đŸ‡ȘđŸ‡șEU VALET 2024🇾đŸ‡Ș

Vilket parti kommer ni att rösta pÄ i EU valet 2024

  • SD

    Röster: 5 3,2%
  • M

    Röster: 11 7,0%
  • KD

    Röster: 6 3,8%
  • L

    Röster: 1 0,6%
  • C

    Röster: 20 12,7%
  • V

    Röster: 32 20,4%
  • MP

    Röster: 40 25,5%
  • S

    Röster: 28 17,8%
  • F

    Röster: 1 0,6%
  • AfS

    Röster: 2 1,3%
  • PP

    Röster: 0 0,0%
  • Övr

    Röster: 5 3,2%
  • Blankt

    Röster: 2 1,3%
  • Kommer ej rösta

    Röster: 9 5,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    157
  • Omröstning stĂ€ngd .
Jag förstÄr att du kÀnner att det Àr vÄldsromantik, förstÄeligt, men det Àr inte staten som gÄtt ut med filmen.
Jag tycker att politik Àr mycket spel för gallerierna.
Det Àr ju delvis min poÀng, det Àr inte den statliga myndigheten som gÄr ut med filmen, dÀrför Àr det viktigt att de tar avstÄnd.

Nu driver ju SD exakt de frÄgorna de som de hÀrjar om, tyvÀrr.
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Fast nu Àr det ju sÄ att till och med BrÄ pÄpekar att det sker systematiska diskriminerande/rasprofilerande kontroller. https://crd.org/sv/2023/10/26/rappo...ers-problembild-om-etnisk-och-rasprofilering/


Tror de flesta insÄg att det var sÄ nÀr det rörde REVA, och nu börjar det ju bli vÀrre igen.
Svarar mig sjÀlv för insÄg att Demirok beskrev sakernas tillstÄnd vÀldigt bra pÄ JÀrvaveckan, han talade inte lÀnge om just det i sitt tal, men det han sa var trÀffande: "Ett Sverige dÀr min mamma hemma i VÄrby gÄrd nu oroar sig för om min pappa, som Àr född i Turkiet, ska visiteras pÄ vÀg till mataffÀren. Om han glömt legget hemma, tvingas han ringa hem frÄn hÀktet dÄ?"
 
Nu Àr vi igÄng pÄ riktigt. Hur stort valdeltagande blir det i Sverige? Det ryktas om att förtidsrösterna har ökat jmf med förra gÄngen. Jag gissar pÄ 60%
 
Nu Àr vi igÄng pÄ riktigt. Hur stort valdeltagande blir det i Sverige? Det ryktas om att förtidsrösterna har ökat jmf med förra gÄngen. Jag gissar pÄ 60%
KÀnns som att EU valet generellt inte engagerar sÄ mÄnga. Vet Ätminstone en (ett syskon) som jag fÄtt pÄminna hela veckan om att det faktiskt Àr val. Om det Àr dÄligt vÀder, stannar fler hemma av bekvÀmlighet? Jag Àr vÀl av den Äsikten att engagerar man sig inte sÄ har man inte rÀtt att klaga över utfallet.
 
Fast nu Àr det ju sÄ att till och med BrÄ pÄpekar att det sker systematiska diskriminerande/rasprofilerande kontroller. https://crd.org/sv/2023/10/26/rappo...ers-problembild-om-etnisk-och-rasprofilering/


Tror de flesta insÄg att det var sÄ nÀr det rörde REVA, och nu börjar det ju bli vÀrre igen.
Jag har aldrig förnekat att det inte förekommer diskriminering. Det Àr dÀremot inte konstigt att man tas in till förhör om man stÀmmer in pÄ ett signalemente.
 
Usch, jag ser det som att de som inte orkar rösta och de som röstar pÄ SD lÀgger sina liv i Putins hÀnder. Jag Àr sÄ sur pÄ syrran som inte skickat mammas röstkort och ID som hon glömde hemma sÄ mamma inte kan rösta idag. :down:
 
Jag har aldrig förnekat att det inte förekommer diskriminering. Det Àr dÀremot inte konstigt att man tas in till förhör om man stÀmmer in pÄ ett signalemente.
Visst, passar man inte pÄ signalementet sÄ Àr det som det Àr. Men det drabbar ju rasifierade i mycket större utstrÀckning Àven om de inte passar in pÄ signalement.
 
Usch, jag ser det som att de som inte orkar rösta och de som röstar pÄ SD lÀgger sina liv i Putins hÀnder. Jag Àr sÄ sur pÄ syrran som inte skickat mammas röstkort och ID som hon glömde hemma sÄ mamma inte kan rösta idag. :down:
Det Àr ju inte ens bara SD tyvÀrr, KD och M har öppnat upp för att samarbeta till viss del med extremhögern. De sÀger att det absolut inte ska ske i frÄgor om Ukraina, men ger man inflytande till de mer extrema partierna i vissa frÄgor sÄ fÄr de mer inflytande överlag, punkt slut.
 
Visst, passar man inte pÄ signalementet sÄ Àr det som det Àr. Men det drabbar ju rasifierade i mycket större utstrÀckning Àven om de inte passar in pÄ signalement.
Problemet Àr vÀl att vittnesuppgifter Àr allt för osÀkra nÀr det kommer till beskrivningar av misstÀnkta.
 
Det Àr ju inte ens bara SD tyvÀrr, KD och M har öppnat upp för att samarbeta till viss del med extremhögern. De sÀger att det absolut inte ska ske i frÄgor om Ukraina, men ger man inflytande till de mer extrema partierna i vissa frÄgor sÄ fÄr de mer inflytande överlag, punkt slut.
Allt fler av extremhögerns politiker inom EU Àr avlönade av Putin.
 
Att majoriteten av 'svenskar' inte förlorar nÄgot förtroende för polisen helt förstÄeligt. Att polisen genom politisk reklam fokuserat pÄ en tydlig minoritet, en minoritet dÀr förtroendet för polisen redan Àr mycket lÄg, Àr ett enormt problem. För att klara upp brott, och ffa för att effektivt jobba preventivt sÄ krÀvs det att allmÀnheten litar pÄ att polisen utför sitt uppdrag professionellt och Àr absolut neutrala.

Jag har skrivit om det hÀr tidigare, men en god vÀns lillebror, hens förÀldrar Àr frÄn Algeriet, satt och hÀngde med sina kompisar som tonÄringar i alla Är har gjort. En polisbil stannar och polisen tar in alla killarna pÄ förhör eftersom det senare visar sig att en bil hade stulits och signalementet passade in pÄ killarna.

De slÀpptes sedan utan ursÀkt eller förklaring. För min vÀns lillebror, och hans kompisar Àr polisen numera en fiende. De som gansterrapparna sjunger om ska dödas och hÄnar. Musiken som min vÀns lillebror och hans kompisar numera har en personlig anledning att lyssna till.

Ingen av dem har blivit gÀngkriminella, men alla har i princip förlorat förtroendet för rÀttsvÄrdande myndigheter. Snacket sprider sig och fÄr alltfler att se polisen och samhÀllet som 'dom'. Och i det ligger en enorm samhÀllsfara.
Finns otroligt mÄnga exempel pÄ sÄdant, och ibland finns inte ens nÄgon efterlysning eller nÄgot signalement för polisen att gÄ efter utan bara godtyckligt agerande.

Det ger ju ocksÄ en vÀldigt utsatt position att pga erfarenheter av diskriminering dra sig för att kontakta polisen, nÀr man sjÀlv blir utsatt för brott. Det hÀnde en jag kÀnner som var i en farlig relation, hen ville absolut inte ringa polisen vilket var vÀldigt förstÄeligt utifrÄn hur de har behandlat hen och "mÀnniskor som dig" som de kunde sÀga till hen utan att överhuvudtaget kÀnna personen. Man ska kunna lita pÄ att polisen vill skydda en nÀr det behövs, det Àr det som de Àr till för, men hen visste av erfarenhet att den automatiska reaktionen frÄn polisen skulle vara misstro. DÄ blir det sÄ mycket svÄrare att be om hjÀlp av myndigheter nÀr det verkligen behövs.
 
Senast Àndrad:
Bygger lite vidare pÄ ditt inlÀgg...
Jag tÀnker mig en kampanj dÀr en polis vill stÀlla upp i val, och vÀljer att ta ett foto av sig i uniform samt ett filmklipp dÀr hen stÄr ute pÄ stan och pratar med nÄgon (dold) medborgare m.m. Dvs en betydligt mera vÀlstÀdad reklamsnutt, och Àven det skulle jag vara tveksam till.
Polisyrket Àr ett speciellt arbete dÀr det Àr viktigt att hela myndigheten framstÄr opartisk, det inkluderar alla anstÀllda.

Om man, civilklÀdd, istÀllet svarar polis om nÄgon frÄgar vad man jobbar med, och/eller vÀljer att ta foto av sig civilklÀdd och kampanjera med "din sÀkerhet Àr viktig för mig!" SÄ blir det en helt annan sak.
Uniformen Àr en vÀldigt viktig del av polisyrket som gör personen lite anonym för de personer de möter i yrket, till bÄde för- och nackdelar. Det Àr för bÄdas skull, och dÀrför Àr det viktigt att polisen hÄller i grÀnserna hur uniformen anvÀnds.

De sociala medier man ser poliser i uniform i Àr mycket noggrant eftertÀnkta och jag tror att de flesta Àr vÀlmedvetna om allt de gör i dessa kanaler reflekterar pÄ hela poliskÄren.
Jag hÄller med, man ska vara otroligt restriktiv med att anvÀnda uniformen eller de övriga symbolerna i andra sammanhang Àn de strikt professionella. Vill man utan reflektion och helt utan diskussion kunna visa sig med jobb-outfit pÄ i alla möjliga sammanhang sÄ fÄr man helt enkelt ta ett jobb som inte innebÀr den typen av samhÀllsansvar som polisen har.
 
Jag tror det handlar om att man vill fÄnga folks uppmÀrksamhet och intresse med en dramatisk kampanjfilm. Ett klipp pÄ en polis som hÄller pÄ med pappersarbete Àr inte lika fÀngslande och inte lika ihÄgkommet.

Det handlar inte enbart om att sticka ut i mediebruset (som all reklam förstÄs försöker göra), utan framför allt handlar det om att de vill att tittarna ska tÀnka att invandringen gör Sverige otryggt och att polisen dÀrför ska vara hÄrdare mot alla som inte ser svenska ut, eftersom man enligt SD:s logik kan utgÄ frÄn att de troligtvis Àr kriminella. Det Àr vad SD vill tuta i alla som tittar.

SD stÀrker ocksÄ sitt stöd bland sina vÀljare genom att hela tiden utmana grÀnsen för vad som Àr acceptabelt, eftersom det ocksÄ ligger i linje med deras politiska budskap att andra partier Àr mesiga och de som kritiserar dem Àr snöflingor. Och kritiken frÄn den officiella myndigheten Àr mumma för SD, eftersom det för dem betyder att myndighetsledningen behöver bytas ut nÀr de kommer till makten, till en som Àr beredd att dansa efter en mer auktoritÀr pipa.

Denna reklamfilm mÄste naturligtvis förstÄs i sin kontext, och tolkas i relation till SD:s allmÀnna politik och strategi. Det Àr ingen slump eller olycksfall i arbetet att den ser ut som den gör. Det Àr tvÀrtom mycket medvetet, och om man inte önskar sig det mer auktoritÀra och bakÄtblickande nationalistiskt prÀglade samhÀlle som SD vill ta oss till, sÄ bör man bli mycket oroad över den typen av politisk reklam. Den Àr verkligen inte som "all annan" politisk reklam som jag tolkar att du menar.
 
Det handlar inte enbart om att sticka ut i mediebruset (som all reklam förstÄs försöker göra), utan framför allt handlar det om att de vill att tittarna ska tÀnka att invandringen gör Sverige otryggt och att polisen dÀrför ska vara hÄrdare mot alla som inte ser svenska ut, eftersom man enligt SD:s logik kan utgÄ frÄn att de troligtvis Àr kriminella. Det Àr vad SD vill tuta i alla som tittar.
Men sÄ Àr det ju inte. SD har aldrig varit emot invandrare som vill vara en del av Sveriges och bidra till vÀrldfÀrd och sköta sig, respektera vÄra vÀrderingar och lagar.

Polisen jobbar inte efter vad SD tycker, tÀnker och vill. Polisen har en egen verktygs lÄda som kommer frÄn lagar som Riksdag röstat igenom.
 
Det handlar inte enbart om att sticka ut i mediebruset (som all reklam förstÄs försöker göra), utan framför allt handlar det om att de vill att tittarna ska tÀnka att invandringen gör Sverige otryggt och att polisen dÀrför ska vara hÄrdare mot alla som inte ser svenska ut, eftersom man enligt SD:s logik kan utgÄ frÄn att de troligtvis Àr kriminella. Det Àr vad SD vill tuta i alla som tittar.

SD stÀrker ocksÄ sitt stöd bland sina vÀljare genom att hela tiden utmana grÀnsen för vad som Àr acceptabelt, eftersom det ocksÄ ligger i linje med deras politiska budskap att andra partier Àr mesiga och de som kritiserar dem Àr snöflingor. Och kritiken frÄn den officiella myndigheten Àr mumma för SD, eftersom det för dem betyder att myndighetsledningen behöver bytas ut nÀr de kommer till makten, till en som Àr beredd att dansa efter en mer auktoritÀr pipa.

Denna reklamfilm mÄste naturligtvis förstÄs i sin kontext, och tolkas i relation till SD:s allmÀnna politik och strategi. Det Àr ingen slump eller olycksfall i arbetet att den ser ut som den gör. Det Àr tvÀrtom mycket medvetet, och om man inte önskar sig det mer auktoritÀra och bakÄtblickande nationalistiskt prÀglade samhÀlle som SD vill ta oss till, sÄ bör man bli mycket oroad över den typen av politisk reklam. Den Àr verkligen inte som "all annan" politisk reklam som jag tolkar att du menar.
Bra skrivet!

Jag tÀnker ocksÄ att jag vill ha en poliskÄr som i första hand arbetar med att prata, medla etc Àn en som tar till vÄld vid första steget. Nu vet jag inte vad som hÀnde innan videoklippet sÄ jag kan inte uttala mig om det de gjorde var rÀtt eller fel. Men det jag tÀnker Àr att det ger en bild av en poliskÄr som reagerar direkt med vapenvÄld (dÄ man inte ser hur de reagerat innan), vilket Àr inte vad Ätminstone jag vill ha.
 
Bra skrivet!

Jag tÀnker ocksÄ att jag vill ha en poliskÄr som i första hand arbetar med att prata, medla etc Àn en som tar till vÄld vid första steget. Nu vet jag inte vad som hÀnde innan videoklippet sÄ jag kan inte uttala mig om det de gjorde var rÀtt eller fel. Men det jag tÀnker Àr att det ger en bild av en poliskÄr som reagerar direkt med vapenvÄld (dÄ man inte ser hur de reagerat innan), vilket Àr inte vad Ätminstone jag vill ha.
SÄ du tycker att polisen ska lÀgga ner sitt sÀkerhetstÀnk pÄ deras arbetsmiljö och lÄta gÀngkriminella ta över situationen genom allvarliga hot eller vÄld. För gÀngkriminella saknar ju empati för vanliga mÀnniskor runt om sig.
 
Men sÄ Àr det ju inte. SD har aldrig varit emot invandrare som vill vara en del av Sveriges och bidra till vÀrldfÀrd och sköta sig, respektera vÄra vÀrderingar och lagar.

Polisen jobbar inte efter vad SD tycker, tÀnker och vill. Polisen har en egen verktygs lÄda som kommer frÄn lagar som Riksdag röstat igenom.

Jo, SD har alltid varit och Àr kritisk mot invandring frÄn lÀnder utanför Europa, sÀrskilt om det gÀller muslimer. Det rÀcker inte med att följa lagen, och vara allmÀnt skötsam.

Du har rĂ€tt i att myndigheter följer lagstiftning beslutad av riksdagen nĂ€r de bedriver sin verksamhet. Men de styrs OCKSÅ av ett Ă„rligt regleringsbrev som sĂ€ger hur mycket pengar de fĂ„r det Ă„ret, och hur pengarna ska anvĂ€ndas. De kan t ex fĂ„ uppdrag att prioritera vissa saker och att genomföra ett förĂ€ndringsarbete i nĂ„gon viss riktning. Regleringsbrevet beslutas av sittande regering.

https://www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/myndigheter-och-bolag-med-statligt-agande/

Regeringen kan ocksÄ ha en indirekt styrning av en myndighet genom att tillsÀtta och avsÀtta högsta chefen för myndigheten, och dÄ vÀlja nÄgon som de tÀnker vill driva myndigheten i samma riktning som dem. I Sverige har vi en tradition av att ha sjÀlvstÀndiga myndigheter och att nyttja möjligheten att ersÀtta myndighetschefer brukar inte anvÀndas sÀrskilt friskt vad jag vet. DÀremot har ju just SD ett flertal gÄnger gjort utspel om att den styrande koalitionen borde anvÀnda det verktyget mer (nÀr de sjÀlva Àr med och styr, förstÄs).
 
Nu har vÀl SD lite av en ideologisk sÀrstÀllning nÀr det kommer till att vara extrema pÄ just det hÀr viset, men jag lÀgger till att den dÀr auktoritÀra vÄldsromantiken med rasistiska undertoner gÀller till viss del Àven andra politiker. SÄsom Ebba "Varför sköts det inte skarpt?" Busch. (SDs EU-kandidat Erixon skrev under samma period en ledare med rubriken "Polisen mÄste fÄ skjuta för att döda"). UtifrÄn det politiska landskapet dÀr sÄdana uttalanden överhuvudtaget förekommer sÄ kÀnns en sÄdan reklamfilm lite extra orovÀckande, för det pÄgÄr ju redan sedan ett antal Är tillbaka en viss normalisering av extrema stÄndpunkter och en politisk uppluckring av etiken kring hur polisen bör anvÀndas gentemot den egna befolkningen.
 

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp