Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bra dÄ har vi fÄtt riktningen i EU valet. Det ser ut att blir höger . Bra att vÀnster backar, bra att dom gröna backar.Jag glÀdjer mig Ät hur det gÄtt i Sverige men samtidigt sÄ Àr det deppigt med att i Europa sÄ verkar de andra högerextrema partierna gÄtt segrande ur detta val Jag undrar om Sverige brukar ligga lite efter eller lite före i politiska trenderna i jÀmförelse med resten av Europa? Jag har lite för mig att vi brukar vara lite efter?
Men du har ju följt politiken, du vet att deras utgÄngslÀge var ett annat Àn 2019 (och att det valet var lite av ett rekordval).C Àr dom som tappar mest av alla och ÀndÄ tycket dom att resultatet Àr superbra och Àr överlyckliga. Ju mer man tappar ju bÀttre val gör man tydligen
FÄr lite kÀnslan att du snart sÀger "raus!" till alla som inte Àr extremhöger?Bra dÄ har vi fÄtt riktningen i EU valet. Det ser ut att blir höger . Bra att vÀnster backar, bra att dom gröna backar.
Inte Àr vÀl SD nöjda nÀr dom backade. Varför Àr C nöjda nÀr dom backade?Men du har ju följt politiken, du vet att deras utgÄngslÀge var ett annat Àn 2019 (och att det valet var lite av ett rekordval).
För att C:s opinion har sett mycket sÀmre ut Àn valresultatet.Inte Àr vÀl SD nöjda nÀr dom backade. Varför Àr C nöjda nÀr dom backade?
PÄ totalen Àr jag nöjd eftersom det Àr ett EU val. Jag medger att nationellt Àr det lite smolk i bÀgaren med ett dÄligt valdeltagande. Men sÄ Àr det. Nu ser vi fram emot kommande nationella val och dÄ Àr det helt andra förutsÀttningar med stödröster och annat.FÄr lite kÀnslan att du snart sÀger "raus!" till alla som inte Àr extremhöger?
Nu ska jag inte yuck your yum men jag föredrar ett EU dÀr högerextrema inte Àr uppe och styr i mina ladybits.Bra dÄ har vi fÄtt riktningen i EU valet. Det ser ut att blir höger . Bra att vÀnster backar, bra att dom gröna backar.
ID Àr ju egentligen vÀrre Àn ECR, (och SD röstar gÀrna som dem istÀllet för sin egen partigrupp...) sÄ Àven om de Àr fÄ Àr det hemskt att de ökat.https://results.elections.europa.eu/sv/valresultat/2024-2029/
Skönt ÀndÄ att LEFT Àr ner pÄ 5% kunde ju önska att ECR var nere pÄ 5% dom med och inte nÄgra 10%.
Ska bli intressant att se hur det Àndras nÀr övriga plaserats ut.
Pinsamt nog sÄ "glömer/förtrÀnger" jag ofta ID dÄ ingenting parti i Sverige Àr med i den gruppen (ingen som större iallafall finns sÀkert nÄgot mindre parti som skulle det)ID Àr ju egentligen vÀrre Àn ECR, (och SD röstar gÀrna som dem istÀllet för sin egen partigrupp...) sÄ Àven om de Àr fÄ Àr det hemskt att de ökat.
Mandaten dÀr minskade innan valet pga att AfD uteslöts nyligen. Sedan Àr vÀl de som inte har nÄgon given grupp Ànnu i vissa fall minst lika lÀskiga.Pinsamt nog sÄ "glömer/förtrÀnger" jag ofta ID dÄ ingenting parti i Sverige Àr med i den gruppen (ingen som större iallafall finns sÀkert nÄgot mindre parti som skulle det)
Varför uteslöts de?Mandaten dÀr minskade innan valet pga att AfD uteslöts nyligen. Sedan Àr vÀl de som inte har nÄgon given grupp Ànnu i vissa fall minst lika lÀskiga.
Klippt frÄn SVTVarför uteslöts de?
OjdÄ, det fanns en botten alltsÄ och AfD grÀvde sig ned under den.Klippt frÄn SVT
"Tyska AFD kastas ut ur EU-grupp
PUBLICERAD 23 MAJ 2024
Det högerextrema partiet Alternativ för Tyskland (AFD) utesluts ur gruppen Identitet och demokrati (ID) i EU-parlamentet, rapporterar Reuters.
Orsaken Ă€r att övriga partier inte vill associeras med skandalerna kring Maximilian Krah, AFD:s toppnamn. Krah har fĂ„tt hĂ„rd kritik efter att han i en intervju sagt att alla medlemmar i nazistiska SS inte âper automatik var kriminellaâ.
I den EU-kritiska ytterhögergruppen ID ingÄr bland annat franska Nationell samling och Dansk Folkeparti."