đŸ‡ȘđŸ‡șEU VALET 2024🇾đŸ‡Ș

Vilket parti kommer ni att rösta pÄ i EU valet 2024

  • SD

    Röster: 5 3,2%
  • M

    Röster: 11 7,0%
  • KD

    Röster: 6 3,8%
  • L

    Röster: 1 0,6%
  • C

    Röster: 20 12,7%
  • V

    Röster: 32 20,4%
  • MP

    Röster: 40 25,5%
  • S

    Röster: 28 17,8%
  • F

    Röster: 1 0,6%
  • AfS

    Röster: 2 1,3%
  • PP

    Röster: 0 0,0%
  • Övr

    Röster: 5 3,2%
  • Blankt

    Röster: 2 1,3%
  • Kommer ej rösta

    Röster: 9 5,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    157
  • Omröstning stĂ€ngd .
Tycker det dÀr ser sÄ jÀvla illa ut.

Kollade pÄ klippet pÄ Youtube i hög upplösning och det ser fördjÀvligt ut att hantera ett skarpladdat och osÀkrat vapen sÄ. Om situationen var sÄ farlig att det fanns anledning att ha ett skarpladdat och osÀkrat vapen direkt riktat mot personen i bilen borde hon aldrig gÄtt fram som hon gjorde men som det ser ut hÄller han i bilen upp hÀnderna utan vapen.

TyvÀrr Àr en hel del poliser rÀdda och dÄ blir det extra riskabelt.
 
Tycker inte alls V tagit avstÄnd frÄn kommunismen Àven om dom idag inte har en partiledare som gÄr ut med att vara kommunist.
Det finns inte mycket i deras partiprogram som kan anklagas för att vara just kommunistiskt.

Huvudsaken borde vÀl vara att man inte Àr revolutionÀr i sitt tÀnkande. Och bland det mest radikala Àr vÀl att de gÀrna skulle vilja se mer gemensamt Àgande, och Àr emot en politik som frÀmst bara gynnar kapitalets intressen.
 
DÀr jag bor, hÀdar man om man röstar Mp. Dotterns kompisar sÀger till henne -Rösta pÄ vad du vill bara du inte röstar S el Mp. Hennes kompis pojkvÀn gjorde slut för att hon inte visste vad hon skulle rösta pÄ, dvs att hon inte var sÀker pÄ att rösta SD.
 
Det enda alternativet till SD Àr ju inte vÀnstern, Àven om Tidö-samarbetet kanske stundtals fÄr det att kÀnnas sÄ. SÀrskilt i EU-valet dÀr partierna inte Àr bundna av nationella samarbeten finns ju fler alternativ. L framstÄr plötsligt dÀr som ett ganska sÄ rimligt alternativ, Àven om deras nationella samarbete med SD borde uteslutit dem frÄn sin grupp i parlamentet för lÀnge sen.

En anledning till att jag Àr sÄ besviken pÄ just Ls utveckling nationellt Àr att jag en gÄng i tiden har röstat pÄ dem, och de Àr inte och har aldrig nÄgonsin varit vÀnster, hade de inte blivit sÄ antiliberala hade jag nog kunnat göra det igen i framtiden. Vissa av deras tidigare hjÀrtefrÄgor Àr vÀldigt viktiga för mig, men sÄ lÀnge de sjÀlva skiter fullstÀndigt i sina tidigare hjÀrtefrÄgor kan jag förstÄs inte heller ge dem min röst. Det Àr synd för i dessa tider hade man verkligen behövt ett Àkta liberalt parti. C Àr absolut inte vÀnster de heller, och de Àr fortfarande ett rimligt alternativ till SD. Att jag personligen inte kan tÀnka mig att rösta pÄ C i EU-valet har kanske mest med deras skogspolitik att göra, annars gillade jag en del av deras kandidater pÄ samma sÀtt som delar av L Àr fortsatt vettiga. M och KD har alltid varit alldeles för konservativa för mig, men innan de bÄda öppnade upp för att samarbeta med extremhögern i EU-parlamentet var de ÀndÄ fullt rimliga alternativ för den konservativt lagda vÀljaren, nu Àr det vÀl mer tveksamt.

Men det spelar egentligen ingen roll vad jag eller nÄgon annan tycker, för mest av allt sÄ behövs ju flera av de olika partierna pÄ den traditionella höger-vÀnster-skalan, inklusive vettiga höger och mittenpartier, för att kunna ha ett levande politiskt samtal om samhÀllet. Alldeles oavsett vad individen röstar pÄ.

Upplever dÀremot att mÄnga som röstar SD gör misstaget att anta att alla andra ocksÄ vill ha homogenitet i samhÀllet, bara en annan sort Àn de sjÀlva vill ha, nÀr mÀnniskor kanske i sjÀlva verket inte alls vill det. Jag vill dÄ absolut inte att det enda alternativet till SD ska vara vÀnstern, Àven om vÀnstern ocksÄ har blivit lite mer Ät höger Àn de var tidigare.
Att partier glider lÀngs skalan oavsett höger eller vÀnster sÄ beror det pÄ vÀljarna. Tappar man vÀljarstöd mÄste man glida pÄ skalan eller finna sig att Äka ut. Ska man skÀlla o kritisera pÄ vad partier gör o inte gör sÄ Àr det vÀljarna som ska ha skit inte politiker. Politiker mÄste vara lyhörda för vad folket vill ha. Det Àr vÀl vÀldigt klart om man jÀmför vÀljarstöd för S och SD under senaste 50 Ären
 
Att partier glider lÀngs skalan oavsett höger eller vÀnster sÄ beror det pÄ vÀljarna. Tappar man vÀljarstöd mÄste man glida pÄ skalan eller finna sig att Äka ut. Ska man skÀlla o kritisera pÄ vad partier gör o inte gör sÄ Àr det vÀljarna som ska ha skit inte politiker. Politiker mÄste vara lyhörda för vad folket vill ha. Det Àr vÀl vÀldigt klart om man jÀmför vÀljarstöd för S och SD under senaste 50 Ären

Det kan ju ocksÄ vara sÄ att vÀljarstödet sviker just pÄ grund av att de glidit.
 
Det kan ju ocksÄ vara sÄ att vÀljarstödet sviker just pÄ grund av att de glidit.
Å dĂ„ vill partiet anpassa sig för att inte Ă„ka ut. DĂ„ tĂ€nker man pĂ„ sig sjĂ€lv och inte pĂ„ vĂ€ljarna. För vĂ€ljarna ville vĂ€l förmodligen att partiet skulle Ă„ka ut
 
Vill du ha en diskussion sÄ undanber jag dig frÄn att fultolka mig och utmÄla mig som nÄgon elaking. Jag skriver att man mÀrker polariseringen i denna trÄd, och att det Àr laddat, det Àr allt. Ja, en del talar mer Àn andra. Den hÀr trÄden Àr bara en brÄkdel av det.

Det var verkligen inte min avsikt att fultolka dig eller utmÄla dig som en elaking. Vad i mitt inlÀgg fick dig att reagera sÄ, sÄ kan jag förklara hur jag menade?

Jag har förstÄtt att du tycker att politiken Àr polariserad, och poÀngen i mitt inlÀgg var att jag tycker att du bidrar till just det nÀr du (verkar) anta att alla som argumenterar mot SD röstar vÀnster. Det Àr ju lÄngt ifrÄn sant, sÄ det blir synd nÀr politiken idag beskrivs som att det typ Àr en kamp mellan nazism och kommunism. DÄ syns inte allt annat som ocksÄ finns, och behöver synas.
 
DÀr jag bor, hÀdar man om man röstar Mp. Dotterns kompisar sÀger till henne -Rösta pÄ vad du vill bara du inte röstar S el Mp. Hennes kompis pojkvÀn gjorde slut för att hon inte visste vad hon skulle rösta pÄ, dvs att hon inte var sÀker pÄ att rösta SD.
Jag borde vÀl inte bli förvÄnad, det Àr ju hur mÄnga undersökningar som helst som visat att dagens unga kommit att bli konservativa och höger. Men grejen med att dumpa nÄgon för att denne kanske inte kommer rösta SD var lite extremt...
 
Det finns inte mycket i deras partiprogram som kan anklagas för att vara just kommunistiskt.

Huvudsaken borde vÀl vara att man inte Àr revolutionÀr i sitt tÀnkande. Och bland det mest radikala Àr vÀl att de gÀrna skulle vilja se mer gemensamt Àgande, och Àr emot en politik som frÀmst bara gynnar kapitalets intressen.
Kan ju vara bra att börja leva efter det ocksÄ istÀllet för att vifta med kommunistiska partiers flaggor pÄ Almedalen och sluta samarbeta med öppet kommunistiska partier i EU som inte fördömer Sovjetunionen. Som jag skriv inte öppet kommunistiska lÀngre men visar med all tydlighet var dom hör hemma genom sitt agerande.
Eller varför inte sluta ge kommunistiska smÄpartier plats i Flaman om ni dom inte sjÀlva ser sig som kommunister lÀngre och vill ta avstÄnd till det.
 
Det var verkligen inte min avsikt att fultolka dig eller utmÄla dig som en elaking. Vad i mitt inlÀgg fick dig att reagera sÄ, sÄ kan jag förklara hur jag menade?

Jag har förstÄtt att du tycker att politiken Àr polariserad, och poÀngen i mitt inlÀgg var att jag tycker att du bidrar till just det nÀr du (verkar) anta att alla som argumenterar mot SD röstar vÀnster. Det Àr ju lÄngt ifrÄn sant, sÄ det blir synd nÀr politiken idag beskrivs som att det typ Àr en kamp mellan nazism och kommunism. DÄ syns inte allt annat som ocksÄ finns, och behöver synas.
Ja, kanske ditt antagande att jag inte tillÄter andra att ha Äsikter i trÄden? Att framstÀlla min person som klandervÀrdig. Undvik det.

Jag har inte antagit att alla som inte röstar SD Àr vÀnster, sÄ snÀlla, lÄt bli att framstÀlla det antagandet som min Äsikt. Jag Àr t.ex inte vÀnster. Jag hÄller med om att det Àr synd nÀr det blir sÄ onyanserat.
 
Ja, kanske ditt antagande att jag inte tillÄter andra att ha Äsikter i trÄden? Att framstÀlla min person som klandervÀrdig. Undvik det.

Jag har inte antagit att alla som inte röstar SD Àr vÀnster, sÄ snÀlla, lÄt bli att framstÀlla det antagandet som min Äsikt. Jag Àr t.ex inte vÀnster. Jag hÄller med om att det Àr synd nÀr det blir sÄ onyanserat.

Jag förstÄr faktiskt inte hur du tolkade det jag skrev som att du inte tillÄter andra att ha Äsikter? Om du hÄller med om att spektrumet som Àr emot nationalism och auktoritÀrt styre Àr brett och inte specifikt vÀnster, sÄ Àr det jÀttebra. Jag har inte fÄtt det intrycket av dig nÀr du skrivit sÄ mycket om vÀnsteranhÀngare och extremism, sÄ det Àr bra att du förtydligar det. Ju fler krafter som verkar för ett öppet och demokratiskt samhÀlle, desto bÀttre.
 
Kan ju vara bra att börja leva efter det ocksÄ istÀllet för att vifta med kommunistiska partiers flaggor pÄ Almedalen och sluta samarbeta med öppet kommunistiska partier i EU som inte fördömer Sovjetunionen. Som jag skriv inte öppet kommunistiska lÀngre men visar med all tydlighet var dom hör hemma genom sitt agerande.
Eller varför inte sluta ge kommunistiska smÄpartier plats i Flaman om ni dom inte sjÀlva ser sig som kommunister lÀngre och vill ta avstÄnd till det.
Vilka flaggor i Almedalen tÀnker du specifikt pÄ?

Och tja, det Àr sÄklart problematiskt med partier som inte tar avstÄnd frÄn Sovjet, men... liksom Sovjet tog avstÄnd frÄn sitt eget tidigare agerande i etapper, tÀnker tex. pÄ talet dÀr Stalins brott erkÀndes pÄ 20:e partikongressen 1956. Och jag har varit sÄ pass intresserad och antikommunistisk att jag skrev en b-uppsats i historia om hur svensk vÀnsterpress reagerade pÄ det. Men... jag har seriöst svÄrt att se nÄgot oroande alls med vÀnsterpartiet idag. Tanken pÄ att inte gÄ kapitalets intressen innefattar liksom inget odemokratiskt, ingen vÀpnad revolution, inget förtryckande utan mer frihet och solidaritet för fler. Och det Àr svÄrt att argumentera för att V skulle sakna liberala vÀrderingar vad gÀller individens frihet. Sedan kan man invÀnda mot fördelningspolitiken, sÄklart. Men att dra pÄ stora trumman med nÄt slags "red scare" stÀmmer helt enkelt inte överens med verkligheten.
 
Vilka flaggor i Almedalen tÀnker du specifikt pÄ?

Och tja, det Àr sÄklart problematiskt med partier som inte tar avstÄnd frÄn Sovjet, men... liksom Sovjet tog avstÄnd frÄn sitt eget tidigare agerande i etapper, tÀnker tex. pÄ talet dÀr Stalins brott erkÀndes pÄ 20:e partikongressen 1956. Och jag har varit sÄ pass intresserad och antikommunistisk att jag skrev en b-uppsats i historia om hur svensk vÀnsterpress reagerade pÄ det. Men... jag har seriöst svÄrt att se nÄgot oroande alls med vÀnsterpartiet idag. Tanken pÄ att inte gÄ kapitalets intressen innefattar liksom inget odemokratiskt, ingen vÀpnad revolution, inget förtryckande utan mer frihet och solidaritet för fler. Och det Àr svÄrt att argumentera för att V skulle sakna liberala vÀrderingar vad gÀller individens frihet. Sedan kan man invÀnda mot fördelningspolitiken, sÄklart. Men att dra pÄ stora trumman med nÄt slags "red scare" stÀmmer helt enkelt inte överens med verkligheten.
PKK flaggan framförallt, vart ju 2 till flaggor till partier som jag inte kommer ihÄg namnet pÄ.

Men att prata men en frÄn V och fÄ dom att se det kommunistiska i V Àr som att fÄ SD anhÀngare att se att SD Àr nazistiska.
 

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp