Fjordig i storhästaveln?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Weeazel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 453
Sv: Fjordig i storhästaveln?

Jag fick för många år sen ett misstag mellan mitt fjordsto och min anglo-unghingst. Det blev en trevlig ridskolehäst på ca 150 cm, som visade sig kunna hoppa riktigt bra. Ska enligt vad jag hört hoppat över sarjen i ridhuset. Men jag vet inte. Ha var det fulaste jag någonsin sett som fölunge. Fullblodshuvud, arab ben, fjordkropp och ardennerbak, men när han växt till sig så blev han rätt trevlig att se på. Döptes till Rune, senare Renegade av de som köpte honom, men namnet Rune var det som han fick kallas för.
Efter detta var jag noga med att aldrig åka hemifrån när stoet brunstade och lämna hästarnas skötsel åt mina föräldrar.
Tycker fjordisarna är underbara som de är, behöver inte ha blandas med andra raser

ja fjordingar är underbara men många fjorkorningar hävdar sig väldigt bra på alla möjliga tävligsbanor, de är tålmodiga coh lugna, starka och friska.. korsat med en ädel ras (sk, "förädlare" av alla raser) så får man faktiskt fram riktigt bra sportponnies som både är kraftiga och duktiga, lugna och friska..

du behöver ju inte köpa någon om du inte vill ;)

ja fjordingar är underbara men många fjorkorningar hävdar sig väldigt bra på alla möjliga tävligsbanor, de är tålmodiga coh lugna, starka och friska.. korsat med en ädel ras (sk, "förädlare" av alla raser) så får man faktiskt fram riktigt bra sportponnies som både är kraftiga och duktiga, lugna och friska..

du behöver ju inte köpa någon om du inte vill ;)

Har träffat några fjordkorsningar, då framförallt med arab, som jag inte skulle sätta ett barn på. Det finns en risk att du får fram en häst med bägge rasernas "nackdelar".
Jag är inte emot blandningar på ngt sätt, tycker bara att man inte behöver korsa dem. Kolla på fjord-SM så kanske du förstår vad jag menar. :love: :love:
Vill man ha en kraftig och duktig, lugn och frisk häst så finns det raser för det med.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 168
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 518
Avel Var på en föreläsning i helgen med en föreläsare från Irland som växt upp med hästar och sedan jobbat med det hela livet också. Mycket... 2
Svar
22
· Visningar
3 373
Senast: Ottilia
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar... 7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 769
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka