Cilva

Trådstartare
Har precis införskaffat mig en gammal flakvagn (billig, ett flak öl kostade den :D ). Har povkört den en gång men van häst och på plan grusväg och då gick den lätt och fint. Jag orkar själv dra den om det behövs.

Det jag funderar över är om jag behöver draglinor till den. Har inte sett något fäste för svängel på den men det kan å andra sidan ha försvunnit, den har använts till traktor men "såldes" för att den är för klen till det.

Framaxeln är "ledad" och följer hästen så det är därför jag funderar på draglinor. En baksele tror jag däremot att jag behöver.

Nåt annat man bör tänka på? Enligt sambon så är det en Dollyvagn om det nu kan vara till hjälp.

Sv: Flakvagn

Du behöver draglinor till alla typer av vagnar, har du inte draglinor så drar ju hästen i skacklarna och det blir för stumt, en svängel och draglinor gör ju att draglinorna följer hästens bogrörelser när den rör sig, det gör inte ett par fasta skacklar. Vet inte vad du menar med "ledad" men framaxelt måste ju vara ledad för att det ska gå och svänga vagnen, om den är tvåaxlad.

Enligt sambon så är det en Dollyvagn om det nu kan vara till hjälp.

En dollyvagn?? En sån här?

Inte en liknande sån här? Detta är våran flakvagn... ursäkta kass bild. Kväll o första provturen med nyinköpt vagn o häst:)

*K.L*
Nej, man behöver inte draglinor till alla vagnar, 4-hjulig vagn med rekade skackler (som alltså rör sig oberoende av varandra) går bra för hästen att dra utan draglinor.
Finns en tråd om det sen tidigare med jättebra bilder och beskrivningar! :)
Leta upp den så förstår du hur det fungerar!

Ja jag vet det, men det är inte många vagnar som har rekade skacklar, och det var därför jag skrev fasta skacklar.

Det ser ut som en sån som är på din undre bild men jag kan inte riktigt se om skakelinfästningen är likadan. Har kollat lite närmre nu igen och hittar ingenstans något svängelfäste men det kan ju nån händig med rondell ha kapat för länge sen. Kan du ta en bild på skaklarna och infästningen i vagnen? Så kan jag försök ordna en på min vagn så kan alla se vad jag menar.

Det kan nog vara så att jag "bara" menar att den är ledad för att det öht ska gå att svänga. Ska leta rätt på den där tråden med rekade skaklar.

Har aldrig kört fyrhjuligt förut och kör mest bara med timmerkälke. Rockard ibland på sommrarna och det beroende på vilken vagn dessutom utan draglinor *hemska tanke*. Men svängel och draglinor är på gång men det har kommit annat i vägen, som att svängeln blev för kort och svetsen packades ner för flytt.

Har sökt lite på forumet och hittade bla en liten film på rekade skaklar. Tror inte att mina funkar så fast det sitter en vändkrans på vagnen. Kanske går att göra rekade skaklar. Måste studera funktionen lite mer. Tips?

Här kommer en lite dålig bild på vagnen från provturen, den står lite i nedförsbacke och selen passar inte hästen. Men man ser ju iaf på ett ungefär hur vagnen ser ut.

11562587.jpg

Den behöver du svängel och draglinor till, vad jag kan se så är det inga rekade skacklar. Sen behövs defenitivt en baksele för den blir nog ganska tung att bromsa i nedförsbackarna. Ett bra köp föresten! :)

Har sökt lite på forumet och hittade bla en liten film på rekade skaklar. Tror inte att mina funkar så fast det sitter en vändkrans på vagnen. Kanske går att göra rekade skaklar. Måste studera funktionen lite mer. Tips?
Att göra rekade skaklar är inte lätt. Dom vi har sitter det dessuton en mycket kraftig fjäder på så man stannar och startat ekipaget mjukt. Då vi kör en liten tur med våran flakis som vi inte har rekade skaklar på så har vi aldrig draglinor.

Har en baksele som jag köpte i höstas men inte använt än, så ofta kör jag. Men den blir nog för kort till nordisen på bilden som nog är den som får dra flakvagnen. Får fundera lite på var en svängel blir bäst att fästa. Om jag tar en bild och lögger ut så kanske någon kan hjälpa?

Hur lång är en liten tur? Måste kika lite mer på hur rekade skaklar ser ut och funkar. Skulle vara trevligt att slippa draglinor, spec när jag inte riktigt vet var en svängel skulle sitta bäst.

Åke, ordna det då :) Det är så lätt att fixa svängel o draglinor.

Cilva, det var en jättefin flakvagn!
Oj, du kanske menade att jag skulle fixa med draglinor? :D Vi tycker inte att det är någon större ideè
då vi sällan kör med flakisen. Oftas så kör vi med fössingen. Lägger bara på ett flak på den och har den i stället.

Cilva. Vi har en likadan vagn. Vi kallar dom för *bulkvagn* här nere.

Det är inte vad jag kallar rekade skacklar, är det rekade skacklar så ska väl båda skacklarna vara fjädrade/rörliga så dom följer hästens bogrörelser? Den fjädringen hjälper ju bara till i start och stopp, inte i rörelserna, eller har jag fel? (Har aldrig kört med rekade skacklar men jag har ju läst om hur dom ska fungera)

Hej om ni gör svängel och linor så måste man kolla att länken genom skakeln kan röra sigfram och tillbaka så detblir nytta med svängeln ,om ni använder rep använd stumma rep ,utgösslingsrep bör vara bra

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 373
Senast: alazzi
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Vi har ett russ som går på travet och tanken är nu att han äntligen ska få en ordentlig sele att dra rockarden med här hemma. Vår tanke...
Svar
9
· Visningar
2 900
Senast: Rea
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka