đŸ‡ȘđŸ‡șEU VALET 2024🇾đŸ‡Ș

Vilket parti kommer ni att rösta pÄ i EU valet 2024

  • SD

    Röster: 5 3,2%
  • M

    Röster: 11 7,0%
  • KD

    Röster: 6 3,8%
  • L

    Röster: 1 0,6%
  • C

    Röster: 20 12,7%
  • V

    Röster: 32 20,4%
  • MP

    Röster: 40 25,5%
  • S

    Röster: 28 17,8%
  • F

    Röster: 1 0,6%
  • AfS

    Röster: 2 1,3%
  • PP

    Röster: 0 0,0%
  • Övr

    Röster: 5 3,2%
  • Blankt

    Röster: 2 1,3%
  • Kommer ej rösta

    Röster: 9 5,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    157
  • Omröstning stĂ€ngd .
Det var en republik, som styrdes av solcialdemokraterna och militÀren som slog ner motstÄnd, innan Hitler kom till makt. Lite andra förutsÀttningar sÄ sÀtt.

Ja och nej.

Visst. Annat land. Men tanken pÄ att ett sÄ extremt parti som SD (eller gamla V, om vi skall leka med den tanken) blir starkare och starkare och tillslut fÄ ett sÄdant starkt stöd frÄn 'folket' att de ser sig som representanter för 'folket' Àven om de inte Àr i majoritet att de kan börja fiffla med saker som tex grundlagarna. Normaliseringsprocessen har redan börjat och talet om vi-och-de och det politiska klimatet har totalt urartat (smutskastning av personer istÀllet för partipolitiska stÀllningstaganden).

M och de andra blÄ partierna beter ju sig just nu som nykÀra tonÄringar som springer och försöker uppvakta skolans nya snyggaste kille. Det finns en risk att dessa partier backar upp SDs idéer för att visa sig vara 'coola' och 'inne' och försöka spegla sig i SDs stjÀrnglans. IstÀllet för att ge ett vettigt icke-rasistiskt och icke-kvinnofientligt alternativ pÄ högerkanten att rösta pÄ.
 
Ja och nej.

Visst. Annat land. Men tanken pÄ att ett sÄ extremt parti som SD (eller gamla V, om vi skall leka med den tanken) blir starkare och starkare och tillslut fÄ ett sÄdant starkt stöd frÄn 'folket' att de ser sig som representanter för 'folket' Àven om de inte Àr i majoritet att de kan börja fiffla med saker som tex grundlagarna. Normaliseringsprocessen har redan börjat och talet om vi-och-de och det politiska klimatet har totalt urartat (smutskastning av personer istÀllet för partipolitiska stÀllningstaganden).

M och de andra blÄ partierna beter ju sig just nu som nykÀra tonÄringar som springer och försöker uppvakta skolans nya snyggaste kille. Det finns en risk att dessa partier backar upp SDs idéer för att visa sig vara 'coola' och 'inne' och försöka spegla sig i SDs stjÀrnglans. IstÀllet för att ge ett vettigt icke-rasistiskt och icke-kvinnofientligt alternativ pÄ högerkanten att rösta pÄ.
Dessutom Àr vi med i Nato och det skulle inte tolereras av Nato om SD hotar demokratin
 
Och kommunismen var med o spelade dessutom
Ja, folk vÀnde sig mot kommunism eller nationalism. Han kom in samtidigt som folk hade tappat totalt förtroende för demokratin i samband med depressionen dÄ ekonomin gick i botten.

Jag kan se likheten om vi gÄr mot samma extremer, men det finns vissa skillnader. Jag stÀller mig skeptisk till att en partiledare skulle lyckas ta makten i Sverige pÄ samma sÀtt. Det skulle krÀva mer instabilitet - i stort sett att alla andra partier förlorar förtroende.
 
Nu drar det ihop sig och temperaturen stiger. Saxat frÄn Aftonbladet

HÄllpunkter för EU-valet:



‱ 19.00–20.00 Partierna drar igĂ„ng valvakor.



‱ 20.00 Aftonbladet startar valvaka med gĂ€ster i studion och direktrapporter frĂ„n partiernas EU-vakor.



‱ 20.15–20.30 Europaparlamentet offentliggör första preliminĂ€ra siffrorna.



‱ 21.00 Vallokalerna stĂ€nger, SVT presenterar sin vallokalsundersökning.



‱ 23.00 Valmyndigheten presenterar preliminĂ€ra resultat.



‱ 23.15 Europaparlamentet presenterar preliminĂ€rt valresultat.



‱ 01.00 Sista prognos om sammansĂ€ttning av Europaparlamentet.
 
Ja, folk vÀnde sig mot kommunism eller nationalism. Han kom in samtidigt som folk hade tappat totalt förtroende för demokratin i samband med depressionen dÄ ekonomin gick i botten.

Jag kan se likheten om vi gÄr mot samma extremer, men det finns vissa skillnader. Jag stÀller mig skeptisk till att en partiledare skulle lyckas ta makten i Sverige pÄ samma sÀtt. Det skulle krÀva mer instabilitet - i stort sett att alla andra partier förlorar förtroende.
KÀnns som du blundar lite för hur beredvilligt M, KD och L valt att acceptera SD nÀr de visat upp sitt mest antidemokratiska beteende. Jag tycker sÄklart inte att det Àr jÀmförbart hÀr hur det var i Tyskland dÄ, men det Àr illavarslande pÄ mÄnga sÀtt tycker jag. Jag var skeptisk som fan innan valet 2022, men jag tycker att det blev lÄngt vÀrre Àn jag kunnat förestÀlla mig. Speciellt med attacker pÄ medier.
 
Jovisst, men nĂ€r ett av extrempartierna - och det parti dĂ€r den extrema delen av partiet har ett mycket större inflytande pĂ„ partiet, Ă€n vad extremerna har i det andra partiet - sĂ„ ÄR det ett större problem IDAG. Att dĂ„ hela tiden peka pĂ„ ett spöke som eventuellt skulle kunna bli ett problem nĂ„gon gĂ„ng i framtiden, tar fokus frĂ„n det reella problemet som stĂ„r i farstun hĂ€r och nu. TvĂ€rtom riskerar sĂ„dan retorik att bidra till utvecklingen, eftersom den just spĂ€r pĂ„ bilden av att det Ă€r en kamp mellan endast tvĂ„ alternativ dĂ€r man mĂ„ste vĂ€lja mellan tvĂ„ alternativ, nĂ€r det egentligen finns fler.
Kan ha tvÄ och fler tankar samtidigt och agera efter. I EU valet Àr det ju till och med enkelt att rösta för att hÄlla sig borta frÄn bÄda tvÄ, vÀrre med svenska valet.
 
System hotande, ja pga gÀngkriminella. Men annars överdriver du radikalt.

Vi och dom

FĂ„r jag bingo nu?

SkÀmt Ä sido. Vad tror du tex dödar flest mÀnniskor per Är i Sverige; gÀngkriminella eller mÀn som misshandlar kvinnor? En ledtrÄd; det Àr inte gÀngkriminella.

GÀngkriminella Àr ett problem. Men de Àr ett av mÄnga och ett mycket större och mer komplicerat problem Àn som kan lösas med vÄld. GÀngkriminella Àr liksom inte heller nÄgot nytt. De har funnits lÀnge.
 
KÀnns som du blundar lite för hur beredvilligt M, KD och L valt att acceptera SD nÀr de visat upp sitt mest antidemokratiska beteende. Jag tycker sÄklart inte att det Àr jÀmförbart hÀr hur det var i Tyskland dÄ, men det Àr illavarslande pÄ mÄnga sÀtt tycker jag. Jag var skeptisk som fan innan valet 2022, men jag tycker att det blev lÄngt vÀrre Àn jag kunnat förestÀlla mig. Speciellt med attacker pÄ medier.
Nej, jag blundar inte för det, det kan ju ocksÄ ses som en likhet. Men du hÄller ocksÄ med om att det inte Àr helt jÀmförbart. Partierna under den tiden hade ju svÄrt att komma överens, saker rann ut i sanden, sÄ folk drogs till de mer extrema som visade större handlingskraft. Socialdemokrater och kommunister kom inte överens. UtifrÄn vÀljaropinion Àr min uppfattning dock att det finns förtroende för andra partier i Sverige.
 

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels frĂ„ga
  • Valp 2025

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp