đŸ‡ȘđŸ‡șEU VALET 2024🇾đŸ‡Ș

Vilket parti kommer ni att rösta pÄ i EU valet 2024

  • SD

    Röster: 5 3,2%
  • M

    Röster: 11 7,0%
  • KD

    Röster: 6 3,8%
  • L

    Röster: 1 0,6%
  • C

    Röster: 20 12,7%
  • V

    Röster: 32 20,4%
  • MP

    Röster: 40 25,5%
  • S

    Röster: 28 17,8%
  • F

    Röster: 1 0,6%
  • AfS

    Röster: 2 1,3%
  • PP

    Röster: 0 0,0%
  • Övr

    Röster: 5 3,2%
  • Blankt

    Röster: 2 1,3%
  • Kommer ej rösta

    Röster: 9 5,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    157
  • Omröstning stĂ€ngd .
SÄ du tycker att polisen ska lÀgga ner sitt sÀkerhetstÀnk pÄ deras arbetsmiljö och lÄta gÀngkriminella ta över situationen genom allvarliga hot eller vÄld. För gÀngkriminella saknar ju empati för vanliga mÀnniskor runt om sig.
Nej?
Jag Ă€r övertygad om att de tar sin egen sĂ€kerhet pĂ„ allvar och det ska de göra. DĂ€rav jag skrev att jag inte visste vad de hade gjort innan i videoklippet, de kan ju ha lugnt stoppat bilen pĂ„ en kontroll och börjat prata nĂ€r de stack och sedan utsatte bilisten folk för ordentlig fara. Jag vet inte vad som hĂ€nde innan som gjorde att de ansĂ„g det nödvĂ€ndigt att dra vapen đŸ€·â€â™€ïž Jag anser att det ger en dĂ„lig bild av situationen, och ett intryck att de reagerar direkt med vapenvĂ„ld vilket jag inte vill att de ska göra.
Jag kommer tÀnka pÄ ett klipp som jag sÄg för nÄgra Är sedan av en grupp svenska poliser som var pÄ semester i New York och fick hoppa in nÀr de rÄkade pÄ nÄgon som misshandlade en annan person.
Och för det andra, det Àr inget som sÀger att personen som de griper i klippet Àr en gÀngkriminell.
 
Nu har vÀl SD lite av en ideologisk sÀrstÀllning nÀr det kommer till att vara extrema pÄ just det hÀr viset, men jag lÀgger till att den dÀr auktoritÀra vÄldsromantiken med rasistiska undertoner gÀller till viss del Àven andra politiker. SÄsom Ebba "Varför sköts det inte skarpt?" Busch. (SDs EU-kandidat Erixon skrev under samma period en ledare med rubriken "Polisen mÄste fÄ skjuta för att döda"). UtifrÄn det politiska landskapet dÀr sÄdana uttalanden överhuvudtaget förekommer sÄ kÀnns en sÄdan reklamfilm lite extra orovÀckande, för det pÄgÄr ju redan sedan ett antal Är tillbaka en viss normalisering av extrema stÄndpunkter och en politisk uppluckring av etiken kring hur polisen bör anvÀndas gentemot den egna befolkningen.
Även S Ă€r ju medskyldiga, tyvĂ€rr.
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Det handlar inte enbart om att sticka ut i mediebruset (som all reklam förstÄs försöker göra), utan framför allt handlar det om att de vill att tittarna ska tÀnka att invandringen gör Sverige otryggt och att polisen dÀrför ska vara hÄrdare mot alla som inte ser svenska ut, eftersom man enligt SD:s logik kan utgÄ frÄn att de troligtvis Àr kriminella. Det Àr vad SD vill tuta i alla som tittar.

SD stÀrker ocksÄ sitt stöd bland sina vÀljare genom att hela tiden utmana grÀnsen för vad som Àr acceptabelt, eftersom det ocksÄ ligger i linje med deras politiska budskap att andra partier Àr mesiga och de som kritiserar dem Àr snöflingor. Och kritiken frÄn den officiella myndigheten Àr mumma för SD, eftersom det för dem betyder att myndighetsledningen behöver bytas ut nÀr de kommer till makten, till en som Àr beredd att dansa efter en mer auktoritÀr pipa.

Denna reklamfilm mÄste naturligtvis förstÄs i sin kontext, och tolkas i relation till SD:s allmÀnna politik och strategi. Det Àr ingen slump eller olycksfall i arbetet att den ser ut som den gör. Det Àr tvÀrtom mycket medvetet, och om man inte önskar sig det mer auktoritÀra och bakÄtblickande nationalistiskt prÀglade samhÀlle som SD vill ta oss till, sÄ bör man bli mycket oroad över den typen av politisk reklam. Den Àr verkligen inte som "all annan" politisk reklam som jag tolkar att du menar.
Jag lÀser inte in all det förstnÀmnda i videon som delades. Om det var deras intention har det passerat mig utan bemÀrkelse. Jag Àr mer intresserad av att lÀsa vilka frÄgor partierna tycker Àr viktiga, se handling och resultat.

Jag tror politik överlag har blivit mer laddad och det reflekteras i mer extrema stÄndpunkter. Jag tror det speglar ett visst missnöje i vÀrlden just nu. Corona, gÀngkriminalitet, kriget i Ukraina, inflationen - det ena har avlöst det andra. Det Àr mycket laddade kÀnslor i luften.
 
Nej?
Jag Ă€r övertygad om att de tar sin egen sĂ€kerhet pĂ„ allvar och det ska de göra. DĂ€rav jag skrev att jag inte visste vad de hade gjort innan i videoklippet, de kan ju ha lugnt stoppat bilen pĂ„ en kontroll och börjat prata nĂ€r de stack och sedan utsatte bilisten folk för ordentlig fara. Jag vet inte vad som hĂ€nde innan som gjorde att de ansĂ„g det nödvĂ€ndigt att dra vapen đŸ€·â€â™€ïž Jag anser att det ger en dĂ„lig bild av situationen, och ett intryck att de reagerar direkt med vapenvĂ„ld vilket jag inte vill att de ska göra.
Jag kommer tÀnka pÄ ett klipp som jag sÄg för nÄgra Är sedan av en grupp svenska poliser som var pÄ semester i New York och fick hoppa in nÀr de rÄkade pÄ nÄgon som misshandlade en annan person.
Och för det andra, det Àr inget som sÀger att personen som de griper i klippet Àr en gÀngkriminell.
Men polisen har ju lÀrt sig att gÀngkriminella i vissa fall har vapen i sina bilar. Det Àr inget man vet pÄ förhand. DÄ tar man naturligtvis ingen risk nÀr man stoppar en bil efter en jakt. DÄ drar polisen vapen fört vilket dom har rÀtt till sÄ att dom Àr beredda pÄ om gÀngkriminella försöker sig pÄ nÄtt
 
Jag lÀser inte in all det förstnÀmnda i videon som delades. Om det var deras intention har det passerat mig utan bemÀrkelse. Jag Àr mer intresserad av att lÀsa vilka frÄgor partierna tycker Àr viktiga, se handling och resultat.

Jag tror politik överlag har blivit mer laddad och det reflekteras i mer extrema stÄndpunkter. Jag tror det speglar ett visst missnöje i vÀrlden just nu. Corona, gÀngkriminalitet, kriget i Ukraina, inflationen - det ena har avlöst det andra. Det Àr mycket laddade kÀnslor i luften.
SD har vart konstanta i sina extrema stÄndpunkter, oavsett vÀrldslÀge.
 
Bra skrivet!

Jag tÀnker ocksÄ att jag vill ha en poliskÄr som i första hand arbetar med att prata, medla etc Àn en som tar till vÄld vid första steget. Nu vet jag inte vad som hÀnde innan videoklippet sÄ jag kan inte uttala mig om det de gjorde var rÀtt eller fel. Men det jag tÀnker Àr att det ger en bild av en poliskÄr som reagerar direkt med vapenvÄld (dÄ man inte ser hur de reagerat innan), vilket Àr inte vad Ätminstone jag vill ha.

Tack! ❀

Jag tÀnker att frÄgan om reklamfilmen inte handlar om huruvida polisen i filmen agerade rÀtt eller fel, det kan vi tittare omöjligt bedöma utifrÄn ett sÄdant klipp.

Dessutom vill jag helst inte bidra till uppmÀrksamheten för en gammal film som bryter mot bÄde GDPR och vanligt sunt förnuft. Som dessutom ju mer uppmÀrksamhet den fÄr bidrar till SD:s propagandaspridning.

Det intressanta och viktiga att uppmÀrksamma Àr framför allt hur den hÀr typen av filmer anvÀnds av avsÀndaren. Det Àr verkligen ingen slump att den Àr som den Àr, pÄ samma sÀtt som att SD:s trollkonton inte Àr nÄgot de skÀms över att bli pÄkomna med utan tvÀrtom Àr öppna med att det Àr en del av deras strategi. Eftersom det fungerar för att nÄ ut med deras budskap, och eftersom deras vÀljare inte har nÄgot emot dessa metoder.

Det som Àr viktigt att prata om Àr alltsÄ vilket samhÀlle vi vill ha, och vilket samtalsklimat vi tycker Àr acceptabelt, snarare Àn det enskilda ingripandefallet som visas i videon. Sedan hÄller jag helt med dig om att jag ocksÄ vill ha poliser som i första hand pratar och vÀljer mindre vÄld nÀr det finns utrymme för det, samtidigt som det ocksÄ finns tillfÀllen dÀr de mÄste fÄ ta till skarpa vapen utan bli hÀngda för det. Men att diskutera nÀr olika verktyg ska anvÀndas och inte kopplat till just denna film, riskerar bara att vi ocksÄ dansar efter SD:s pipa - nÀmligen att diskutera hudfÀrg i relation till brottslighet, och polisers rÀtt att anvÀnda sitt tjÀnstevapen. Och gör vi det samtidigt som en film spelas upp dÀr en ung, mörkhyad man hÄller pÄ att gripas av en polis som i situationen kÀnt sig nödgad att dra sitt vapen, sÄ har vi redan frÄn start gÄtt med pÄ att vara pÄ en planhalva dÀr vi aldrig kan fÄ över nÄgra spelare frÄn. NÀr frÄgorna Àr felvÀnda som utgÄngspunkt sÄ gÄr det inte att besvara dem med förnuft och fakta, det enda som hÀnder Àr att vi bidrar till att mer tid av debatten gÄtt Ät till att prata om relationen hudfÀrg och brottslighet, och mindre tid gÄr dÄ till att diskutera de faktorer som verkligen spelar roll.

SÄ fortsÀtt gÀrna att prata om polisens viktiga arbete, men inte med denna film som exempel.
 
Jag anser att det ger en dÄlig bild av situationen, och ett intryck att de reagerar direkt med vapenvÄld vilket jag inte vill att de ska göra.
Det Àr dock inte konstigt, och snarare standard om man sÀtter polisen pÄ biljakt. De kan inte alltid veta om föraren Àr bevÀpnad. Ska de brottas med mÀnniskan istÀllet? Om personen har gömt ett vapen pÄ sig, vad har du som skydd dÄ som polis om tjÀnstevapen inte fÄr anvÀndas?

SD har vart konstanta i sina extrema stÄndpunkter, oavsett vÀrldslÀge.
Jag syftade pÄ vad mÀnniskor röstar pÄ och hur laddat Àmnet politik bevisligen Àr för en del, sÄ som i denna trÄd.
 
Jag lÀser inte in all det förstnÀmnda i videon som delades. Om det var deras intention har det passerat mig utan bemÀrkelse. Jag Àr mer intresserad av att lÀsa vilka frÄgor partierna tycker Àr viktiga, se handling och resultat.

Jag tror politik överlag har blivit mer laddad och det reflekteras i mer extrema stÄndpunkter. Jag tror det speglar ett visst missnöje i vÀrlden just nu. Corona, gÀngkriminalitet, kriget i Ukraina, inflationen - det ena har avlöst det andra. Det Àr mycket laddade kÀnslor i luften.

Du har inte lĂ€st in det i videon, men min förhoppning Ă€r att du nĂ€r du lĂ€ser om hur detta ÄR en del av en större strategi kommer att se det nĂ€sta gĂ„ng du ser denna video eller liknande kampanjmaterial. Ingen av oss snappar ju upp allt vid första ögonkastet, men det som Ă€r bra med att folk engagerar sig i politiken och diskuterar med andra Ă€r att vi genom det fĂ„r fler perspektiv pĂ„ det vi ser. Jag tar ocksĂ„ in en massa saker jag sjĂ€lv inte tĂ€nkt pĂ„ genom trĂ„darna har pĂ„ Buke och genom diskussioner pĂ„ andra stĂ€llen.

Ja, det Àr mycket laddning i politiken just nu, men det Àr ocksÄ ett sundhetstecken nÀr de nationalistiska krafterna möter ett starkt motstÄnd. Vi vet ju hur det gick pÄ 1900-talet nÀr den typen av partier vann makten i demokratiska val, sÄ pÄ nÄgot sÀtt behöver vi stoppa utvecklingen tidigare denna gÄng. FrÄgan Àr bara hur, nÀr sÄ mÄnga inte ser vad som hÄller pÄ att hÀnda...
 
Varför fÄr kan inte det dÄ menar du? Det Àr vÀl inte vÀrre Àn att Nooshi undviker att prata om kommunismen som hon inte vill kÀnnas vid nÀr hon fÄr frÄgor om det.

Att "skrÀmma" med kommunismen nÀr nationalistiska partier fÄr kritik Àr ett klassiskt och mycket uttjatat grepp. Det Àr inte ett antingen-eller-val mellan dessa tvÄ.

Du skrev att SD inte Àr emot invandring, och fick frÄgan om hur det gÄr ihop med att de pÄstÄr att det pÄgÄr ett "folkutbyte" i Sverige i och med invandringen och dÀrför vill stoppa den.

Nu pÄstÄr du att du "inte vet" hur det hÀnger ihop, och driver istÀllet ivÀg till ett nytt pÄstÄende för att slippa svara pÄ det första.

Det Àr inget konstigt att du inte vet hur dina pÄstÄenden hÀnger ihop, eftersom de helt enkelt inte gör det. Precis som att SD:s resonemang ofta inte heller hÀnger ihop logisk, och det Àr poÀngen i deras politik att den Àr vÀrdebaserad med nationen och en homogen befolkning i centrum - det har inget med förnuft eller logik att göra, det Àr kÀnslobaserad nationalism och rasism, och det kan man inte vinna mot genom en förnuftig argumentation.

Det Àr ocksÄ vÄr stora ödesfrÄga just nu, vi som önskar ett fortsatt fritt, öppet och demokratiskt Europa, hur vi ska lyckas fÄ folket att önska en politik som leder till det.
 
Du har inte lĂ€st in det i videon, men min förhoppning Ă€r att du nĂ€r du lĂ€ser om hur detta ÄR en del av en större strategi kommer att se det nĂ€sta gĂ„ng du ser denna video eller liknande kampanjmaterial. Ingen av oss snappar ju upp allt vid första ögonkastet, men det som Ă€r bra med att folk engagerar sig i politiken och diskuterar med andra Ă€r att vi genom det fĂ„r fler perspektiv pĂ„ det vi ser. Jag tar ocksĂ„ in en massa saker jag sjĂ€lv inte tĂ€nkt pĂ„ genom trĂ„darna har pĂ„ Buke och genom diskussioner pĂ„ andra stĂ€llen.

Ja, det Àr mycket laddning i politiken just nu, men det Àr ocksÄ ett sundhetstecken nÀr de nationalistiska krafterna möter ett starkt motstÄnd. Vi vet ju hur det gick pÄ 1900-talet nÀr den typen av partier vann makten i demokratiska val, sÄ pÄ nÄgot sÀtt behöver vi stoppa utvecklingen tidigare denna gÄng. FrÄgan Àr bara hur, nÀr sÄ mÄnga inte ser vad som hÄller pÄ att hÀnda...
Du fÄr ursÀkta, men frÄn det jag kan utlÀsa Àr vÀnsterns retorik minst lika extrem. Olika perspektiv Àr nyttigt, men jag fÄr kÀnslan av att man ska helst bli korsfÀst i den hÀr trÄden om man inte röstar vÀnster eller mijöpartiet. Och sÄdant Àr jag inte för.
 
Röstar inte pĂ„ dom men hĂ€r Ă€r dom tydliga med att swexit ligger pĂ„ deras priolista. Är vĂ€l det partiet som har det sĂ„ högt pĂ„ listan.

Men jag hoppas att man förstÄr vad man fÄr pÄ köpet, om man nu "bara" Àr kritisk mot EU. Men jag tror det Àr fÄ som bara vÀljer dem för Swexit, det Àr nog snarare helheten det partiet stÄr för.
 
Du fÄr ursÀkta, men frÄn det jag kan utlÀsa Àr vÀnsterns retorik minst lika extrem. Olika perspektiv Àr nyttigt, men jag fÄr kÀnslan av att man ska helst bli korsfÀst i den hÀr trÄden om man inte röstar vÀnster eller mijöpartiet. Och sÄdant Àr jag inte för.
SÄ upplever inte jag det (som aldrig röstat varken V eller MP i nÄgot val). Det gÄr utmÀrkt att kritisera ett extremt parti utan att tycka att ett annat extremt parti Àr fantastiskt. Det finns ju liksom ganska mÄnga partier dÀremellan, sÄ jag ser inte varför argumentet till att inte problematisera ett extremt parti för att det finns andra extrema partier Àr rimligt?
 

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp