Skönt med att SD (ECR) har börjat minska samtidigt skrÀmmande med hur V (LEFT) har ökat och överraskande tycker jag ÀndÄ att C gick sÄ bra dÄ jag trodde det skulle gÄ betydligt sÀmre för C.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tÀnkte först att de partier som gÄtt back Àr C, KD och SD.Det hade varit intressant att veta varifrÄn ökningen pÄ röd-grönt kommer, om ni förstÄr vad jag menar?
Vilka partier som tappar till dom.
Ah, du hann först. Vad jag tolkade det som sÄ har SD inte gÄtt framÄt nÄgonstans i SkÄne, Àn sÄ lÀnge iallafall.VÀldigt skönt att se att SD minskar pÄ flera stÀllen hemma i SkÄne. Vid tidigare val har det gjort sÄ ont att se siffrorna dÀrifrÄn.
Jag tÀnkte först att de partier som gÄtt back Àr C, KD och SD.
Men jag tror att det Àr vÀl större chans att de vÀljarna har hoppat till ett annat parti inom samma block. DÄ har vÀl vÀljare i dessa partier hoppat över blockgrÀnsen?
SD Àr vÀl inte vÀrldsbÀst pÄ att mobilisera i EU-val, det spelar sÀkert in lite.Det hade varit intressant att veta varifrÄn ökningen pÄ röd-grönt kommer, om ni förstÄr vad jag menar?
Vilka partier som tappar till dom.
NÀ, de vill ju helst inte ens vara med i EU. SÄ att samla vÀljare till ett EU-val för dom Àr ju rÀtt kÀmpigt.SD Àr vÀl inte vÀrldsbÀst pÄ att mobilisera i EU-val, det spelar sÀkert in lite.
SÄ hur gÀrna SD vill ha det till att det hÀr Àr en vÀnsterliberal pÄverkansoperation av TV4 och andra medier, men det Àr inte sÄ konstigt att opinionen sett annorlunda ut Àn valresultatet om man ser till det.NÀ, de vill ju helst inte ens vara med i EU. SÄ att samla vÀljare till ett EU-val för dom Àr ju rÀtt kÀmpigt.
Jag Àr lite mera pessimistisk och tÀnker att den dÀr blockgrÀnsen smittar ned attityden Àven i andra val. Jag kan tÀnka mig flera frÄgor i riksdagen dÀr partier kanske skulle tycka likadant men inte "kan" samarbeta pga de sitter i olika block. Jag tÀnker mig att det finns vÀljare som drar sig för att hoppa över blockgrÀnsen Àven i EU-valet pga vilka partier de samarbetar med i Sverige.EU-valet handlar ju om helt andra partigrupper Àn de svenska tvÄ blocken, sÄ det ser jag inte som sÄ konstigt? Det Àr ju Àven mÄnga av de frÄgor som lyfts i valkompasserna dÀr MP, C och L tycker lika, och ofta Àven V faktiskt.
Team Sweden om man ska fÄ nÄtt gjortUffe pratar om högerextrema (och vÀnsterextrema) partier i europa gÄtt framÄt, samtidigt som han pratar om utöka samarbetet mellan partier Àven hÀr i Sverige.
Hm. Ja, du Uffe, du kanske inte bidragit till att de högerextrema vindarna gÄtt framÄt i Europa? Och vilka partier menar du ska samarbeta bÀttre i Sverige?
De ville kanske hellre prata dinosaurier?"Vi fick inte prata om det vi ville prata om" sÀger Sverigedemokraterna konstant, uppenbart missnöjda med att det pratas om trollfabrik osv. AlltsÄ... Vill man inte ha diskussion om sÄdant, dÄ kanske man inte ska pyssla med det heller. Just SD brukar vÀl annars prata mycket om att man ska granska alla noga, det ska kontrolleras sÄ otroligt noga ifall nÄgon pysslar med nÄgot olÀmpligt, "osvenskt" och/eller olagligt.
AlltsÄ...
SÄ Àr de, de fascistiska partierna - skyller pÄ ljugmedia."Vi fick inte prata om det vi ville prata om" sÀger Sverigedemokraterna konstant, uppenbart missnöjda med att det pratas om trollfabrik osv. AlltsÄ... Vill man inte ha diskussion om sÄdant, dÄ kanske man inte ska pyssla med det heller. Just SD brukar vÀl annars prata mycket om att man ska granska alla noga, det ska kontrolleras sÄ otroligt noga ifall nÄgon pysslar med nÄgot olÀmpligt, "osvenskt" och/eller olagligt.
AlltsÄ...