Sv: Flaskmatad som föl?
Min stallkollega har en som är flaskmatad, förlorade mamman bara ngra månader gammal.
Hästen har problem med att se människor som "människor". Hon lyder sina ägare, de som matat och fött upp henne, gör vad som helst för dem, de går promenader med henne lös i skogen osv. Dock när det gäller oss andra människor så ser hon oss som andra "hästar", dvs inget att ha respekt för om hon inte anser oss värdiga. Är riktigt aggressiv i vissa situationer, tex när ägarna är i närheten, då är hon som värst, ska försvara dem eller ngt, typ hotar när man går förbi henne i stallgången, gör utfall när man går förbi boxen osv. Om man provocerade henne eller gick emot henne i sådana situationer skulle hon slå tillbaka.
Förrutom att vara noggran som uppfödare av en flask unge i det att man är noga med regler och uppförande, samt att hästen får vara bland andra hästar, så tror jag det är ytterst viktigt att de även redan från början blir hanterade av ANDRA människor, så att de lär sig att se människa över lag som människor och inte hästar.
ser detta som största bristen i hästen jag talar om, dvs hon har inte blivit hanterad av några andra än flaskmatarna/ägarna som liten, och har därför noll respekt för andra människor.