Fläta ponny vid kvalitets?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pia-mia
  • Startdatum Startdatum
P

pia-mia

Hej
Vi ska visa vår connemaraponny på kvalitetstävlan. Jag har tänkt att fläta man (ink.pannlugg), är det "rätt" i detta sammanhang?
Jättetacksam för svar.:bow:

Sv: Fläta ponny vid kvalitets?

Ja, absolut! Det ger ett välvårdat intryck och att man vill visa sin häst på det mest positiva sätt. Jag tycker fram för allt att man ska vara konsekvet, antingen både man och pannlugg eller inget av det.

Såvitt jag kommer ihåg så ska inte connemaraponnyer flätas! Kolla på föreningens hemsida, jag tror det står där vad som gäller. Nu är det många år sedan vi ställde ut vår connemaraponny, men då gällde oflätat och helst oryckt man och pannlugg (men såklart ren och välborstad!).

Flätat eller inte är olika för olika raser, nu har vi svenskt halvblod och då gäller flätat på både sto och föl.

Connemaran ska visas med naturlig look, dvs inga knoppar. Den enda ponnyras man knoppar utan för dressyrbanan är sv ridponny.

Men om du väljer att knoppa din Mara så är det ingen som stryper dig för det;)

Nej, Connemaror ska visas med lång man och otrimmad svans! Så natruligt det bara går att bli alltså. Det ska se ut som de kom rakt ner från bergen i Connemara och bara borstades innan de går in i ringen. :)

Åhh, jag håller med dom sista svarande i tråden.... Connemaror visas så naturligt som möjligt..inte knoppat...:crazy:

Var på riks för sportponnyföreningen o där var massor som var oknoppade...vilket jag såg som mycket opassande på en riksutställning...om de åtminstonde hade varit en fin välvårdad man men icke.
Så jag tror du ska ta sedan dit du kommer som man säger o ha hästen i det skick som förväntas av den. Oknoppad...

Jag funderar på SPF - kan det kanske varit så att vissa "tagit an "på welshponnyernas sed att visas med lång lös man?

För mig är ju ridponny verkligen en ras som visas knoppad, men det kanske är andra saker som gäller vad det gäller SPFs utställning?

Jag bara funderar - har ingen som heslt aning egentligen....
Vore kul att veta.

En ridponny ska visas otroligt välvårdad, det ska inte finnas något vildvuxet där inte. Inget hovskägg eller toffsar ur öronen. Snyggt inoljade med knoppar och rakt avklipptsvans. Der enda vi inte klipper av är vid svansroten som jag personligen tycker är fult!!!!
DSC_0194.jpg
[/IMG]

eller

diabl1.jpg
[/IMG]

Senast ändrad av en moderator:

Tack!:bow: Jag misstänkte nästan att det var så...

Men man måste ju fråga o fundera:D

En ridponny ska visas otroligt välvårdad, det ska inte finnas något vildvuxet där inte. Inget hovskägg eller toffsar ur öronen. Snyggt inoljade med knoppar och rakt avklipptsvans. Der enda vi inte klipper av är vid svansroten som jag personligen tycker är fult!!!!
DSC_0194.jpg
[/IMG]

eller

diabl1.jpg
[/IMG]

Foto taget av Marie Nilsson

Jag visade min connemara som både tre- och fyraåring och han blev klass 1 båda gångerna. :banana: med knoppar. Inga kommentarer från domarna eller ngn annan om att jag skulle slopa dessa till nästa gång. Klär din ponny i knoppar så skulle jag flätat. (Om inte reglerna ändrats sedan jag visade min -01 och -02)

Mvh Jate Volim

En bra häst är väl alltid en bra häst... men du hör aldrig det som "viskas bakom ryggen":)

Har man en rasstandard, så anser jag , och många med mig- att det är viktigt att behålla och framhålla denna.
Oavsett om det gäller utställning, premiering, unghäststester eller vanlig tävling....

Vilka fina bilder. Men hur ser en del av ponnyerna ut.En ponny har tom leriga ben.
Klart att de ska flätas. Jag ställde ut connemaraponnyer under 80-talet. Och jag kan inte minnas annat än att vi flätade.

Kan inte låta bli. En ponny har ju tom gula fläckar. Vad pinsamt. Vad ska dessa utländska domare tänka egentligen.

Min tanke också.
Domarna sa att det skulle vara kul att komma tillbaka om 15(!) år o se var vår avel var då.

Jag var på premiering i sommras och då kommenterade speakern en knoppad welsh och bad ägaren skippa det nästa gång.

Givetvis påverkar det inte poängen, men det ska ju ändå se snyggt ut, det kan avgöra den inbördes placeringen

Hej
Tack för alla svar! Jag har nu visat vår connemara på kvalitets (Plönninge) Han var flätad vilket kändes helt rätt. Jag tror att det är skillnad om man ställer ut på connemarautställning. Han var toppenfin i sina flätor så det kommer han att få i framtiden vid tävling(hopp,dressyr) men just nu vill den unga ryttarinnan ha manen om ifall att.......

Jag förstår att vissa raser inte ska flätas. Men leriga ben och gula pissfläckar är väl ändå överdrivet.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 350
Senast: Anon89
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 773
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V