Det enda alternativet till SD Àr ju inte vÀnstern, Àven om Tidö-samarbetet kanske stundtals fÄr det att kÀnnas sÄ. SÀrskilt i EU-valet dÀr partierna inte Àr bundna av nationella samarbeten finns ju fler alternativ. L framstÄr plötsligt dÀr som ett ganska sÄ rimligt alternativ, Àven om deras nationella samarbete med SD borde uteslutit dem frÄn sin grupp i parlamentet för lÀnge sen.
En anledning till att jag Àr sÄ besviken pÄ just Ls utveckling nationellt Àr att jag en gÄng i tiden har röstat pÄ dem, och de Àr inte och har aldrig nÄgonsin varit vÀnster, hade de inte blivit sÄ antiliberala hade jag nog kunnat göra det igen i framtiden. Vissa av deras tidigare hjÀrtefrÄgor Àr vÀldigt viktiga för mig, men sÄ lÀnge de sjÀlva skiter fullstÀndigt i sina tidigare hjÀrtefrÄgor kan jag förstÄs inte heller ge dem min röst. Det Àr synd för i dessa tider hade man verkligen behövt ett Àkta liberalt parti. C Àr absolut inte vÀnster de heller, och de Àr fortfarande ett rimligt alternativ till SD. Att jag personligen inte kan tÀnka mig att rösta pÄ C i EU-valet har kanske mest med deras skogspolitik att göra, annars gillade jag en del av deras kandidater pÄ samma sÀtt som delar av L Àr fortsatt vettiga. M och KD har alltid varit alldeles för konservativa för mig, men innan de bÄda öppnade upp för att samarbeta med extremhögern i EU-parlamentet var de ÀndÄ fullt rimliga alternativ för den konservativt lagda vÀljaren, nu Àr det vÀl mer tveksamt.
Men det spelar egentligen ingen roll vad jag eller nÄgon annan tycker, för mest av allt sÄ behövs ju flera av de olika partierna pÄ den traditionella höger-vÀnster-skalan, inklusive vettiga höger och mittenpartier, för att kunna ha ett levande politiskt samtal om samhÀllet. Alldeles oavsett vad individen röstar pÄ.
Upplever dÀremot att mÄnga som röstar SD gör misstaget att anta att alla andra ocksÄ vill ha homogenitet i samhÀllet, bara en annan sort Àn de sjÀlva vill ha, nÀr mÀnniskor kanske i sjÀlva verket inte alls vill det. Jag vill dÄ absolut inte att det enda alternativet till SD ska vara vÀnstern, Àven om vÀnstern ocksÄ har blivit lite mer Ät höger Àn de var tidigare.