Flaskmatad som föl?

AnneSofie

Trådstartare
Har hört att hästar som blivit flaskmatade som föl kan bli väldigt jobbiga som vuxna, har undrat länge hur detta yttrar sig, alltså på vilka sätt blir dom svåra att hantera?

Har själv en flaskmatad häst men kan inte se ngt konstigt beteende som skulle kunna bero på det:confused:

Är det ngn som har en sådan häst här? *jätte nyfiken på detta*

/annso

Sv: Flaskmatad som föl?

Jag har en, en hingst född -04.
Honom är det inga problem med, och han ska dessutom va kvar som hingst... Men det är olika beroende på HUR de som flaskmatat fölet har betett sig. Många föl blir väldigt bundna till människor och de som sköter om den kanske skämmer bort den o gullar... Det är farligt! Man måste stöta bort dom och vara ganska hård med dom. Det är också vilktigt att de får uppfostras av andra hästar på ett eller annat sätt. Min hade en surrogatmamma, som var mamma i alla bemärkelser utom att hon inte hade mjölk. Det har hjälpt mycket tror jag!

Som sagt, problemeller ej har mkt med hanteringen att göra.
Lycka till med din!

Har träffat på en flaskmatad dam som pga diverse hälsoproblem var några veckor när hon träffade andra hästar, hon hade dålig syn på ett öga också vilket gjorde att hon inte trivdes m jämnåriga och frånstött av sin mor så var hon en ensam varelse, och inte förräns hon vid 4 års ålder träffade på ett riktig mamma sto som adopterade denna udda häst så började hon leka o busa på hästars vis.
Hon hade tex svårt att förstå att hon inte skulle kramas - det gjorde nämligen ägarens döttrar med henne innan dom förstod konsekvensen.
jag tror flaskmatningen är ok så länge hästen växer upp med andra hästar och att människan inte präglar fel.

Däremot blir hornbärande djur som flaskmatas ofta aggresiva och får avlivas - hjort, får, rådjur osv

Nja nu är det så att jag har på min gård får, kor och hästar. Av olika omständigheter så har det funnits lamm, kalvar och föl som behövt födas upp med välling. Det största problemet med alla ungar till vilket djur som helst som föds upp på det viset är när människorna tar bort dom från sina artfränder.
Första gången vi fick flasklamm tog bort dom från flocken och det var vårt största misstag. Dom blev mer människor än får. Efter det har alla som behövt extra mat i vällingform fått leva med sin flock. Då blir det inte någon större skillnad på flaskuppfödda eller diande ungar.
Att hornbärande djur skulle bli aggresiva har jag varken märkt eller hört talas om. Då skulle ju alla mjölkkor vara arga av sig.

Min stallkollega har en som är flaskmatad, förlorade mamman bara ngra månader gammal.

Hästen har problem med att se människor som "människor". Hon lyder sina ägare, de som matat och fött upp henne, gör vad som helst för dem, de går promenader med henne lös i skogen osv. Dock när det gäller oss andra människor så ser hon oss som andra "hästar", dvs inget att ha respekt för om hon inte anser oss värdiga. Är riktigt aggressiv i vissa situationer, tex när ägarna är i närheten, då är hon som värst, ska försvara dem eller ngt, typ hotar när man går förbi henne i stallgången, gör utfall när man går förbi boxen osv. Om man provocerade henne eller gick emot henne i sådana situationer skulle hon slå tillbaka.

Förrutom att vara noggran som uppfödare av en flask unge i det att man är noga med regler och uppförande, samt att hästen får vara bland andra hästar, så tror jag det är ytterst viktigt att de även redan från början blir hanterade av ANDRA människor, så att de lär sig att se människa över lag som människor och inte hästar.

ser detta som största bristen i hästen jag talar om, dvs hon har inte blivit hanterad av några andra än flaskmatarna/ägarna som liten, och har därför noll respekt för andra människor.

Hästen jag rider blev flaskmatad som liten pga at hennes mamma stötte bort henne. Hon gick dock i flock med sin mamma och andra ston med föl, och lärde sig alltså hästspråk ändå.

Däremot är hon väldigt "pysslig" med munnen, vilket jag tror kommer från det faktum att hon är flaskuppfödd. Hon tuggar mycket på bettet, och fipplar gärna med grimskaft, borstar, grimmor eller annat som hänger "inom räckhåll". Hon är också väldigt social med och snäll mot oss människor, vilket säkert också kommer av den tidiga, myckna hanteringen.

Vet en häst som är flaskuppfödd (mamman dog) han är otroligt fäst vid människor, nästan lite jobbig, vill krypa upp i famnen och vara nära hela tiden. Det positiva med det hela är att han verkar lita blint på människor.

Mamman till stoet som jag har nu dog när fölet bara var 2 veckor gammal, så hon blev uppfödd på flaska av sina dåvarande ägare...
När jag fick henne var hon väldigt jobbig och hade ingen respekt för människor, hon fullkomligt sprang över en, kunde ställa sig och tvärvägra att gå när man skulle ta in henne från hagen, bita folk i stallet, attackera en i hagen osv...
Nu är hon av med alla de olaterna med hjälp av lite uppfostring och vet sin plats här på jorden!
Men jag tror att hon blev sån för att ägarna skämde bort henne och gullade alldeles för mycket med henne ojag tror inte att det finns några olater/fel som inte går att rätta till hos en häst!

Hur fölet blir som vuxen beror mycke på hur man hanterar dom under flaskmatningen.
Jag har träffat en treårig hbl. hingst på 170 cm som flaskmatades och behandlades som en hundvalp ungefär när den var föl.
Den fick leka, buffa på folk och busa med människor hur den ville när den var liten gullig fölunge och dom tyckte det var sååå gulligt! :love:

Det var så lagom gulligt när han var ett år och hade växt till sej lite och sprang omkull allt och alla, stegrade sej mor folk, bet på allt han kom åt och var helt odräglig.
Som treåring var han helt livsfarlig och hade dessutom alla stallovanor man kan tänka sej (krubbitning, vävning, sparkade och gnagde på boxväggarna)

Men om man flaskmatar ett föl men låter hästar ta hand om uppfostringen så borde det inte vara några större bekymmer. :D

Jag får då tillägga att jag i år har ett föl vars mamma dog när hon var två veckor. Så hon har gått på välling hela sommaren. Men hon fick bara vara "mitt" föl i två veckor, det var den tiden det tog att få hem ett lämpligt sto från hingsten so´m fostermammam. Sedan dess har hon gått i flocken med de andra stona och fölen.
Visst är hon speciell och kommer fram till mig om jag går ut i hagen och jag behöver inte har grimma och grimskaft om vi ska gå någonstans. Det räcker att jag kallar på henne så kommer hon och följer med mig. Men hon uppför sig precis som de andra fölen om det andra människor på besök i hagen, nyfiken men inte överdivet. Hon vet också sin plats flocken, den är längst ner och hon väntar snällt vid grinden på sin tur när det är dags att gå in på kvällen.

Japp... Jag tror det handlar mest om att den som ska flaskföda ett föl måste vara mkt hästkunnig, kunna språket och veta vad h*n gör. Då blir det inte såna skräckexempel som ovan beskrivna! Tycker inte man ska åta sig att göra en sån sak om man inte vet hur man ska göra. Inser att man kanske inte har nåt val ibland (?) men då bör man ta reda på hur man ska behandla dessa förl. Gör man rätt behöver det inte bli några problem!

Menar du att du flaskmatar kalvarna - där jag bor dricker dom mjölk i hink.
Att djurparker där man då och då föder upp vilda hornbärande individer får problem med dessa senare är inget nytt och jag har träffat på flertalet lamm - som växt upp utan mamma men i flock som blivit riktigt buffliga.
Som ni redan har konstaterat beror det på prägling och stoet som jag berättade om tidigare blev mycket vettigare att handskas med då jag tog tag i problemet och placerade henne med en riktig mammasto.
Inget djur är bevänt av att man behandlar det som ett barn...

Flaska eller hink är inte så stor skillnad. Själv försöker jag undvika flaska om det går till alla som behöver extra mjölk. Just för att hinken är mycket lättare att hålla ren än en nappflaska.
Ta mitt föl som exempel så har hon aldrig fått flaska utan fick i kastrull från början för att när portionerna blev större övergå till hink. Då var hon exakt 14 dagar när hennes mamma dog.
De lamm som jag haft ihop med flocken går inte att skilja från de som haft mamma hela tiden. Däremot de första som vi tog bort och satte i en egen box blev riktiga pestråttor. Gick inte att hålla kvar hos de andra fåren utan var mest i vår trädgård de första åren. Men ilskna eller buffiga har inga varit. Vad jag sett av djurpaker så har dom ofta dessa föräldralösa djur för sig och inte med flocken. Beror väl på att flocken ska besökarna se och det blir lugnare för "vällingbarnen" att slippa åskådare. Eller så har man dom för sig som publikdragare för att dom är tamare. I vilket fall som helst så får dom ju inte danas i sin flock utan blir präglade på människor istället.

Men som de flesta har poängterat så är det viktigast hur man hanterar djuren inte om de får välling eller mammas mjölk.

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 596
Senast: Gunnar
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 566
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar