Jag tycker alltid det är så svårt med såna här frågor. Fjordhästar är verkligen individer och även om de är lika utseendemässigt är de olika ridmässigt. Jag själv har nästan bara ridit mina egna fjordhästar och eftersom jag ridit in dem själva har de blivit så pass lyhörda och känsliga som jag vill ha dem. Häromveckan var jag tex ute med Ariel och hon var superpigg och ville rusa i traven. Då rätade jag bara upp mig lite, så kortade hon traven.
De fåtal fjordhästar jag ridit som jag själv inte ridit in, har tyvärr varit väldigt trista. Framförallt hårda i munnen och okänsliga i sidorna. Jag utgår ifrån att de var kalibrerade efter sina ordinarie ryttare.
Med det sagt, om man skulle fastna för en häst vid provridning som inte är jättekänslig, så går det att lära om. Även om det är enklare att köpa en som redan är så som man vill ha dem. Temperamentet är däremot det som jag upplever inte går att ändra. Är de heta eller slöa, så kommer de fortsätta vara det även efter omskolning (men såklart kan de vara heta för att de springer ifrån smärta eller slöa för att det är vansinnigt överviktiga, så viss förändring går att få till ibland).
Åk och provrid säger jag.