Fläknins skada i bogen

Sv: Fläknins skada i bogen

Det finns mycket att berätta. Vad är det du vill veta? Hästen har inte något nyckelben, frambenet sitter alltså bara fast på kroppen med hjälp av muskler. Vid en fläkskada åker benet och bålen isär och det blir muskelskador som gör att den "upphängningsanordning" som håller bålen fast mellan frambenen kan skadas så svårt att hästen måste avlivas. I lindriga fall är det mindre muskelbristningar som läker utan bestående skador. Bindvävsärr brukar det kunna bli när saker trasas sönder.
 
Sv: Fläknins skada i bogen

Jag undrar mst hur prognoserna brukar se ut och hur lång tid det brukar ta?

Sen hur ska man göra med en häst som springer mycket i hagen och som inte går att ha på boxvila senast idag sprang hästen jätte mycket i hagen så man fick stå och vakta. Sen hur brukar behandlingarna se ut?

Ska ringa och diskutera med min veterinär på måndag..
 
Sv: Fläknins skada i bogen

Beror helt på hur allvarlig skadan är. Förstår du vad jag skrev? Bålen sitter inte hårt fast i frambenen som armarna gör på dig med en axelled och ett nyckelben. Utan bålen "hänger" i musklernas hängmatta mellan skulderbladen. Har du slitit av en massa muskler kan det alltså innebära i extremfallet att bålen inte hänger kvar mellan frambenen. Hur det går då kan du säkert räkna ut. Mindre skador är jämförbara med vanliga muskelbristningar och läker ofta bra även om det kan bli bindvävsärr som påverkar elasticiteten i musklerna. Om en muskelfiber går av bryter kroppen ned den och bildar en ny på tre veckor. Men hur fort HÄSTEN får tillbaka en normal funktion beror på hur mycket som är trasigt och ska byggas nytt, och hur bra det som är kvar fungerar. Kan vara allt från att hästen fungerar som vanligt från dag 1 till att det tar mycket lång tid. Det är bra om hästen rör på sig under läkningen men man riskerar nya skador så länge det inte är läkt. Så kontrollerad motion så mycket som går brukar vara en del i behandlingen. Smärtstillande och antiinflammatorisk medicin kan förekomma. Medicinsk laser förekommer också som behandling. Massage och stretching kan fylla en funktion under rehabiliteringen men inte i akut läge. Vad som är rätt i ert fall får du väl höra från din vet på måndag.
 
Sv: Fläknins skada i bogen

Var på en klinik med hästen idag och det blev konstaterat Fläkskada i bogen. Hästen ha som en grop mitt på bogen på ena sidan och nu ska vi ge hästen butta och skritta tills nästa återbesök om 3 veckor.

Dom sa att det kommer läka men det kommer kanske ta rätt så lång tid.
 

Liknande trådar

Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 872
Senast: Fiorano
·
Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
396
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
627
Senast: tara
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
476
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp