två lika bra ponnyer, och att domaren/rna måste särskilja dessa två...
Det är då det där lilla extra kan spela roll.

Då hade du säkerligen den abslout bästa ponnyn i den klassen, dvs ingen annan var i närheten...
MEN låt oss leka med tanken att det stod två lika bra ponnyer, och att domaren/rna måste särskilja dessa två...
Det är då det där lilla extra kan spela roll.

Bäst i klassen den dagen får man väl anta, men ponnyn har också blivit bedömd av en av domarna vid annat tillfälle. Slagen av flera från förra tillfället, och oknoppad denna gång. Med det menar jag inte att segern berodde på knopparna, utan bara att det inte SÅ stor betydelse. Har ponnyn med knopparna kommit så långt att det står mellan den och en annan, har de redan bortsett från dem. Jag tror inte att de i den situationen behöver ta till knopparna för att skilja dem åt. Däremot tror jag att en Connemara av svag rastyp förlorar på att vara flätat. På en ädel ponny förstärker knopparna intrycket av ädelhet, medan det inte spelar någon roll på en som ser ut som rasbeskrivningen.

Personligen tycker jag att det är en styggelse att se fin avelshingst gå ridklasser och dylikt med pannlugg som skymmer ögonen och går ända ner till nosen, och med manen ner till bogen. I utställningsklasser tycker jag däremot att de ska visas helt naturellt.

Jag tycker också att man i görligaste mån ska visa oknoppat för irländsk domare, men att skulle ha den stora betydelse som påstås här tror jag inte på. Man måste tänka på att tiden när man fångade in ponnyerna dagen innan och släpade iväg dem till utställning á la naturell, är förbi även på Irland. Idag förbereder den enklaste bonde sin ponny med bad och puts. Tiderna förändras som sagt...

Du säger precis det som jag försöker förklara, men med mycket mera ord ju:angel:;)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 350
Senast: Anon89
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 773
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V