đŸ‡ȘđŸ‡șEU VALET 2024🇾đŸ‡Ș

Vilket parti kommer ni att rösta pÄ i EU valet 2024

• SD

Röster: 5 3,2%
  • M

Röster: 11 7,0%
  • KD

Röster: 6 3,8%
  • L

Röster: 1 0,6%
  • C

Röster: 20 12,7%
  • V

Röster: 32 20,4%
  • MP

Röster: 40 25,5%
  • S

Röster: 28 17,8%
  • F

Röster: 1 0,6%
  • AfS

Röster: 2 1,3%
  • PP

Röster: 0 0,0%
  • Övr

Röster: 5 3,2%
  • Blankt

Röster: 2 1,3%
  • Kommer ej rösta

Röster: 9 5,7%

• Antal omröstningsdeltagare
    157
  • Omröstning stĂ€ngd .
C Ă€r dom som tappar mest av alla och Ă€ndĂ„ tycket dom att resultatet Ă€r superbra och Ă€r överlyckliga. Ju mer man tappar ju bĂ€ttre val gör man tydligen 🙃

Jag glÀdjer mig Ät hur det gÄtt i Sverige men samtidigt sÄ Àr det deppigt med att i Europa sÄ verkar de andra högerextrema partierna gÄtt segrande ur detta val :down: Jag undrar om Sverige brukar ligga lite efter eller lite före i politiska trenderna i jÀmförelse med resten av Europa? Jag har lite för mig att vi brukar vara lite efter? :nailbiting:

Jag glÀdjer mig Ät hur det gÄtt i Sverige men samtidigt sÄ Àr det deppigt med att i Europa sÄ verkar de andra högerextrema partierna gÄtt segrande ur detta val :down: Jag undrar om Sverige brukar ligga lite efter eller lite före i politiska trenderna i jÀmförelse med resten av Europa? Jag har lite för mig att vi brukar vara lite efter? :nailbiting:
Bra dĂ„ har vi fĂ„tt riktningen i EU valet. Det ser ut att blir höger 👍. Bra att vĂ€nster backar, bra att dom gröna backar.

FÄr lite kÀnslan att du snart sÀger "raus!" till alla som inte Àr extremhöger?
PÄ totalen Àr jag nöjd eftersom det Àr ett EU val. Jag medger att nationellt Àr det lite smolk i bÀgaren med ett dÄligt valdeltagande. Men sÄ Àr det. Nu ser vi fram emot kommande nationella val och dÄ Àr det helt andra förutsÀttningar med stödröster och annat.

Bra att framhÀva de som arbetar med valrörelsen och de som fortfarande stÄr i hundra meter kö vid stadshuset för att lÀmna in sina berÀknelser av röster i sina distrikt i Stockholm. Jag hade ingen aning om att de fick Äka dit och personligen lÀmna in dem i lÄnga köer. :bow::bow::bow:

"För moderaterna Àr de Sveriges nÀst största parti igen" - eh, jag skulle inte ta ut segern i förskott, M. Mandaten i europaparlamentet Àr inte samma som de i riksdagen i Sverige :cautious:

https://results.elections.europa.eu/sv/valresultat/2024-2029/
Skönt ÀndÄ att LEFT Àr ner pÄ 5% kunde ju önska att ECR var nere pÄ 5% dom med och inte nÄgra 10%.
Ska bli intressant att se hur det Àndras nÀr övriga plaserats ut.
ID Àr ju egentligen vÀrre Àn ECR, (och SD röstar gÀrna som dem istÀllet för sin egen partigrupp...) sÄ Àven om de Àr fÄ Àr det hemskt att de ökat.

ID Àr ju egentligen vÀrre Àn ECR, (och SD röstar gÀrna som dem istÀllet för sin egen partigrupp...) sÄ Àven om de Àr fÄ Àr det hemskt att de ökat.
Pinsamt nog sĂ„ "glömer/förtrĂ€nger" jag ofta ID dĂ„ ingenting parti i Sverige Ă€r med i den gruppenđŸ«Ł (ingen som större iallafall finns sĂ€kert nĂ„got mindre parti som skulle det)

Jag tyckte att det var intressant att se att nÄgra kommuner i norra Sverige (VÀsterbotten?) har blivit djupt röda istÀllet för blekt röda, dvs V vann/fick flesta röster i dessa distrikt.

Varför uteslöts de?
Klippt frÄn SVT
"Tyska AFD kastas ut ur EU-grupp
PUBLICERAD 23 MAJ 2024
Det högerextrema partiet Alternativ för Tyskland (AFD) utesluts ur gruppen Identitet och demokrati (ID) i EU-parlamentet, rapporterar Reuters.

Orsaken Ă€r att övriga partier inte vill associeras med skandalerna kring Maximilian Krah, AFD:s toppnamn. Krah har fĂ„tt hĂ„rd kritik efter att han i en intervju sagt att alla medlemmar i nazistiska SS inte ”per automatik var kriminella”.

I den EU-kritiska ytterhögergruppen ID ingÄr bland annat franska Nationell samling och Dansk Folkeparti."

Klippt frÄn SVT
"Tyska AFD kastas ut ur EU-grupp
PUBLICERAD 23 MAJ 2024
Det högerextrema partiet Alternativ för Tyskland (AFD) utesluts ur gruppen Identitet och demokrati (ID) i EU-parlamentet, rapporterar Reuters.

Orsaken Ă€r att övriga partier inte vill associeras med skandalerna kring Maximilian Krah, AFD:s toppnamn. Krah har fĂ„tt hĂ„rd kritik efter att han i en intervju sagt att alla medlemmar i nazistiska SS inte ”per automatik var kriminella”.

I den EU-kritiska ytterhögergruppen ID ingÄr bland annat franska Nationell samling och Dansk Folkeparti."
OjdÄ, det fanns en botten alltsÄ och AfD grÀvde sig ned under den.

Fast jag fÄr nog sÀga att det inte lÄter sÀrskilt lÄngt ifrÄn vad nÄgon rebellisk SD:are skulle kunna sÀga; "han skÀmtar bara".. :meh:

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

• TvĂ€ttstugedrama
Tillbaka