Fjordhästfolket! Jag ber nu om lite tips. :)

LelleLilla

Trådstartare
Hej hej.
Var tusen år sen sista jag postade en tråd, så vi får väl se om jag lyckas med det här överhuvudtaget. :D

Jag vänder mig nu alltså till er Fjordingtokar först och främst.
Vad använder ni för bett/träns/sadel på era gulingar? Jag vill ha massa tips!

Har nu haft en ganska låång lugn period med min fjordvallack på 11, då det vart mycket skola och annat som tagit upp tiden, så han har mest prommenerat nu och gått på halvfart under en ganska lång tid. Har varit mest körning och barbackaturer under hela året som varit, men nu känns det som vi båda hittat tillbaka lite och får jag tiden ska vi börja komma igång igen har jag tänkt mig.
Han är en ganska stark, liten men kompakt pojke och största problemet nu tycker jag är framförallt utrustningen. Jag vill ju han ska ha en utrustning som verkligen är anpassad och bra för honom. Även om det inte är största delen i att han så småningom ska börja gå bra. Innan när vi tävlade lite smått så red jag honom på pessoa bett i hoppningen och smalt tränsbett i dressyren. I körningen går han på vad som helst i princip. Ogillar pessoat, eftersom det fått så mkt kritik nu och vill absolut se mig om efter ett annat eftersom detta enligt kunniga ska skada hästen. men frågan är vad jag ska leta efter då jag tycker han faktiskt funkat bäst på pessoat, då jag knappt behövt ta i honom. Tråkigt bara om det hela tiden varit skadligt för honom :( Vad använder ni på era gulingar? Och vad använer ni för form av träns? Vanlig nosgrimma, pullagrimma, etc? Och slutligen Vad har ni för sadel? Med rund rygg och knappt någon manke är det svårt att få sadeln att ligga bra och stilla, för tillfället har vi en Wintec syntet med utbytbara bomjärn, men är ändå inte riktigt nöjd.. Hoppas ni kan hjälpa !

Vart kanske onödigt långt det här, men hoppas någon kan komma med lite tips och råd. :grin:

Senast ändrad:
Sv: Fjordhästfolket! Jag ber nu om lite tips. :)

Vad använder ni på era gulingar? Och vad använer ni för form av träns?Vanlig nosgrimma, pullagrimma, etc? Och slutligen Vad har ni för sadel?

Min guling har ett billigt träns från Börjes. Ingen nosgrimma använder ja. Provade pullargrimma men cob för lite å full för stor. Han har en Griffin sadel och en Supreme Shortback T. Shortbacken ligger jätte bra och är jätte skön att rida i.

Under mina fjordingår var det svart svart svart i läder som gällde. Tycker det ser dumt ut med brunt läder på gul häst. Sen gillade jag att lägga på grönt... har det mesta i grönt sen den perioden:angel:

Sadel kom jag in på bomlöst o rider sen jag hittade min free form bara i bomlöst. Träns tycker jag de ska ha en liten nosgrimma inte för bred o klumpig, det gör att ögat luras till att de har ett nättare huvud.

Bett, har inget speciellt favoritbett till ridningen det är helt efter individ men i körningen är det loksele som gäller och till loksele ska det va liverpoolstång har jag en gång lärt mig så det var det jag körde med.

Senast ändrad av en moderator:

Under mina fjordingår var det svart svart svart i läder som gällde. Tycker det ser dumt ut med brunt läder på gul häst. Sen gillade jag att lägga på grönt... har det mesta i grönt sen den perioden:angel:

Sadel kom jag in på bomlöst o rider sen jag hittade min free form bara i bomlöst. Träns tycker jag de ska ha en liten nosgrimma inte för bred o klumpig, det gör att ögat luras till att de har ett nättare huvud.

Bett, har inget speciellt favoritbett till ridningen det är helt efter individ men i körningen är det loksele som gäller och till loksele ska det va liverpoolstång har jag en gång lärt mig så det var det jag körde med.

Okej, nu var jag inte så intresserad av utseendet på grejerna, men tack iallafall ;)
Bett i körningen har jag inga problem med, han är väldigt väluppfostrad där så jag kör gräna på så snällt bett som möljligt. :)

Där måste jag bara påpeka att liverpoolstång är allt från jätteskarp till det mjukaste du kan köra med... beror helt på hur du sätter tömmen:idea:

När jag hade guling med tuppkam red jag på rakt tränsbett, med engelsk nosgrimma som prydnad. Den satt aldrig åt. (Jag knäppte aldrig upp den utan stack bara in mulen i den när jag tränsade) Han hade först en passier och sedan en griffin på ryggen.
Inget speciellt märke på tränset, han hade en period ett lånat hemsytt träns och sedan ett märkeslödt från Börjes (körhuvudlag)

Gammelfjordingen hade tvådelat tränsbett i westernstuk (lite smalare så det känns lite mer när man tar i det) och en hubertussadel. Han fick sedan överta Passiern efter fjordingen jag skrev om ovan. Ingen nosgrimma.

Kompisens fjording gick på vanligt tränsbett, tredelat tränsbett med lång platt mittdel och hon provade även pessoa. Jag red henne dock helst på hackamore. (Hon var snäll men iblad dum att svänga. Hon hade lärt sig att bita tag i bettet/gapa och istället för att slita och dra i henne valde jag att låta munnen vila vilket fungerade rätt bra.)
Hon hade en wintec wide. Vanlig engelsk nosgrimma.

Den sista fjordingen som kom hem hade en märkessadel, grymt skön. Kommer dock inte ihåg märket.
Hon hade ett tjockt tränsbett som inte passade någonstans. Hästen var hård i munnen och låg på som ett ånglok. Henne betslade jag upp med rakt Pelham (tanke var att sedan betsla ner henne igen med ett PASSANDE tränsbett) Hon hade engelsk nosgrimma med sån där tillbakaknäppning (pull-back?)

När jag hade guling med tuppkam red jag på rakt tränsbett, med engelsk nosgrimma som prydnad. Den satt aldrig åt. (Jag knäppte aldrig upp den utan stack bara in mulen i den när jag tränsade) Han hade först en passier och sedan en griffin på ryggen.
Inget speciellt märke på tränset, han hade en period ett lånat hemsytt träns och sedan ett märkeslödt från Börjes (körhuvudlag)

Gammelfjordingen hade tvådelat tränsbett i westernstuk (lite smalare så det känns lite mer när man tar i det) och en hubertussadel. Han fick sedan överta Passiern efter fjordingen jag skrev om ovan. Ingen nosgrimma.

Kompisens fjording gick på vanligt tränsbett, tredelat tränsbett med lång platt mittdel och hon provade även pessoa. Jag red henne dock helst på hackamore. (Hon var snäll men iblad dum att svänga. Hon hade lärt sig att bita tag i bettet/gapa och istället för att slita och dra i henne valde jag att låta munnen vila vilket fungerade rätt bra.)
Hon hade en wintec wide. Vanlig engelsk nosgrimma.

Den sista fjordingen som kom hem hade en märkessadel, grymt skön. Kommer dock inte ihåg märket.
Hon hade ett tjockt tränsbett som inte passade någonstans. Hästen var hård i munnen och låg på som ett ånglok. Henne betslade jag upp med rakt Pelham (tanke var att sedan betsla ner henne igen med ett PASSANDE tränsbett) Hon hade engelsk nosgrimma med sån där tillbakaknäppning (pull-back?)

Tack så mycket för tipsen. :bow: Roligt att du skrev om flera olika. Har funderat på pelham jag med, men jag vet inte riktigt. Känner mig ändå lite tveksam mot det. Skulle helst vilja rida honom på så snällt bett som möjligt i alla situationer såklart, men känner att han blir lite stark då. sen upplever jag det mer mjukt med ett lite skarpare bett då jag slipper ta i honom så hårt och han inte har problem med att uppfatta vad jag vill, än ett snällare bett då det känns som om jag verkligen måste ta tag hårt i munnen. Men hackamore kanske också vore att testa ? Jag har inga erfarenheter av hackamore, mer än att ha provat rida andra hästar som gått på det. Så berätta gärna mer. :)

Senast ändrad:

Hackamore inverkar på nosryggen. (men det kanske du redan visste)
Nu är inte jag någon bettexpert även om jag råkar vara ganska intresserad.

Ett ponnyhack är givetvis lite skarpare än ett vanligt tränsbett eftersom det har skänklar, men att man ska kunna bryta av nosryggen är inte sant. Då ska du ha satt det fel och vara ute efter att göra illa hästen.
Det kan vara lite svårare att svänga med ett hackamore, man kan ju inte ta ledande tygeltag tex. Så om du har möjlighet så tycker jag att du ska prova det på inhägnat område först.
Det finns hästar som trivs jättebra på hack, min nuvarande gör det. Han fungerar även på bett men allting är så mkt lättare med hack på honom.
Sen finns det hästar som inte alls fungerar, de tycker att det är usch och blä. Individer precis som vi.

Pelham bör vara rakt (det borde alla bett med hävstångseffekt vara då de annars kan vika sig i munnen) och den bästa lösningen är egentligen dubbla tyglar, en tygel som sitter i den "vanliga" bettringen och en i den nedre. Då har man den övre "vanliga" tygeln som ett "vanligt" tränsbett (inte riktigt men nära nära iaf) och den nedre att ta tag och bromsa med.
Jag kan dock erkänna att de två hästar jag ridit med pelham har haft deltatygel emellan. Det ger ju inte riktigt den där bra effekten som man faktiskt kan få ut av ett pelham.

Något som jag själv inte ridit med men som dyker upp i mitt huvud med dina funderingar är jaktkandar (kimblewick). Det ska tydligen vara bättre att ha om man vill rida på en tygel.
Det ger inte heller lika mkt hävstång som ett pelham (fast jag har sett pelham med riktigt korta skänklar nu) Men någon annan med lite mer erfarenhet av detta bett kanske kan ge dig närmare svar om detta.

Åh tack så mycket :bow: Jag är själv så kass på bett så det är så roligt att höra lite råd från nån som är mer insatt. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 963
Senast: fixi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka