J

johanna_h

är fjordingar viktbärande? kan vuxna rida dem och hur mycket tror ni att de kan bära?
 
Sv: fjording

Oh ja, fjordingar är viktbärande och väldigt uthåliga.
Vuxna kan rida på dem.
Maxvikten vet jag inte.
 
Sv: fjording

Generellt sätt så är fjordingar viktbärande, men det betyder inte att alla är det. En liten smäcker fjordhäst är inte mycket mer viktbärande än en annan ponny i samma storlek, medan en grövre fjording, vilket många är, klarar betydligt mer.
Vuxna kan rida fjordingar (om inte fjordingen är pytteliten eller den vuxna jättestor) men nån maxvikt går inte att säga. Det beror helt på hur hästen är byggd, och hur den är musklad och tränad. Självklart bär en vältränad häst betydligt mer än e otränad!
Jag har två fjordingar som är lika stora, till mankhöjden, men den ena är betydligt kraftigare än den andra och kan bära ganska mycket mer. Dock klarar båda två mer än vad min ponny gjorde som var ett par cm högre än fjordingarna.
 
Senast ändrad:
Sv: fjording

tack för svaen :) har nämligen funderat på att ta en fjording på foder så då ville jag veta lite om jag kunde rida en över huvudtaget:)
 
Sv: fjording

är fjordingar viktbärande? kan vuxna rida dem och hur mycket tror ni att de kan bära?


Allt beror både på hur stor/kraftig hästen och ryttaren är. En liten vuxen kan utan problem rida en fjordhäst. En kraftig fjording kan nog bära upp till 70 kilo om ryttaren ska rida regelbundet. EN smäcker häst lite mindre såklart.
 
Sv: fjording

En kraftig vältränad fjording tar betydligt mer än 70 kilo... Om ryttaren är i balans.
 

Liknande trådar

Ridning Hur pass viktbärande är tinkrar? Många verkar ju ganska låga i mankhöjd? Tänker mest på den lite lättare rid-modellen av dom?
Svar
1
· Visningar
1 028
Senast: skiesabove
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 882
Senast: Ramona
·
Ridning Anses araben vara en viktbärande ras? En stor arab på ca 155+ som är i bra kondition. Vad tror ni max vikten på ryttare bör vara?
Svar
18
· Visningar
2 842
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp