đŸ‡ȘđŸ‡șEU VALET 2024🇾đŸ‡Ș

Vilket parti kommer ni att rösta pÄ i EU valet 2024

  • SD

    Röster: 5 3,2%
  • M

    Röster: 11 7,0%
  • KD

    Röster: 6 3,8%
  • L

    Röster: 1 0,6%
  • C

    Röster: 20 12,7%
  • V

    Röster: 32 20,4%
  • MP

    Röster: 40 25,5%
  • S

    Röster: 28 17,8%
  • F

    Röster: 1 0,6%
  • AfS

    Röster: 2 1,3%
  • PP

    Röster: 0 0,0%
  • Övr

    Röster: 5 3,2%
  • Blankt

    Röster: 2 1,3%
  • Kommer ej rösta

    Röster: 9 5,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    157
  • Omröstning stĂ€ngd .
Men du förstÄr vÀl att de valde ut just det hÀr gripandet för att det inte var en vit man? Har du sett SD:s andra reklamklipp inför valet dÀr de tagit en person, som visade civilkurage och stoppade ett vÄldsbrott, helt ur kontext? DÀr ges han som exempel pÄ en skrikig utlÀnning som vi ska bygga murar för. I samma kampanj Àr det rimligt att bara acceptera att polisen i frÄga gjorde allt 100% rÀtt, nÀr hon bryter beter sig olaglig (bryter mot dataskyddsförordningen)? Jag tycker att det kÀnns helt sjukt att acceptera att hÀnga ut den hÀr mannen nu, i en politisk kampanj. Det Àr sÄ mÄnga Är sedan att om han ens Ätalades och dömdes för nÄgot i relation till gripandet, sÄ finns det en chans att straffet Àr avtjÀnat och att det inte finns kvar i belastningsregistret. Oavsett Àr det djupt oetiskt och oseriöst.
Nej, jag drar faktiskt inte den slutsatsen alls. Och jag har inte sett deras andra valkampanjer.

Ja, det Àr onödigt att hÀnga ut nÄgon.
 
LÀgger till att SD-polisen fÄr den empatistörda moderata f.d polisen Fredrik KÀrrholm att verka sympatisk. Och det sÀger en del!!!
 
Men lÀs pÄ lite om den lagen istÀllet sÄ kan du ju avgöra sjÀlv om det Àr troligt eller ej (du verkar ju vara pigg pÄ att medborgarna sjÀlva ska fÄ bedöma).
Men alla tolkar ju lagen olika. DÀrför finns ju domstolar som avgör vem som har rÀtt.

Det det Àr vÀl bara din Äsikt vÀl inte ett laga vunnet mÄl som styrker att du har rÀtt?
 
Det Àr ett gripande efter en biljakt, det Àr klart man drar tjÀnstevapnet. Med dina ord vill du framstÀlla det som att mÀnniskan gick ut pÄ torget för att hota nÄgon förbipasserande. SÄ Àr det ju inte, kom igen nu. Vi behöver inte var överens för all del i vÀrlden, och jag förstÄr ditt argument, men undvik överdrifter.
Det sÀger ju nÄgot om synen pÄ sitt arbete nÀr man vÀljer att lyfta fram just en situation dÀr man demonstrerar lite av det vÄldsmonopol man har, Àven om man sÄ skulle bortse frÄn den klart rasistiska undertonen som SD alltid lyckas fÄ med, samt förstÄs den uppenbara bristen pÄ omdöme i att inte censurera personens identitet i sin politiska reklamfilm som man rullar ut till massorna.

"Höhö skjutvapen"-attityden med cigarren i mungipan fungerar kanske som reklam för SD men nÄgon sÀrskilt bra eller förtroendeingivande reklam för polisen Àr det ju inte och har aldrig varit. Man förstÄr dÀremot varför polisen ibland har sina problem med tillit hos allmÀnheten, sÄ det Àr vÀl bara att önska polismyndigheten lycka till med förÀndringsarbetet.
 
Om du ser den hÀr dÄ, som kan du se polisgrejen i ett annat ljus? https://www.aftonbladet.se/nyheter/...sitt-sammanhang-sprids-av-sverigedemokraterna
De visar inte SDs klipp i artikeln sÄ att jag fÄr inblick i hur de anvÀnde det, sÄ nej. Om de inte visste bakgrunden och anvÀnde det felaktigt Àr det sÄklart ett fel frÄn deras sida. Jag ser inget fel i polisens agerande i videon, möjligen kan jag hÄlla med om att det blir nÄgot osmakligt att anvÀnda det i en politisk kampanj. Men mitt förtroende för polisen har inte förÀndrats. Polisvideon Àr ju inte tagen ur sitt sammanhang, utan kommer frÄn polisen ifrÄga. Ett gripande som skedde för mer Àn 20 Är sedan.
 
Det sÀger ju nÄgot om synen pÄ sitt arbete nÀr man vÀljer att lyfta fram just en situation dÀr man demonstrerar lite av det vÄldsmonopol man har, Àven om man sÄ skulle bortse frÄn den klart rasistiska undertonen som SD alltid lyckas fÄ med, samt förstÄs den uppenbara bristen pÄ omdöme i att inte censurera personens identitet i sin politiska reklamfilm som man rullar ut till massorna.

"Höhö skjutvapen"-attityden med cigarren i mungipan fungerar kanske som reklam för SD men nÄgon sÀrskilt bra eller förtroendeingivande reklam för polisen Àr det ju inte och har aldrig varit. Man förstÄr dÀremot varför polisen ibland har sina problem med tillit hos allmÀnheten, sÄ det Àr vÀl bara att önska polismyndigheten lycka till med förÀndringsarbetet.
Jag tror det handlar om att man vill fÄnga folks uppmÀrksamhet och intresse med en dramatisk kampanjfilm. Ett klipp pÄ en polis som hÄller pÄ med pappersarbete Àr inte lika fÀngslande och inte lika ihÄgkommet.
 
De visar inte SDs klipp i artikeln sÄ att jag fÄr inblick i hur de anvÀnde det, sÄ nej. Om de inte visste bakgrunden och anvÀnde det felaktigt Àr det sÄklart ett fel frÄn deras sida. Jag ser inget fel i polisens agerande i videon, möjligen kan jag hÄlla med om att det blir nÄgot osmakligt att anvÀnda det i en politisk kampanj. Men mitt förtroende för polisen har inte förÀndrats. Polisvideon Àr ju inte tagen ur sitt sammanhang, utan kommer frÄn polisen ifrÄga. Ett gripande som skedde för mer Àn 20 Är sedan.
Det finns med? Utöver att de sedan visar en intervju med mannen.

Jag vet att det Àr mer Àn 20 Är gammalt, och som tur Àr sÄ verkar företrÀdare för polismyndigheten ocksÄ se problem med att anvÀnda gripandet i en kampanj! Hade de inte gjort det utan hejat pÄ, dÄ hade det varit ett enormt problem. Nu Àr det mer illavarslande och som ett tydligt exempel pÄ vad som sÀnker förtroende för vÄldsmonopolet.
 
Det finns med? Utöver att de sedan visar en intervju med mannen.

Jag vet att det Àr mer Àn 20 Är gammalt, och som tur Àr sÄ verkar företrÀdare för polismyndigheten ocksÄ se problem med att anvÀnda gripandet i en kampanj! Hade de inte gjort det utan hejat pÄ, dÄ hade det varit ett enormt problem. Nu Àr det mer illavarslande och som ett tydligt exempel pÄ vad som sÀnker förtroende för vÄldsmonopolet.
Men det var ju jÀttekort och obegripligt? Kunde inte uppfatta nÄgonting ur det förutom techno-musik.

Det Àr klart att de inte kan gÄ ut med ett utlÄtande om att de "hejar pÄ". Oavsett om de ser pÄ det med genuint allvar eller inte, sÄ kommer de föra sig politiskt korrekt i media.
 
Jag tror det handlar om att man vill fÄnga folks uppmÀrksamhet och intresse med en dramatisk kampanjfilm. Ett klipp pÄ en polis som hÄller pÄ med pappersarbete Àr inte lika fÀngslande och inte lika ihÄgkommet.
Återigen, nĂ€r det rör statens vĂ„ldsmonopol sĂ„ bör det finnas en högre standard Ă€n att idka vĂ„ldsromantik. PĂ„ samma vis som ett parti inte borde kampanja genom att fĂ„ valet att handla mellan dem och "ljugmedia". Har vĂ€l aldrig blivit tydligare att SD Ă€r ett fascistiskt parti.
 
MÄnga Àr det som sÀtter upp reklam för deras parti före val, det rÀttas till om det hamnar pÄ sniskan eller trillar ner.
FÄr se om iÄr blir första gÄngen nÄgon bryr sig om att ta bort skrÀpet efter valet.
Kan det vara dags att skriva ut en fet bot för nedskrÀpning om affischerna inte Àr borta senast onsdagen efter valet?
 
1717881335515.png


Har aldrig röstat i EU-val tidigare tror jag, inte vad jag kan minnas iallafall - men jag ska pallra mig ivĂ€g i morgon. Är inte insatt alls sĂ„ gjorde valkompassen och tĂ€nkte att jag ska lĂ€sa pĂ„ lite pĂ„ de jag fick högst pĂ„ och sen försöka vĂ€lja. :)
 
Att majoriteten av 'svenskar' inte förlorar nÄgot förtroende för polisen helt förstÄeligt. Att polisen genom politisk reklam fokuserat pÄ en tydlig minoritet, en minoritet dÀr förtroendet för polisen redan Àr mycket lÄg, Àr ett enormt problem. För att klara upp brott, och ffa för att effektivt jobba preventivt sÄ krÀvs det att allmÀnheten litar pÄ att polisen utför sitt uppdrag professionellt och Àr absolut neutrala.

Jag har skrivit om det hÀr tidigare, men en god vÀns lillebror, hens förÀldrar Àr frÄn Algeriet, satt och hÀngde med sina kompisar som tonÄringar i alla Är har gjort. En polisbil stannar och polisen tar in alla killarna pÄ förhör eftersom det senare visar sig att en bil hade stulits och signalementet passade in pÄ killarna.

De slÀpptes sedan utan ursÀkt eller förklaring. För min vÀns lillebror, och hans kompisar Àr polisen numera en fiende. De som gansterrapparna sjunger om ska dödas och hÄnar. Musiken som min vÀns lillebror och hans kompisar numera har en personlig anledning att lyssna till.

Ingen av dem har blivit gÀngkriminella, men alla har i princip förlorat förtroendet för rÀttsvÄrdande myndigheter. Snacket sprider sig och fÄr alltfler att se polisen och samhÀllet som 'dom'. Och i det ligger en enorm samhÀllsfara.
 
Det sÀger ju nÄgot om synen pÄ sitt arbete nÀr man vÀljer att lyfta fram just en situation dÀr man demonstrerar lite av det vÄldsmonopol man har, Àven om man sÄ skulle bortse frÄn den klart rasistiska undertonen som SD alltid lyckas fÄ med, samt förstÄs den uppenbara bristen pÄ omdöme i att inte censurera personens identitet i sin politiska reklamfilm som man rullar ut till massorna.

"Höhö skjutvapen"-attityden med cigarren i mungipan fungerar kanske som reklam för SD men nÄgon sÀrskilt bra eller förtroendeingivande reklam för polisen Àr det ju inte och har aldrig varit. Man förstÄr dÀremot varför polisen ibland har sina problem med tillit hos allmÀnheten, sÄ det Àr vÀl bara att önska polismyndigheten lycka till med förÀndringsarbetet.
Bygger lite vidare pÄ ditt inlÀgg...
Jag tÀnker mig en kampanj dÀr en polis vill stÀlla upp i val, och vÀljer att ta ett foto av sig i uniform samt ett filmklipp dÀr hen stÄr ute pÄ stan och pratar med nÄgon (dold) medborgare m.m. Dvs en betydligt mera vÀlstÀdad reklamsnutt, och Àven det skulle jag vara tveksam till.
Polisyrket Àr ett speciellt arbete dÀr det Àr viktigt att hela myndigheten framstÄr opartisk, det inkluderar alla anstÀllda.

Om man, civilklÀdd, istÀllet svarar polis om nÄgon frÄgar vad man jobbar med, och/eller vÀljer att ta foto av sig civilklÀdd och kampanjera med "din sÀkerhet Àr viktig för mig!" SÄ blir det en helt annan sak.
Uniformen Àr en vÀldigt viktig del av polisyrket som gör personen lite anonym för de personer de möter i yrket, till bÄde för- och nackdelar. Det Àr för bÄdas skull, och dÀrför Àr det viktigt att polisen hÄller i grÀnserna hur uniformen anvÀnds.

De sociala medier man ser poliser i uniform i Àr mycket noggrant eftertÀnkta och jag tror att de flesta Àr vÀlmedvetna om allt de gör i dessa kanaler reflekterar pÄ hela poliskÄren.
 
Återigen, nĂ€r det rör statens vĂ„ldsmonopol sĂ„ bör det finnas en högre standard Ă€n att idka vĂ„ldsromantik. PĂ„ samma vis som ett parti inte borde kampanja genom att fĂ„ valet att handla mellan dem och "ljugmedia". Har vĂ€l aldrig blivit tydligare att SD Ă€r ett fascistiskt parti.
Jag förstÄr att du kÀnner att det Àr vÄldsromantik, förstÄeligt, men det Àr inte staten som gÄtt ut med filmen.
Jag tycker att politik Àr mycket spel för gallerierna.
 
Att majoriteten av 'svenskar' inte förlorar nÄgot förtroende för polisen helt förstÄeligt. Att polisen genom politisk reklam fokuserat pÄ en tydlig minoritet, en minoritet dÀr förtroendet för polisen redan Àr mycket lÄg, Àr ett enormt problem. För att klara upp brott, och ffa för att effektivt jobba preventivt sÄ krÀvs det att allmÀnheten litar pÄ att polisen utför sitt uppdrag professionellt och Àr absolut neutrala.

Jag har skrivit om det hÀr tidigare, men en god vÀns lillebror, hens förÀldrar Àr frÄn Algeriet, satt och hÀngde med sina kompisar som tonÄringar i alla Är har gjort. En polisbil stannar och polisen tar in alla killarna pÄ förhör eftersom det senare visar sig att en bil hade stulits och signalementet passade in pÄ killarna.

De slÀpptes sedan utan ursÀkt eller förklaring. För min vÀns lillebror, och hans kompisar Àr polisen numera en fiende. De som gansterrapparna sjunger om ska dödas och hÄnar. Musiken som min vÀns lillebror och hans kompisar numera har en personlig anledning att lyssna till.

Ingen av dem har blivit gÀngkriminella, men alla har i princip förlorat förtroendet för rÀttsvÄrdande myndigheter. Snacket sprider sig och fÄr alltfler att se polisen och samhÀllet som 'dom'. Och i det ligger en enorm samhÀllsfara.
Fast att man blir inplockad pÄ förhör om signalementet stÀmmer Àr inte konstigt i sig. TvÄ numera fd kollegor rÄkade ut för att bli stoppade av polis med dragna vapen i centrala Sthlm nÀr de var ute pÄ lunch. Det hade skett ett vÀpnat rÄn i nÀrheten och de stÀmde in pÄ beskrivningen, tvÄ helyllesvenskar.
 
Fast att man blir inplockad pÄ förhör om signalementet stÀmmer Àr inte konstigt i sig. TvÄ numera fd kollegor rÄkade ut för att bli stoppade av polis med dragna vapen i centrala Sthlm nÀr de var ute pÄ lunch. Det hade skett ett vÀpnat rÄn i nÀrheten och de stÀmde in pÄ beskrivningen, tvÄ helyllesvenskar.
Fast nu Àr det ju sÄ att till och med BrÄ pÄpekar att det sker systematiska diskriminerande/rasprofilerande kontroller. https://crd.org/sv/2023/10/26/rappo...ers-problembild-om-etnisk-och-rasprofilering/


Tror de flesta insÄg att det var sÄ nÀr det rörde REVA, och nu börjar det ju bli vÀrre igen.
 

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp