Fjordig i storhästaveln?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Weeazel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 453
Sv: Fjordig i storhästaveln?

Silvers pappa är Flyingehingsten Dragon. (känner uppfödarna)
Kan ju tillägga att dom har fött upp många fjord/halvblod med varierande resultat.

Senast ändrad av en moderator:

Var kom det Fjjord/ Halvblod som du träffat ifrån?
Kan också tänka mig att Fjord/arab kan bli fina hästar. Men jag skulle också vara rädd för att få arabens nerv med fjordingens klampa på mentalitet...Nu blir jag påhoppad av alla arab och fjordälskare förstår jag.
Har själv en ponny med bla arab och New Forest i och hon är trevlig 99% av tiden, men vissa dagar typ vartannat år så får hon arabens vakenhet ihop med New Forestens kliva över dig mentalitet. Skulle önska New forestlugnet med arabkänsligheten i dessa lägen istället.
Nejdå, du blir inte påhoppad. Arabens nerv (eller snarare känslighet) fungerar bra tack vare deras enorma lyhördhet, vänlighet och vilja att vara till lags. Jag skulle inte vilja ha den känsligheten på vår istadiga, självgoda russvalack... :crazy: Där passar det mycket bättre med hans "jag flyttar mig inte bara för att det kommer en traktor"-mentalitet... :rofl:

Carina på Silver Arabians

Nejdå, du blir inte påhoppad. Arabens nerv (eller snarare känslighet) fungerar bra tack vare deras enorma lyhördhet, vänlighet och vilja att vara till lags. Jag skulle inte vilja ha den känsligheten på vår istadiga, självgoda russvalack... :crazy: Där passar det mycket bättre med hans "jag flyttar mig inte bara för att det kommer en traktor"-mentalitet... :rofl:

Carina på Silver Arabians

Precis det är det jag menar också. Jag har ju en med både hett och lungt blod i, och får man lugnet och känsligheten ok. Men det känns som det är vanligare med kombinationen stirrighet och kliva på vad som än kommer i vägen.
Araber och fullblod må vara nerviga men de springer sällan över en om man säger, de går hellre undan.

Använde de fjordston och Halvblodshingstar eller tvärtom/ både och ?

De jag träffat på har varit övervägande fjordston/halvblodshingst.
Har för övrigt inte sett några problem med temperamentet på någon av de korsningar jag träffat...inga 'nerviga bulldozers' alltså. Övervägande har de haft fjordingens temperament, vilket säkert till stor del beror på att moderns inflytande är så mycket större.

Intressant, och jag förstår å ena sidan att du ej vill lämna ut namn men å andra sidan förstår jag dessa personer som ev. äger sådana korsningar och är nyfiken på härstammning. Blir så frustrerad när man ser korsningar med okänd stam och egentligen så finns det information om vilka föräldrarna är.

Jo, det kan jag verkligen förstå.
Är det någon specifik häst du undrar över så kan du ju skicka ett PM och se om det är någon jag kan känna till :idea:
Dock är det som sagt ett bra tag sedan, så de hästar jag talar om lär vara rätt gamla vid det här laget.

Jo, det kan jag verkligen förstå.
Är det någon specifik häst du undrar över så kan du ju skicka ett PM och se om det är någon jag kan känna till :idea:
Dock är det som sagt ett bra tag sedan, så de hästar jag talar om lär vara rätt gamla vid det här laget.

Nej som sagt såg jag några för 15 talet år sedan unghästar på slaktauktion i Vänersborg. Sen såg jag en på en ridskola för ca fem år sedan. Och jag blev som sagt nyfiken då om han kan ha varit en av dem jag såg i Vänersborg. Nu kommer jag inte ens ihåg namnet på den.
Jag kan inte låta bli att försöka luska ut stammar på okända ponnyer/ hästar som jag möter överhuvudtaget.

Var i landet har du jobbat i handelsstall och hur länge sedan i fall du kan ha info om andra främst ponnykorsningar.

Jag hade för mig att det var så, men träffade Sofias pappa inne på Mila för tre veckor sedan i vår fjordhästmonter och då sa han faktiskt Konzerz! I vilket fall så hade kanske Silver TUR när han hamnade där han hamnade, och blev det han blev!!

Jag tänkte bara fråga en sak, om en fjording är ca 140cm i manken vid 1 års ålder, hur stor kan man räkna med att den blir då?? :d

Kanske inte kan svara direkt på frågan men den bör väl allra minst bli 145 cm skulle jag tro, men det känns som den skulle kunna bli ännu större.(kanske uppåt häst gräns) Min häst som är född 1997 växte mellan år 2000-2002, 2 cm(147-149cm)! och då hade väl ändå den största tillväxt fasen redan varit.Synd att jag inte hittar papprena nu på hur mkt hon växte mellan 1-3 år..

Lycka : har du inte koll på detta, tänkte att du som avlat lite mer kanske vet på ett ungefär-

min lilla dam är fjording/vbl hon är jättefin att kolla på och hoppar oxå bra trots sina raser. riktiga hästfolk har frågat om hon var en connemara en gång. men hon är inte så stor bara 145.

Då kanske han sa fel..
Jo Silver hade nog inte blivit vad han blev utan rätt ägare och man får väl säga att han måste vara en på miljonen när det gäller denna korsningen.
Dom andra jag träffat på har kanske inte varit så där jättevackra hästar men väldigt trevliga och ofta lugna.
Den uppfödaren som jag känner hade ett fjordsto som betäcktes med halvblod och sen betäcktes dom avkommorna med halvblod osv.
Jag tycker nog att dom första avkommorna blev bäst, dom som var 50/50 sen blev dom liksom "fulare". Tycker jag då..

Vill bara förtydliga att jag inte tycker fjordingar är fula, jag tycker bara att dom är bäst i oblandad form..

Jag är ju fjordhästuppfödare och inte speciellt intresserad av korsningar med min ras men jag har träffat massor av jättetrevliga fjordhästkorsningar genom åren. Den mest fantastiska är väl Dponnyn Silver som gick SM, EM mm i fälttävlan först med Sofia Andler och sedan med Endrea Brodin. Hans mamma var fjordhäst och pappan Konzerz (fullblod, rätta mig om jag har fel).
Red själv en fjord/arab/fullblodskorsning i allsvenskan i hoppning för sådär hundra år sedan och det var nåt av det hetaste och känsligaste jag nånsin suttit på, men hoppa kunde hon!! Tror att hon var 155-56 nånting i manke.
Men för några år sedan hade jag en korsning fjord/halvblod (gkd halvblodshingst) här på inridning och det var en RIKTIGT tråkig häst, fruktansvärd exteriör och fullständigt skogstokig, han köptes senare av en tjej som också ville ha en lite större "fjording" men jag tror att han blev utdömd till sist. Mamman är Elitpremierat fjordsto och har gett många fina avkommor som tävlar både bruksridning och körning med mkt bra resultat, så hennes psyke är det inget fel på. Även han var runt 155 cm.
Jag tror inte att det blir så mycket större i en förstahandskorsning eftersom fjordhästarna oftast ligger runt 140-145 cm och är rätt homogena i den storleken.
Själv störs jag inte av min storlek när jag rider fjordhäst trots att min ena bara är 135 cm. De är ju viktbärande och rundare över rygg och manke så det brukar inte vara några problem med lite längre ben heller.
Funderade mycket på det här när jag var i Danmark på EM i somras, de danska ryttarna var i en hel del fall riktigt långa och det såg inte alls konstigt ut, kanske du skall leta efter en renrasig fjordhäst modell lite större istället? De finns!
Nu rättar jag dig :d
D-ponnyn Silver var efter Halvblodshingsten (förlåt nu heter det väl varmblodshingsten..) Dragon undan Fjordingsto. En fantastisk ponny och ganska förvånansvärt att han kunde stå distansen och vara så snabb i terrängen. Det bevisar bara att man ska titta på individen och inte stirra sig blind på lämpliga och olämpliga raser/blodslinjer i en tävlingsponny. Silver var fantastisk, men det gör ju inte att alla halvblod/fjordingkorsningar blir EM-ponnies.......:banana: :banana: :banana:

Kan också tänka mig att Fjord/arab kan bli fina hästar.
Jag tränade en tjej som hade en d-ponny som var just fjordning/arbakorsning. Fy bövelen vad den hoppade. Det smällde till i marken när den hoppade av!!
Vi skritthoppade den ponnyn 130 cm....sen vågade vi inte högre.

Dock har vi hoppat henne 160 cm på träning, bara för att se hur hon skulle ta det, och hon var ca 10 cm över varje bom. Den ponnyn hade scope!!

Kanske inte kan svara direkt på frågan men den bör väl allra minst bli 145 cm skulle jag tro, men det känns som den skulle kunna bli ännu större.(kanske uppåt häst gräns) Min häst som är född 1997 växte mellan år 2000-2002, 2 cm(147-149cm)! och då hade väl ändå den största tillväxt fasen redan varit.Synd att jag inte hittar papprena nu på hur mkt hon växte mellan 1-3 år..

Lycka : har du inte koll på detta, tänkte att du som avlat lite mer kanske vet på ett ungefär-

Det här är jättesvårt att svara generellt på. Jag tittar sällan på hur stora mina ughästar är, de brukar inte bli mätta förrän på treårspremieringen ellre på treårstesten första gången. Däremot kan man se hur dom växer. En unghäst som är väldigt jämn och fin hela sin unghästperiod brukar oftast inte bli så hög. En unghäst däremot som ena dagen är i uppförs och andra i nerförsbacke, är valpig, svår att hålla hull på brukar dra iväg litegrann mera på höjden.
En ettåring som är väldigt lång i sina skenor brukar också ha litegrann att "växa i"
Som rent praktiskt ex är vår hingst som sett ut som en färdig liten häst under alla uppväxtåren, han mätte 134 cm då han godkändes som 2,5 åring och han har inte växt många centimetrar sen dess, som sjuåring mättes han till 135 cm på ponnymätningen, normalstora föräldrar och har själv gett avkomma treåring efter 142 cm mamma som är 145 cm, min egen tvååring efter honom är betydligt större och även ettåringen här hemma har växt om honom, hon tror jag dock inte hellr blir jättestor då hon är otroligt homogen i sin kroppsstorlek.
Hingsten har dock halvsyskon efter 142 cm stor hingst som blivit 146 resp 149 cm (mätta på off. mätning)????
Kruxet är att vi aldrig inom fjordhästaveln varit speciellt intresserade av att avla stora fjordingar (tappar gärna rastyp), det finns väl en och annan hingst som har stort på mödernet i ett par generationer men även han har normalstora avkommor och tom ett par riktigt små!
En förstagenerationskorsning halvblod och fjordhäst tror jag nte blir mer än precis över ponnymåttet, om ens det, och frågan är vad man skall använda sig av för att korsa vidare för att behålla det som ju trådskaparen tyckte var det väsentligaste, nämligen fjordhästens temperament och allsidighet!:confused: :confused:

Jag kommer ihåg, när jag var i början på tonåren, så tävlade en kille, samtidigt som mig i hoppning. Han red en korsning fjording/fullblod.
Och den såg inte ut som en fjording, det kommer jag ihåg, men hade färgen som en.
Men en väldigt duktig hoppare.

Lotta

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 168
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 518
Avel Var på en föreläsning i helgen med en föreläsare från Irland som växt upp med hästar och sedan jobbat med det hela livet också. Mycket... 2
Svar
22
· Visningar
3 373
Senast: Ottilia
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar... 7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 769
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka